Banjir Besar

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Saturday, December 31, 2005 | | 0 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim...

Allah SWT telah berfirman di dalam al Quran: surah ar Rum ayat 41,

[41] Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat).

Gambar-gambar yang diambil pada hari berlakunya banjir besar di pekan Jitra, Kedah Darul Aman.


Posted by Picasa


Posted by Picasa


Posted by Picasa


Posted by Picasa


Posted by Picasa


waAllhua'lam.

[+/-] Selengkapnya...

Wajarkah?

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Thursday, December 01, 2005 | | 1 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim...

Telah di duga, sejak Mingguan Malaysia melaporkan berita di muka hadapan menyentuh soal wahabi, semakin rancak ulasan di forum-forum komuniti dan juga oleh individu perseorangan yang punyai blog. Aku terfikir, wajarkah isu sebegini dilaporkan di muka hadapan akhbar utama arus perdana negara?

Secara peribadi dan juga spontan, aku katakan 'tidak'. Tidak wajar persoalan wahabi ini diberitakan di muka hadapan tabloid arus perdana. Dan juga perlu diambil perhatian bahawa tidak wajar masyarakat Islam memandang 'enteng' berkenaan fahaman tersebut. Mungkin boleh dikatakan; isu tu betul, cuma caranya tidak tepat.

Peringatan tersebut, bukan perkara baru. Telah ramai ulama yang menulis untuk menjelaskan pada masyarakat Islam. Telah lama perkara ini wujud, serta telah diberi ingatan secara langsung atau pun tidak. Hujah para ulama silam yang muktabar pun mentah-mentah ditolak oleh para pendokokng fahaman wahabi, inikan pula hanya teguran seorang fellow kanan IKIM yang bertapakkan Islam Hadh hari. :) Mantan Mufti Mekah, Sheikh Zaini Dahlan yang menulis risalah buku kecil berkenaan wahabi dikatakan berbohong, dan di tolak mentah-mentah, orang biasa lagi mudah pendokong fahaman wahabi untuk membalas serta menghujum.

Sekiranya, perkara tersebut bukan lah ditegur oleh Dr. Muhammad Uthman El-Muhammady di Mingguan Malaysia, fahaman tersebut tetap perlu dibendung dan diperjelaskan kepada masyarakat. Cukuplah para mufti di setiap negeri berkuasa mutlak untuk dirujuk oleh masyarakat atas persoalan yang berbangkit.

Bila diberitakan secara terlalu umum di dada akhbar, ramai yang 'mengambil, bahagian' untuk mengulas tanpa berasaskan ilmu yang mantap. Pelbagai tafsiran telah dibuat. Bagi yang faham, alhamdulillah. Dibimbangi, masyarakat awam yang terlalu mentah akan apa yang telah dibangkitkan, semakin keliru.

Sewajarnya, individu muslim, menambahkan lagi ilmu pengetahuan. Bezakan yang mana persoalan furu' yang mana persoalan usul, yang mana disepakati, yang mana perlu diutamankan. Jika setiap muslim itu faham seperti mana ulama-ulama silam faham sebelum tercetusnya fahaman wahabi ini, insyaAllah nescaya apa jua fahaman yang datang, mudah ditolak fahaman tersebut dan pastinya ianya tidak merebak.

Inilah fitnah akhir zaman... Fitnah... Ada segelintir manusia, berbicara tidak mengikut kemampuan, tidak punyai ilmu yang cukup, tapi bercakap lebih dari ulama-ulama silam. Sepatutnya, kita tumpukan bidang pengkhususan kita, sapa ngaji ekonomi, tumpu bagaimana nak kuatkan ekonomi ummat. Bukan tumpukan atas persoalan furu'.

Nari kita fikir, wahabi sewajarnya ditolak, bagaimana ngan fahaman Islam Had hari lak? Wajar diterima atau ditolak oleh masyarakat kita?

waAllhua'lam.

[+/-] Selengkapnya...

Doakan Mereka...

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Wednesday, November 30, 2005 | | 3 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim...

Menjadi kebiasaan pada musim cuti sekolah, jemputan kenduri walimah boleh dikatakan setiap minggu pasti dipanggil. Tahun ni, aku banyak terima jemputan walimah. Jemputan yang paling bermakna, kawan-kawan sepengajian, sama ada di sekolah menengah dulu, ataupun peringkat IPT. Alhamdulillah. Kahwin, banyak faedahnya. Lebih-lebih lagi di akhir zaman. Fitnah di mana-mana. Mata liar memandang. Astagfirullah. Islam amat menuntut ummatnya agar segera berkahwin, agar terpelihara dari dosa-dosa, imma kecil mahupun besar.

Apabila dijemput untuk kenduri walimah, Nabi SallaAllahu'alaihiwassalam mengajar ummatnya, agar mendoakan pasangan tersebut. Seperti mana ada di dalam sebuah hadith:

Telah bersabda Rasulullah SAW:


‏حَدَّثَنَا ‏ ‏قُتَيْبَةُ ‏ ‏حَدَّثَنَا ‏ ‏عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ مُحَمَّدٍ ‏ ‏عَنْ ‏ ‏سُهَيْلِ بْنِ أَبِي صَالِحٍ ‏ ‏عَنْ ‏ ‏أَبِيهِ ‏ ‏عَنْ ‏ ‏أَبِي هُرَيْرَةَ ‏
‏أَنَّ النَّبِيَّ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏ ‏كَانَ إِذَا ‏ ‏رَفَّأَ ‏ ‏الْإِنْسَانَ إِذَا تَزَوَّجَ قَالَ ‏ ‏بَارَكَ اللَّهُ لَكَ وَبَارَكَ عَلَيْكَ وَجَمَعَ بَيْنَكُمَا فِي الْخَيْرِ ‏
‏قَالَ ‏ ‏وَفِي ‏ ‏الْبَاب ‏ ‏عَنْ ‏ ‏عَقِيلِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ‏ ‏قَالَ ‏ ‏أَبُو عِيسَى ‏ ‏حَدِيثُ ‏ ‏أَبِي هُرَيْرَةَ ‏ ‏حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ

Diriwayatkan daripada seorang sahabat Nabi SallaAllahu'alaihiwasallam yang masyhur 'alimnya dan banyak ingat hadith Rasulullah SallaAllahu'alaihiwasallam namanya Abi Hurairah RadhiaAllhu'anhu, katanya bahawa Nabi SallaAllahu'alaihiwasallam biasanya apabila mendoakan orang-orang dengan doa baik apakala orang itu berkahwin berkatalah ia begini:

‏بَارَكَ اللَّهُ لَكَ وَبَارَكَ عَلَيْكَ وَجَمَعَ بَيْنَكُمَا فِي الْخَيْرِ

Ertinya: Memberi berkat Allah Taala kiranya akan engkau, dan memberi berkat atas engkau, dan dipersatukan kiranya oleh Allah antara kedua kamu di dalam kebajikan dan kebaikkan, kesukaan dan kebahagiaan.

Kata Abu 'Isa - dan pada bab ini ada diriwayatkan daripada Ali bin Abi Talib, dan katanya lagi bermula hadith ini ialah hassan lagi sohih.

InsyaAllah, apabila kalian pergi kenduri, ingatkan doa ini, doakan pada kawan kalian. InsyaAllah, suatu hari nanti, kalian pula akan didoakan sedemikian.

waAllhua'lam

[+/-] Selengkapnya...

Panas

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Tuesday, November 29, 2005 | | 2 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim...

Panas... Apa yang panas? Sini hujan, sebelah timur pun hujan. Jadi, apa yang panas? Tajuk di dada akhbar utama Mingguan Utusan yang 'memanaskan' fikiran serta minda masyarakat Malaysia. Ibarat kata pepatah 'siapa yang makan cili, dialah terasa pedasnya'. Maka tarian 'ketaksuban' terus berpesta 'kepanasan' kerana dek termakan cilinya.

Minggun Malaysia, Ahad 27 November bermula ngan tajuk Fahaman Wahhabi menular -- Dikatakan semakin berkembang di kalangan cerdik pandai muda. Isnin 28 November di ulas ngan tajuk: Nordin Mat Top dipercayai semai fahaman Wahhabi, Wahhabi jejaskan perpaduan umat Islam - Jakim menambahkan lagi 'kepanasan' mereka yang telah sebati dengan fahaman wahabi.

Aku ingin lagi melihat 'tarian' mereka dari kalangan pengikut wahabi. Di forum-forum alam maya semakin rancak berkompang. Berbagai-bagai ragam manusia meluahkan ketidakpuasan hati terhadap tulisan di akhbar tersebut. Dan aku pasti, isu ini akan terus diperdebat oleh mereka yang 'termakan cili', terasa panas dan terus panas.

Islam, Allah akan terus memelihara. Walau lahir pelbagai fahaman, tetap akan ada dari kalangan hambaNya untuk terus utuh memperjuangkannya. InsyaAllah, Mekah dan Madinah, akan kembali dipelihara oleh mereka yang benar-benar dari Ahlus Sunnah wal Jamaah seperti dahulu, sebelum jatuhnya Kerajaan Othmaniyaah yang berpusat di Turki.

Mereka yang bermazhab, tidak pernah ada masalah di antara sesama 4 mazhab yang utama, tapi mereka yang tidak bermazhab sering menimbulkan masalah dengan ummat Islam keseluruhan. Ulama salaf (bukan wahabi yang bertopengkan salaf) dan khalaf tidak berselisih perkara usul, bahkan saling melengkapi, tapi mereka yang kononnya bermazhab salafussoleh, sering menghujum 'sesat' kepada ummat Islam yang bermanhaj al Asya'irah.

waAllhua'lam.

Mesti baca:

1) Berpgang Pada Sunnah WalJamaah.

[+/-] Selengkapnya...

Menarik

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Sunday, November 27, 2005 | | 1 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim...

"Kenapa kami sewajarnya ditolak oleh masyarakat? Usaha kami adalah selari dengan kehendak al Quran dan hadith Nabi SAW, menegak kalimah tauhid mengikut fahaman kami, membanteras perkara bid'ah-bid'ah. Di bibir-bibir kami, hanyalah telah sebati-sebatinya 'perkataan' bid'ah. Kami hanya berdakwah kepada masyarkat Islam yang kami gelari 'pendokong dan ahli bid'ah'. Kenapa? Kenapa kami ditolak... Kenapa hal kami dijadikan isu di muka hadapan? Kenapa tidak berita lain. Why? Limaza? Pourquoi? 왜? 为什么? 為什麼?"

Menarik! Itulah yang aku fikirkan sambil tersenyum sendirian selepas aku menyelak Mingguan Malaysia hari ini. Tajuk "Fahaman Wahhabi menular -- Dikatakan semakin berkembang di kalangan cerdik pandai muda" amat menarik perhatian aku. Bercampur aduk perasaan terkejut kerana berita ini menghiasi muka surat utama di dada akhbar. Jika berita ini berada di dada akhbar pada muka surat lain, tidak lah terkejut, tapi bila di muka hadapan, menggambarkan satu isu yang agak besar berlaku di dalam negara ataupun di luar negara. Persoalannya, perlukah berita seperti ini berada di muka hadapan di akhbar berkenaan? :)

Kita tunggu ulasan-ulasan mereka. Semestinya 'berapi-api' kepanasan di ruang forum-forum alam maya. Tadi aku belek-belek forum komuniti, dah ada 2 3 forum yang meng'copy' 'paste' kan, untuk diperbahas. Seperti di duga, wahhh seperti 'angin taufan' gambarannya. Sudah semestinya, Tokoh Maal Hijrah itu menjadi hentaman.

Aku rasakan, seperti kebiasaan, serangan peribadi akan dilancarkan. Akan ada DR. Ustaz, jurutera, arkitek, pelajar dan sebagainya yang akan membidas semula. Perkara ini perlu diperbalas sebalas-balasnya. Prinsip; 'orang lain salah, bid'ah... Aku sahaja yang betul' perlu di perjuangkan...

Siapakah wartawan tersebut; Nazeri Nongg Samah.

Mesti baca:

1) Fahaman Wahhabi menular -- Dikatakan semakin berkembang di kalangan cerdik pandai muda.

waAllhua'lam...

[+/-] Selengkapnya...

Siapakah Imam al Ghazali?

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Saturday, November 26, 2005 | | 2 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim...

Al-Imam Abu Hamid al-Ghazali merupakan seorang ‘alim yang gemar mempelajari bermacam-macam jenis ilmu. Ini telah diceritakan oleh al-Imam Abu Hamid al-Ghazali sendiri di dalam kitabnya yang bernama al-Munqidh Min ad-Đalal.

Sejak aku masih muda lagi, yakni belum pun aku mencapai umur dua puluh tahun sehingga sekarang, dan kini umurku telah melebihi lima puluh tahun, aku telah terjun ke dasar laut (yakni ilmu) yang dalam ini. Tiada aku hiraukan segala kesulitan dan telah aku kumpulkan seluruh keberanianku.

Setiap jurang aku masuki sehingga aku sampai ke dasarnya. Setiap kemusykilan aku bongkar sehingga aku temui jawapannya yang jelas. Aku selidiki setiap kepercayaan dari setiap golongan. Aku korek hingga sampai ke dasar rahsia tersembunyinya. Ini semua telah aku lakukan agar aku dapat membezakan di antara yang benar dengan yang palsu, yang sunnah dengan yang bidaah.

Ketika aku bertemu dengan golongan batiniah, aku telah memeriksa dengan penuh teliti segala isi ajaran mereka. Ketika aku bertemu dengan kaum zahiriah pula, aku telah menyelidiki segala isi kandungan dan selok-belok ajaran mereka. Demikianlah halnya aku teruskan dengan setiap golongan.

Ketika aku bertemu dengan ahli-ahli falsafah, aku telah bergaul dengan mereka sehingga aku dapat mendalami cara pemikiran falsafah mereka. Ketika aku bertemu dengan ahli-ahli ilmu kalam, aku telah bergaul dengan mereka sehingga aku dapat mengikuti dan menyelidiki pokok-pokok pegangan hujah-hujah mereka.

Begitu juga apabila aku berdamping dengan para sufi, aku telah berusaha sehingga aku dapat mengetahui rahsia-rahsia kesufian. Ketika aku bergaul dengan ahli-ahli ibadat, aku telah mengkaji kesan-kesan amal ibadat mereka itu. Dan tiadalah aku temui kaum zindiq dan kaum engkar melainkan aku telah menyelidiki sebab-sebab dan latar belakang yang telah menjadikan mereka berpegangan demikian.

waAllhua'lam

[+/-] Selengkapnya...

Imam Hujjatul Islam Abu Hamid al Ghazali

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Tuesday, November 22, 2005 | | 0 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim...


Posted by Picasa

Imam al Ghazali Rahimahullah (450-550 H; 1085-1111 M)

Imam Ibnu Jauzi menghikayatkan daripada Imam Ahmad (saudara Imam al Ghazali Rahimahullah) yang menceritakan peristiwa kematian Imam al Ghazali Rahimahullah taala. Berkata Imam Ahmad tersebut:


Setelah terbit fajar hari Isnin (14 Jamadil akhir 505 H) saudaraku (Imam al Ghazali) berwuduk dan terus solat subuh. Selepas solat beliau berkata: "bawa ke sini kain kafanku!" Lalu beliau mengambil kain kafan sambil beliau berkata "aku telah bersedia untuk datang memenuhi panggilanMu dengan penuh ketaatan dan kepatuhan". Setelah itu beliau menghunjurkan kakinya mengadap kiblat dan terus beliau menghembuskan nafas yang terakhir untuk memenuhi panggilan Tuhannya dengan penuh ketaatan.

Semoga Allah mencucuri beliau dengan rahmat yang luas dan semoga Allah memberi keberkatakan kepada kita dengan ilmu yang beliau tinggalkan.

waAllhua'lam.

[+/-] Selengkapnya...

Kitab Bidayatul Hidayah Oleh Imam al Ghazali

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Monday, November 21, 2005 | | 4 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim...

Kulit buku "Bidayatul Hidayah" oleh Hujjatul Islam, Imam al Ghazali Rahimahullah Taala. Aku syorkan untuk kalian membacanya sebagai amalan harian. Bermula dari bangun tidur hinggalah nak tidur semula. Perjalan hidup seorang 'salik ila Allah Taala'


Posted by Picasa

Keterangan Gambar:


Posted by Picasa

Masjid Bani Umayyah, Dimashq (Damsyiq), Syiria; di sudut belakang sebelah kanan masjid ini terdapat sebuah bilik yang telah dijadikan oleh Imam al Ghazali Rahimahullah taala sebagai tempat ibadat dan tempat beliau mengarang kitab.

waAllhua'lam.

[+/-] Selengkapnya...

Lailatul Qadr

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Tuesday, October 25, 2005 | | 0 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim...


Posted by Picasa


Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

[1] Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar,

[2] Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu?

[3] Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan.

[4] Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut);

[5] Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!

Hadis Ibnu Umar r.a:
Terdapat beberapa orang dari kalangan sahabat Rasulullah s.a.w telah bermimpi melihat Lailatulqadar pada tujuh hari yang terakhir. Rasulullah s.a.w bersabda: Mengikut Pandanganku, mimpi kamu bertepatan dengan tujuh hari yang terakhir. Oleh itu sesiapa yang ingin mencarinya hendaklah mencarinya pada tujuh hari yang terakhir tersebut

Hadis Abu Said Al-Khudriy r.a:
Rasulullah s.a.w pernah beriktikaf iaitu berada di dalam masjid selama sepuluh hari pada pertengahan bulan Ramadan. Selepas berlalu malam yang kedua puluh dan memasuki hari atau malam yang kedua puluh satu baginda pulang ke rumahnya. Para sahabat yang beriktikaf bersama-sama baginda juga turut pulang. Kemudian Rasulullah s.a.w bersabda di bulan Ramadan yang sama dan waktu yang sama di mana baginda pulang ke rumah, setelah menyuruh atau mengajak mereka supaya selalu tabah terhadap kehendak Allah dengan sabdanya: Aku telah beriktikaf selama sepuluh hari dan kemudian aku lanjutkan selama sepuluh hari yang berikutnya. Oleh itu sesiapa yang ingin melanjutkan iktikaf bersamaku, tetaplah berada di tempat iktikafnya. Aku telah bermimpi melihat Lailatulqadar tetapi aku terlupa waktunya. Carilah ia dalam sepuluh hari ganjil yang terakhir. Pada waktu itulah aku melihat aku sedang sujud pada air dan tanah. Abu Said Al-Khudriy r.a berkata: Kami dibasahi hujan pada malam hari yang kedua puluh satu. Masjid telah basah, begitu juga dengan tempat sembahyang Rasulullah s.a.w. Aku melihat ke arah baginda setelah selesai mendirikan sembahyang Subuh. Wajah baginda basah terkena lumpur dan air

Hadis Saidatina Aisyah r.a katanya:
Rasulullah s.a.w bersabda: Carilah Lailatulqadar pada sepuluh hari yang terakhir di bulan Ramadan

Hadis Ibnu Umar r.a:
Biasanya Nabi s.a.w beriktikaf pada sepuluh hari terakhir dalam bulan Ramadan

Hadis Saidatina Aisyah r.a katanya:
Apabila tiba sepuluh malam terakhir bulan Ramadan, Rasulullah s.a.w menghidupkan ibadat malam. Baginda membangkitkan isteri baginda. Baginda amat bersungguh-sungguh dan bersemangat sekali dalam menghidupkan malam tersebut

Apakah tanda malam Lailatul Qadr?

Telah berkata Imam an Nawawi di dalam syarah Muhazzab- telah berkata ashab kita, dan bermula sifat Lailatul Qadr itu dan tandanya ialah malam yang tiada panas dan tiada pula sejuk, dan pula matahari terbit ia pada pagi harinya putih cerah tiada baginya banyak sinaran, itulah tandanya.

Sinaran matahari itu mengapa tiada memancar pada pagi malam Lailatul Qadr?
Telah berkata Imam an Nawawi Rahimahullah taala di dalam syarah muslimtelah berkata al Qadhil'iyadh, kata qiila makna tiada sinaran bagi matahari pada malam Lailatul Qadr itu bahawasanya ialah alamat yang dijadikan Allah taala baginya. Katanya - dan kata qiila bahkan kerana banyak malaikat pada malamnya turun naik dari langit ke bumi dan dari bumi ke langit jadilah terdinding matahari itu dengan segala sayap malaikat-malaikat itu dan terdinding oleh segala tubuhnya yang halus itu akan nampak cahaya matahari dan sinaranya. waAllhua'lam.

Menyembunyikan kata melihat Lailatul Qadr?

Kata Imam an Nawawi rahimahullah taala di dalam Majmu', - telah berkata صاحب الحاوى disunatkan bagi seorang yang melihat akan malam Lailatul Qadr itu bahawa ia sembunyikan, dan berdoa ia dengan niat yang ikhlas dan yakin akan sebarang apa yang disukai daripada ugama dan dunia, dan adalah ia membanyakkan doanya bagi ugamanya dan akhirat.

waAllhua'lam

[+/-] Selengkapnya...

Ahlan Ya Ramadhan...

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Wednesday, October 05, 2005 | 0 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim...

Posted by Picasa


Ahlan ya Ramadhan...

Kawan-kawan... Maaf atas 'kesepian' yang agak lama, hampir 2 bulan rasanya... Sempena awal Ramadhan al Mubarak, marilah sama-sama merebut peluang untuk menampung kekurangan amalan kita. Usah diperselisihkan sama ada solat sunat tarawikh 20 rakaat atau 8 rakaat. Apa yang pasti, tingkatkan amalan di bulan yang mulia ini. Usah dipedulikan kalam-kalam 'mereka-mereka' itu yang sering berulang kali setiap kali datangnya ramadhan mengajak masyarakat ke arah kemunduran dan perpecahan.

waAllhua'lam...

P/s-InsyaAllah, nanti aku akan beri respon pada kawan-kawan di shout box, sepanjang 2 bulan ni, aku tak 'menjenguk' teratak blog aku.

[+/-] Selengkapnya...

Jerebu

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Wednesday, August 10, 2005 | 0 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim...

Telah berfirman Allah SWT di dalam surah ad Dhukhan; 8-16:

[8] Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Dia; Dialah Yang menghidupkan dan Yang mematikan; (Dialah jua) Tuhan kamu dan Tuhan datuk nenek kamu yang telah lalu.

[9] (Mereka tidak meyakini kebenaran yang dijelaskan kepada mereka), bahkan mereka masih tenggelam dalam keraguan sambil bermain-main dengan perkara agama.

[10] Oleh itu tunggulah (wahai Muhammad) semasa langit membawa asap kemarau yang jelas nyata (yang menyebabkan kebuluran yang dahsyat),


[11] Yang akan menimpa seluruh keadaan manusia (yang kafir itu, sehingga mereka akan

berkata): Ini adalah azab yang sungguh menyakitkan. [12] (Pada saat itu mereka akan merayu dengan berkata): Wahai Tuhan kami! Hapuskanlah azab ini dari kami, sesungguhnya kami akan beriman!.

[13] Bagaimana mereka dapat beringat (menyempurnakan janji mereka hendak beriman itu)? Padahal mereka telah pun didatangi seorang Rasul yang memberi keterangan-keterangan (yang cukup untuk mereka beriman)!

[14] Sekalipun demikian, mereka juga berpaling ingkar daripada menerima keterangannya sambil berkata (sesama sendiri): Dia seorang yang diajar (oleh bangsa asing), dia juga seorang yang gila!

[15] Sesungguhnya (kalaulah) kami hapuskan azab itu barang sedikitpun, sudah tentu kamu akan kembali (kufur ingkar).

[16] (Ingatlah! Kalau kamu ulangi keingkaran kamu, kamu akan dibinasakan) semasa Kami timpakan (kamu dengan) paluan yang besar (dari pihak lawan kamu); sesungguhnya Kami tetap akan menyeksa (dengan azab yang seberat-beratnya).


Kebakaran Di Sumatera, Kalimantan Burukkan Lagi Keadaan Jerebu Negara
Selasa, August 9, 2005 - Buletin Utama TV3)

Jerebu Sumatera dan Kepulauan Borneo yang dibawa oleh angin barat daya dan barat laut memburukkan lagi keadaan jerebu di negara ini yang masuk hari keenam.

Keadaan diburukkan lagi apabila cuaca kering terus menguasai sebahagian besar negara kecuali hujan di pendalaman pahang dan bahagian selatan Terengganu.

Dan jika semua ini berterusan, Jabatan Kajicuaca meramalkan jerebu akan terus menguasai ruang angkasa terutamanya lembah klang sehingga september depan.

Kebimbangan itu sememangnya berasas kerana menurut Pegawai Kajicuaca, Zarida Mohd Jalal, sehingga petang tadi, bilangan titik panas meningkat.

Kalimantan mencatat 117 titik panas, Sumatera, 57, Sabah dan Sarawak masing-masing 36 dan semenanjung 12.

Angin barat laut yang bertiup juga mengakibatkan Sepang termasuk KLIA teruk diselubungi jerebu.

Visual ini kami rakamkan petang tadi.

Jarak penglihatan terhad antara satu hingga tiga kilometer.Kawasan lain sekitar Lembah Klang yang turut hilang ditelan jerebu ialah Subang, Petaling Jaya dan Putrajaya.

Manakala di pantai timur, kawasan Batu Embon, Pahang mencatat jarak penglihatan terburuk kurang dua kilometer.

Dan berkuatkuasa hari ini, Jabatan Alam Sekitar mengeluarkan perintah larangan pembakaran terbuka di sekitar Lembah Kelang.

Orang ramai boleh membuat laporan mengenainya di talian 1-800-88-2727.


Selat Melaka Diselubungi Jerebu Teruk
(Selasa, August 9, 2005 - Buletin Utama TV3)

Bahagian tengah dan selatan Selat Melaka dalam pada itu diselubungi jerebu teruk dengan jarak penglihatan terhad 900 meter. Keadaan itu dijangka berterusan sehingga pagi esok dan berbahaya kepada kapal yang tidak mempunyai alat navigasi pelayaran.

Berikutan itu juga semua kapal termasuk kapal kecil diarah melaporkan kepada Jabatan Laut, sebelum memulakan pelayaran.


Jerebu Berterusan Sehingga Minggu Depan
(Isnin, August 8, 2005 - Buletin Utama TV3)

Keadaan berjerebu yang dialami tujuh kawasan di semenanjung dijangka berterusan hingga minggu depan bukan esok atau lusa seperti yang dilaporkan semalam. Ketua Penolong Pengarah Bahagian Ramalan Jabatan Kajicuaca, Mohd Helmi Abdullah yang

dihubungi memaklumkan ia didorongi cuaca panas dan hujan yang diramal minggu depan kemungkinan sukar memulihkan keadaan sepenuhnya.

Meskipun kawasan tertera berstatus kualiti udara tidak sihat perubahan dicatatkan dari segi jarak penglihatan.

Maklumat dari Jabatan Kaji Cuaca yang diperoleh menunjukkan pemulihan pada sebelah petang tadi berbanding waktu pagi.

Operasi penerbangan juga dilaporkan lancar.Pengurus Besar MAB, Azmi Murad ketika dihubungi mengesahkan tiada perubahan pada jadual penerbangan.

Keadaan jerebu sejak dua minggu lalu tidak menentu.

Pada awalnya rekod Jabatan Perkhidmatan Kaji Cuaca menunjukkan jarak penglihatan yang baik. Bagaimanapun ia merosot di beberapa tempat di seluruh negara.

Pembakaran terbuka di Sumatera dikatakan punca utama jerebu selain kebakaran hutan di Cyberjaya yang menghadkan jarak penglihatan di kawasan itu kepada 250 meter 3 Ogos lalu.

Dua hari selepas itu keadaan jerebu di seluruh negara dilaporkan semakin pulih sebelum ia berulang Sabtu lalu.

Berikutan itu , Ketua Pengarah Alam Sekitar mengeluarkan perintah melarang pembakaran terbuka di Lembah Klang bermula esok hingga satu tarikh yang akan diberitahu.

Berita terkini jam 1.30 petang tadi, melaporkan keadaan jerebu semakin kritikal. Laporan langsung dari bumbung Sri Pentas TV3 oleh Karam Singh Walia menunjukkan jarak penglihatan semakin kabur, sekira-kira hanya 1 km. Ramai penduduk mendakwa tahap kesihatan terjejas kerana jerebu, dan Karam Singh Walia sendiri mengatakan kesihatannya terjejas. Budak-budak sekolah ada yang sudah mula memakai topeng (?). Amaran dari Kementerian Kesihatan agar tidak banyak melakukan aktiviti luar menggambarkan lagi suasana kritikal.

Darurat mungkin diisytihar -- Sekiranya kawasan dilanda jerebu bertambah serius

KUALA LUMPUR 9 Ogos - Kerajaan kemungkinan mengisytiharkan darurat ke atas kawasan-kawasan yang teruk dilanda jerebu sekiranya keadaan itu bertambah serius.

Antara tindakan yang mungkin perlu diambil adalah menutup sekolah-sekolah dan mengehadkan waktu bekerja untuk mengurangkan pendedahan orang ramai kepada pencemaran itu.


Hanya dengan 'jerebu', masyarakat sudah gusar, masyarakat kelam kelibut. Allah SWT hanya mengutuskan 'jerebu' untuk memberi peringatan buat hamba-hambaNya yang selalu leka, leka ngan hiburan yang melampau, leka ngan matlamat asal hidup di atas muka bumi. Abai tanggungjawab sebagai khalifah Allah di atas muka bumi.

Jerebu, dari Allah SWT yang Maha Berkuasa, hilangnya jerebu, dengan Kuasa Allah jua. Jika dengan agamaNya kita boleh buat main-main, tunggulah kemusnahan, seperti mana yang pernah berlaku pada kaum-kaum yang sebelum ini.

Mari kita ajak kawan-kawan kita, agar kembali pada Allah SWT...

Hanya 'jerebu', makhluk Allah yang halus boleh mengugat manusia, bagaimana Allah 'utuskan' makhluknya yang lebih besar...

Berita terkini jam 3.00 petang melaporkan juga, jerebu yang berlaku pada tahun ini, adalah paling buruk yang pernah berlaku. Sebuah sekolah di Lembah Klang menutup sesi persekolah kerana jerebu.

waAllhua'lam...

[+/-] Selengkapnya...

Kemuncak 'ledakan'.

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Sunday, August 07, 2005 | | 0 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim...

Bila kecil belajar kat tadika/tabika,
Nanti besar boleh belajar kat Akademi Fantasia.

Di tadika, belajar nyanyi dan menari,
Bila besar, boleh juara macam Mawi.

Masuk universiti, kena beban hutang,
Masuk Akademi Fantasia, bila tamat dan juara dapat untung.


Posted by Picasa


SENYUMAN JUARA: Selepas 10 minggu bertahan, Mawi akhirnya membuktikan bahawa dialah juara sebenar untuk terus bertakhta di hati peminat setianya dalam pertandingan akhir Akademi Fantasia 3 yang diadakan di Stadium Malawati, malam tadi.

SHAH ALAM: Calon pilihan ramai, Asmawi Ani atau Mawi dinobatkan juara musim ketiga program realiti, Akademi Fantasia (AF3), di Stadium Malawati di sini, tepat jam 11.18 malam tadi. Beliau juga memenangi kategori Vokal Terbaik dan Persembahan Terbaik.

Kemenangan Mawi, 24 yang menyandarkan lagu Seroja (penyanyi asal S Effendi) dan Aduh Saleha, ciptaan M Nasir, memang sudah diduga kerana sejak dimasukkan semula ke AF3, kedudukan undian untuk peserta dari Felda Taib Andak, Kulai, Johor itu sentiasa pada paras teratas.

Suara Mawi terutama ketika mendendangkan lagu Seroja memikat lebih 6,000 penonton yang memenuhi stadium itu, malah tiga pengkritik - Kudsia Kahar, Adlin Aman Ramli dan Syafinaz juga terpegun dengan persembahannya.

Berikutan kemenangan itu, Mawi menerima hadiah bernilai RM321,854 termasuk sebuah pangsapuri (RM176,000), kereta Suzuki Swift 1.5 (bernilai 78,000), wang tunai RM20,000, pakej percutian ke London dan Paris, produk Olympus, trofi serta hadiah iringan lain.

Hadiah disampaikan oleh pengetua AF3, M Nasir. Rancangan itu disiarkan secara langsung menerusi Astro Ria dan Radio Era.

Pelajar yang dikatakan mempunyai aura tersendiri itu sambil dua kali melaungkan ‘Belia Benci Dadah’ bersyukur kepada Tuhan yang memberi rezeki kepadanya dan berterima kasih kepada peminat yang tidak putus-putus mengundi menerusi SMS.

Tempat kedua pula menjadi milik peserta dari Kota Belud, Sabah, Felix Agus. Kemenangan Felix, 23, juga tidak mengejutkan kerana undian untuk beliau sentiasa mengekori rapat peratusan undi Mawi.

Beliau yang menyanyikan lagu Kudaku Lari (dipopularkan Datuk Sharifah Aini) dan lagu baru, Warkah Berlagu Pilu ciptaan Adnan Abu Hassan menerima wang tunai RM10,000, pakej percutian ke London, sistem teater rumah dan peralatan elektrik, produk Olympus, trofi serta hadiah iringan lain.

Pelajar wanita berbakat besar, Amylea, 19, terpaksa berpuas hati di tempat ketiga. Pelajar dari Langkawi, Kedah itu menerima wang tunai RM5,000, pakej percutian ke London, sistem teater rumah dan peralatan elektrik, produk Olympus, trofi dan hadiah iringan lain.

Seorang lagi finalis wanita, Marsha, 19, dipilih sebagai pemenang keempat yang melayakkannya menerima wang tunai RM4,000, pakej percutian ke Bali, sistem teater rumah dan peralatan elektrik, trofi dan hadiah iringan lain.

Tempat kelima dimenangi Mohd Yazer Yusof (Yazer), 23, yang tersingkir selepas konsert kesembilan bersama Mohammed Zulkefli Mohd Idir (Kefli), Sabtu lalu.

Yazer menerima wang tunai RM3,000, pakej percutian ke Bali, trofi dan hadiah iringan lain.

Sementara itu, Mawi diumumkan sebagai pemenang Anugerah Vokal Terbaik yang melayakkannya menerima wang tunai RM3,000 dan trofi. Bagi Persembahan Terbaik dimenangi, Mawi. Dia menerima RM3,000.

AF3 yang bermula dengan Konsert Prelude untuk memilih 12 pelajar, 31 Mei lalu disertai 20 pelajar. Bagaimanapun, lapan pelajar tersingkir sebelum dua lagi pelajar iaitu Mawi dan Marsha diserap selepas konsert pertama AF3 berakhir.

AF3 turut disertai Amylia Mohd Azlan (Amy) Asiahtunakma Abdullah (Akma), Elliza Abdul Razak (Elliza), Norashikin Abdul Rahman (Ekin) dan Nor Farah Idayu Yaakob (Idayu).

Pelajar lelaki pula ialah Nik Mohd Aidil Nik Zamri (Aidil), Fuad Razlan Abd Azri (Fuad) dan Syaiful Reza Mohamed (Reza).


Aku masuk belajar, kena cari duit untuk menampung sara hidup dan juga urusan kewangan belajar. Sekarang ni, nak sambung belajar lagi pun kena fikir sumber kewangan.

Mahasiswa-mahasiswi, habih belajar bebang pinjaman kena selesaikan. Nak cari pekerjaan pun, peluang amat terhad, graduan setiap tahun keluar dengan bilangan yang ramai.

Tapi, bila tamat belajar di Akademi Fantasia, yang hanya belajar cara menari dan menyanyi bila dapat 'ijazah', pulang dengan pelbagai hadiah lumayan, hanya belajar tak sampai setahun. Siapa tak tertarik dengan hadiah lumayan yang ditawarkan, walau akhirat menjadi taruhan.

Eksploit. Pihak Astro mengeksploitasi pelajar Akademi Fantasia untuk keuntungan yang lumayan. Pihak telekomunasi untung segera melalui SMS.

Agak-agak, berapakah pihak Astro dan syarikat telekomunikasi untuk bersih hasil program Akademi Fantasia? Bayangkannnn...

Yang ku tahu, Program Akademi Fantasia ialah program yang diadaptasi daripada program La Academia, Mexico.

Mungkin program seperti ini antara yang ditegur oleh TPM Najib. Apakan daya, bagi penerbit program, bukan itu yang dipedulikan, tapi untung yang mahu difikirkan...

Mari kita berdoa pada Allah agar dipelihara kita dan anak cucu kita dari fitnah duniawi, dan berusaha agar dapat mewujudkan masyarakat Islam yang berpegang teguh pada ajaran Islam dalam setiap sudut kehidupan.

waAllahua'lam...

[+/-] Selengkapnya...

'Ledakan'

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Saturday, August 06, 2005 | | 0 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim...

Ledakan bom atom pada 6 Ogos 1945 memusnahkan seluruh bandar Hiroshima dan membunuh berpuluh-puluh ribu nyawa dalam sekelip mata. Semasa tragedi bom atom di Hiroshima, beribu-ribu penduduknya mati serta-merta dan angkanya meningkat kepada 140,000 orang penghujung tahun 1945. Ramai kalangan 350,000 penduduk bandar raya ini yang menderita barah atau penyakit yang berkaitan dengan kesan radiasi.

Di negara kita, 6 Ogos 2005, berbeza dari apa yang berlaku di Hiroshima. Jika setiap hari, surat khabar harian seperti Utusan Malaysia dan Berita Hairan memaparkan berita utama di muka hadapan berkisarkan peristiwa penting di dalam negara, tetapi hari ini memaparkan peristiwa yang dikatakan 'fenomena tsumawi', konsert AF3.


Posted by Picasa


Posted by Picasa

Jika sesuatu peritiwa itu dimuatkan di dalam berita utama, menggambarkan peristiwa tersebut adalah satu peritiwa besar yang perlu diambil perhatian oleh masyarakat. Sejak bermula AF3 kali ini, aku rasakan setiap lapisan masyarakat beriya-riya mengambil tahu AF3. Setelah 'ledakan tsunami' pada tahun lepas, yang telah mengorbankan ramai nyawa, rakyat beristigfar sementara. Ramai yang beranggapan peringatan dari Allah buat hambaNya yang leka, agar kembali kepada tatasusila kehidupan Muslim secara 'kaffah'.

'Ledakan Tsunami' kian dilupakan. Rakyat kembali ke arah kehidupan seperti biasa, hiburan yang telah menjadi darah daging masyarakat Islam Had Hari, kembali menyinari serta mewarnai corak kehidupan sebuah negara yang dikatakan Negara Islam Had Hari. Bermula dari orang awam biasa, yang muda, yang tua, yang ustaz dan ustazah, golongan profesional, profesor hinggalah ahli politik dan pemimpin sesebuah masyarakat terkena 'ledakan Tsumwi', terus menerus membicarakan AF3.

Sejak kepopularitian Mawi mewarnai AF3 dengan mendapat undian tertinggi, ianya mendapat perhatian sehinggakan Mawi boleh dianggap sebagai 'idola' remaja sekarang. Akhir zaman, hiburan dan artis memang mendapat tempat di hati ummat. Jika dulu, masyarakat setempat bangga jika anak tempatannya menjadi seorang yang terpelajar dan berjawatan tinggi, tapi sekarang masyarakat setempat lebih berbangga jika anak watannya boleh mengharumi negara menjadi seorang artis.

Mari kita imbasi semula, 'ledakan tsumawi'...


Posted by Picasa

Warga Felda doakan kejayaan Mawi.
Oleh: ROHANI IBRAHIM.

KULAI 5 Ogos - Hampir 5,000 penduduk daerah ini terutama di Felda Taib Andak iaitu kampung asal Asmawi Ani atau Mawi dijangka mengikuti siaran langsung konsert akhir Akademi Fantasia 3 (AF3) yang akan disiarkan melalui layar gergasi di Astaka Padang...

Felix boleh juarai AF3 jika Astro tidak siar peratusan undi.

Saudara Pengarang,
SAYA sebagai penyokong Felix ingin meminta maaf kepada penyokong Mawi kerana Felix akan menjuarai Akademi Fantasia 3 minggu ini.Terima kasih kepada Astro kerana tidak menyiarkan peratusan undi...

AF3: Layar gergasi akan dipasang di Dataran Lang.

ALOR STAR 4 Ogos - Bukan sahaja di Kulai, Johor, layar gergasi juga akan dipasang di Dataran Lang, Kuah, bagi membolehkan orang ramai menyaksikan secara langsung konsert akhir Akademi Fantasia 3 (AF3) di Shah Alam, Sabtu ini.

Ini disebabkan antara...

Bunga api di Felda Taib Andak jika Mawi juara.

JOHOR BAHRU 4 Ogos - Pancaran bunga api untuk pertama kalinya akan menerangi ruang udara kawasan perkampungan Felda Taib Andak, Kulai jika Asmawi Ani atau Mawi menjuarai konsert akhir Akademi Fantasia 3 (AF3) di Stadium Melawati, Shah Alam Sabtu ini.

Keluarga, warga Felda doakan Mawi juara AF3.
Oleh: WAN RAHIMAH DRAMAN.

KULAI 3 Ogos - Perjuangan Asmawi Ani atau Mawi untuk menghadapi debaran saingan pada konsert akhir Akademi Fantasia (AF) 3 di Stadium Melawati Shah Alam, Sabtu ini diiringi doa restu ibu bapa, keluarga serta seluruh warga Felda Taib Andak di sini.

Pengundi mahu ASTRO siarkan peratusan undian pelajar AF3.

Saudara Pengarang,
TERPANGGIL saya untuk meluahkan ketidakpuasan hati di atas tindakan pihak ASTRO untuk tidak menyiarkan peratusan undian pelajar-pelajar AF sepanjang minggu ini.Pada pendapat saya pihak ASTRO tidak perlu membuat kejutan mengenai perkara...

Keluarga buat kenduri - Jika Mawi juara AF3

PARA peminat Mawi tentunya boleh menarik nafas lega apabila pelajar Akademi Fantasia 3 (AF3) itu akhirnya terpilih ke peringkat akhir program realiti televisyen (TV) itu pada 6 Ogos ini.

Ramai nak tempah Mawi. MAWI..

Walaupun AF3 belum berakhir dan belum lagi mengumumkan siapa juaranya, tapi pelajarnya Mawi sudah mula menjadi rebutan penganjur pertunjukan pentas. Khabarnya pihak Maestro Talent Management yang akan menguruskan karier pelajar-pelajar AF setelah keluar dari akademi itu...

Analisis populariti Mawi AF3 dari kaca mata seorang profesional.

Saudara Pengarang,
SAYA terpanggil untuk mengulas perbincangan di rancangan Tanya Linda di Astro Ria pada 26 Julai 2005 mengenai seorang peserta Akademi Fantasia 3 (AF3) iaitu Mawi.Sebagai seorang yang terpelajar, saya berasa amat...

Peminat Mawi terlalu fanatik tidak boleh ditegur.

Saudara Pengarang,
SEWAKTU melihat Diari AF di Saluran @15 Astro, saya melihat di ruangan Forum AF berbagai-bagai SMS daripada peminat Mawi yang menghentam saya (Adeputrajaya 2005)Ada yang mempersoalkan siapa Adeputrajaya 2005 dan mengatakan Adeputrajaya...

Putera nak lamar Mawi AF3 jadi model remaja Melayu.

KUALA LUMPUR 22 Julai _ Putera UMNO berhasrat melamar bintang Akademi Fantasia 3 (AF3) Asmawi Ani atau Mawi, 24, untuk dijadikan model remaja Melayu seterusnya memperkuat biro baru Pergerakan Pemuda UMNO itu.Pengerusinya, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim...

Mawi AF3 turut disentuh dalam perbahasan perwakilan.

KUALA LUMPUR 20 Julai - Populariti peserta paling terkenal rancangan realiti Akademi Fantasi (AF) Mawi, turut disentuh perwakilan pada Perhimpunan Agung Tahunan Puteri UMNO hari ini.Wakil Kedah, Kama Noriah Ibrahim menarik perhatian perwakilan apabila...

Lagi peminat Mawi AF3 jawab kritikan Adiputerajaya 2005.

Saudara Pengarang,
MEMBACA tulisan Adeputerajaya 2005 pada 14 Julai 2005, saya juga terpanggil untuk membalas kritikannya yang saya anggap amat berat sebelah. Saya juga amat yakin yang penulis seorang yang cemburu dan dengki Pertamanya, saya yakin...

Mawi pernah jadi ustaz.

Mawi pernah menjadi ustaz dan mengajar di sebuah sekolah rendah agama di Kulai Johor selama kira-kira setahun tetapi dia berhenti sebab mahu masuk AF (Akademi Fantasia 3) Pak cik tidak kecewa, sebab pak cik tengok dia memang ada bakat menyanyi.Cuma pak cik pernah pesan pada dia masa mula-mula...

Adeputrajaya 2005 kritik Mawi AF3 ada muslihat tersendiri.

Saudara Pengarang,
SAYA merujuk kepada surat Adeputrajaya2005 bertajuk Jangan keterlaluan memuji Mawi yang disiarkan pada 14 Julai 20 pada Mawi semakin menjadi-jadi.Sebagaimana pertama kali melihat kemunculan Mawi di kaca televisyen semasa konsert perkenalan AF3 Huzz kata dah nampak Mawi...

Jangan keterlaluan memuji Mawi AF3

Saudara Pengarang,
SUKACITA saya menyentuh tentang hebohnya orang memperkatakan tentang artis Akademi Fantasia 3 (AF3) bernama Mawi. Hinggakan Prof. Dr. Zaini Ujang menulis tentang Pakej Mawi antara strategi baru promosi program cintai alam sekitar.Apakah dengan hanya...

Tak kisah Mawi bertunang

Kapal terbang pun orang rampas, inikan pula setakat bertunang. Itulah prinsip yang dipegang oleh sebilangan besar peminat Mawi AF3 apabila mengetahui yang bintang pujaan mereka itu sudah bertunang.Tapi tak adalah sampai mereka mendoakan supaya hubungan Mawi dan tunangnya...

Fesyen rambut Mawi jadi ikutan!.

DEMAM Mawi Akademi Fantasia 3 terus panas dan mendidih-didih! Di sana sini ramai anak dara yang jatuh hati dan demam cinta pada Mawi semakin menjadi-jadi.Sebagaimana pertama kali melihat kemunculan Mawi di kaca televisyen semasa konsert perkenalan AF3 Huzz kata dah nampak Mawi...

Doa bapa Mawi.
Oleh WANDA IDRIS.

Keluarga Mawi pada malam konsert mingguan kedua AF3 di Stadium Malawati, Shah Alam, Selangor, Sabtu lalu. Dari kanan: Asmidah, Ani Ahmad, Basir Abdul Manan, Rohaizat Abdullah dan Nordiana.SAYA sentiasa berdoa agar Mawi boleh bertahan dan mampu mencipta...

Negara kita juga diserang 'ledakan' rancangan bercorak realiti yang semakin mendapat perhatian masyarakat. Rancangan yang di'cedok' dari negara luar untuk dihidangkan kepada masyarakat Islam Had Hari, mendapat keuntungan yang banyak sesetengah pihak, walaupun tiada keuntungan untuk membina bangsa yang bertamadun. Jika rancangan realiti ini adalah perkara biasa, ianya tak akan disentuh oleh pemimpin negara. Pemimpin negara, tegur pun, 'bagai melepaskan batuk di tangga.' Mungkin teguran dari kacamata seorang pejuang bangsa, bukan agama. Jika pemimpin itu seorang yang berjiwa pejuang Islam, nescaya akan dibanteras sebanterasnya benih-benih dosa dan menyuburkan cara hidup Muslim di dalam masyarakatnya.


Posted by Picasa

Kaji semula kesan hiburan realiti.

SERDANG 5 Ogos - Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, rancangan hiburan realiti perlu dikaji semula bagi melihat sama ada ia memberikan kesan positif atau negatif kepada masyarakat.

Kaji semula program realiti tv, nasihat Dr Mahathir.

KUALA LUMPUR 5 Ogos - Kerajaan perlu mengkaji semula program televisyen yang disiarkan oleh stesen TV termasuk rancangan realiti, yang meminjam budaya Barat dengan meluas yang dibimbangi akan mengancam nilai ketimuran rakyat Malaysia.Bekas Perdana Menteri...

Program realiti ketepikan nilai Timur.
Oleh SHAHRIL ANUAR ABDUL GHALIM.

Kebelakangan ini, baik di media cetak dan media elektronik, rata-ratanya sibuk memperkatakan tentang beberapa program rancangan televisyen realiti yang bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan di stesen-stesen televisyen tempatan.

Rancangan realiti TV bertentangan Islam Hadhari.

Saudara Pengarang, SAYA berusia 20 tahun, pelajar perubatan tahun dua, tajaan Majlis Amanah Rakyat (Mara) di United Kingdom (UK)Saya baru sahaja menamatkan pengajian tahun pertama dan pulang ke tanah air untuk bercuti kira-kira...

Muslihat hiburan popular TV khayalkan umat Melayu-Islam.

Saudara Pengarang, SAYA menyokong sekuat-kuatnya teguran Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak terhadap rancangan-rancangan hiburan realiti televisyen yang boleh mengancam nilai dan moral budaya Timur-ini termasuk budaya Melayu-Islam...

Teguran bukan bermaksud mahu program realiti TV dihentikan.

KUALA LUMPUR 2 Ogos - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, tegurannya terhadap program hiburan realiti yang disiarkan menerusi stesen televisyen tempatan bukan bermaksud beliau mahukan rancangan seperti itu dikurang atau dihentikan...

TPM tegur program realiti - Stesen televisyen kita tidak perlu mengikut budaya Barat secara membuta tuli
Oleh ZULKIFLI JALIL.

PULAU PINANG 1 Ogos - Kerajaan memandang serius kemunculan rancangan-rancangan hiburan realiti di stesen-stesen televisyen yang dikhuatiri boleh mengancam budaya masyarakat...

Apakah hasil teguran TPM itu?

TV3 teruskan rancangan berpegang norma sosial.

KUALA LUMPUR 2 Ogos - Sistem Televisyen Berhad (TV3) akan terus memastikan kesemua program siarannya termasuk rancangan-rancangan hiburan realiti, berpegang teguh pada norma sosial dan moral masyarakat tempatan.TV3 dalam kenyataannya hari ini menjelaskan...

Jika bangsa dikira ukuran, maka tak mengapa rancangan tersebut diteruskan... Selagi batasan norma sosial masyarakat.

Kawan-kawan, kenapa rancangan hiburan dan realiti mendapat tempat di hati masyarakat kita. Kerana rancangan tersebut ada yang menonton. Siapa yang menonton? Rakyat kita juga yang menonton. Jadi, jika ada penonton, maka rancangan tersebut akan diteruskan kerana mendatangkan keuntungan.

Siapa yang mengundi SMS? Rakyat juga yang mengundi. Sekiranya rakyat tak ambil cakna rancangan tersebut, tak dak rakyat yang menawarkan diri untuk mengikuti program tersebut, adakah ianya akan diteruskan juga? Jawapnnya tiada.

Jadi, adakah ada penaja yang akan menaja rancangan realiti tersebut? Jawapnnya tiada. Sebab tiada keuntungan. Sebab ada keuntunganlah penaja mahu laburkan duit untuk rancangan tersebut. Sebab rakyat tergila-gilakan rancangan tersebutlah maka syarikat berebut-rebut untuk menjayakan rancangan tersebut.

Dan malam esok, ada rancangan D'Pentassempena Sure Heboh Karnival TV3 di Pahang, cuba bayangkan jika tidak ada sambutan rakyat untuk pergi ke konsert tersebut, adakah TV3 akan laksanakan? Tentunya tidak. Sebab ada keuntunganlah TV3 mahukan juga laksanakan program tersebut walaupun ditegur oleh mufti.

Jadi, pendek kata, sebab apa ianya berlaku, sebab sikap rakyat yang mahukan hiburan walaupun bertentangan dengan tuntutan agama. Sebab apa berikan sokongan kepada hiburan yang melampaui batas, sebab rakyat kita jahil urusan agama. Sebab apa jahil urusan agama, sebab pemerintah mahukan rakyat jahil agama kerana jika rakyat arif tuntutan agama, maka kerajaan sekarang bukanlah kerajaan yang bertunjangkan perjuangan bangsa.

Jika ledakan bom di Hiroshima menjadikan Bangsa Jepun bangun menguasai ekonomi timur, menjadi sebuah negara yang dihormati dengan teknologinya, adakah ledakan 'tsumawi' dan 'rancangan realiti' ini boleh menjadikan masyarakat Islam di negara Islam Had hari bangun mengusai ekonomi negara, dan membangunkan sebuah Negara Islam yang diredhai Allah?

Atau 'ledakan' itu akan terus membunuh jiwa Islam dan keperibadian seorang muslim, dan menanam benih-benih 'lagha' dan lemah yang akan menyuburi jiwa pemuda-pemudi Islam, sehinggakan Islam itu hanya nama di dalam kad pengenalan... Bukan untuk dilaksanakan dalam kehidupan...

Fikir-fikirkan, dan bertindak...

waAllhua'lam...

[+/-] Selengkapnya...

Raja Fahd Disemadikan Secara Sederhana

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Tuesday, August 02, 2005 | 2 Komen »

Bismillahirrahamanirrahim...

Arab Saudi, hari ini memberi penghormatan terakhir kepada pemimpinnya, Raja Fahd, yang mangkat, semalam.

Upacara pengkebumian dijadualkan selepas solat Asar waktu Arab Saudi, atau menjelang jam 10 malam ini, waktu Malaysia, dan akan berlangsung secara sederhana.

Upacara pemakaman dilakukan secara ringkas mengikut fahaman Wahabi yang menjadi mazhab rasmi negara itu.

Berbeza dengan mazhab lain, Mazhab Wahabi melarang pembacaan talkin dan binaan makam dilakukan.

Hanya batu nisan menjadi tanda persemadian.

Antara yang dijangka hadir, Presiden Mesir, Hosni Mubarak, Presiden Emiriyah Arab Bersatu, Sheikh Kahlifa Zayed Al-Nahyan, pemimpin Jordan, Raja Abdullah dan pemimpin Palestin, Mahmud Abbas.

Jenazah akan dibawa dari Hospital Pakar King Faizal ke Masjid Imam Turki untuk disembahyangkan, sebelum dikebumikan di Tanah Perkuburan Al-Od, dua kilometer dari masjid berkenaan.

Al-Od adalah tanah perkuburan awam, yang juga tempat persemadian pemimpin dan keluarga Diraja Arab Saudi.

-Buletin Utama, TV3, 8.00 Malam.

anNaQshY-Inna lillahiwainnailaihiraji'un... Nak kirim pahala bacaan, dikatakan bid'ah, jadi hanya leh kata "inaalillah..."

waAllhua'lam...

[+/-] Selengkapnya...

Kelas Pengajian

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Saturday, July 30, 2005 | 25 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim...

Kalian yang berada di 'bumi pada anbiya', 'ardhulKinanah', sementara menunggu natijah bolehlah mengikuti kuliah pengajian mengikut jadual seperti di bawah:


Posted by Picasa



waAllhua'lam...

[+/-] Selengkapnya...

Lengkapkan...

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Friday, July 29, 2005 | 7 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim...

Adalah dipelawa kepada semua empunya weblog, pembaca weblog kaum muslimin dan muslimat untuk melengkapkan slogan di bawah, menguji kepekaan keperihatinan kalian terhadap agama Allah SWT dan ulama-ulama yang telah berjuang berdakwah merungkai permasalahan ummat dan menyebarkan ke seluruh dunia Islam.

"Ummat Islam perlu memelihara kesucian Islam dalam pelbagai sudut bidang ilmu dari ancaman pencemaran golongan wahabi adalah kerana _____"(boleh melebihi 20 patah perkataan).

'Tari'kan jari menari di keyboard anda di ruang komen di bawah, dan sendkan.

Syarat penyertaan:

1) Terbuka kepada semua pembaca
2) Boleh hantar sebanyak mungkin penyertaan.

WaAllahua'lam...

[+/-] Selengkapnya...

Ya Rabb: Berikan Hati Yang Lain...

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Thursday, July 28, 2005 | 0 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim...

Diriwayatkan, pada suatu ketika datang seseorang kepada sahabat bernama Ibnu Mas'ud meminta nasihat. Katanya: "Wahai Ibnu Mas'ud, berilah nasihat yang dapat aku jadikan ubat bagi jiwaku yang sedang gelisah. Dalam beberapa hari ini, aku tidak tenteram, jiwaku gelisah dan fikiranku kusut; makan tidak enak, tidur tidak nyenyak."

Maka Ibnu Mas'ud berkata: "Kalau penyakit itu yang menimpamu, maka bawalah hatimu mengunjungi tiga tempat, iaitu ke tempat orang membaca al-Quran, engkau baca al-Quran atau engkau dengar baik-baik orang yang membacanya; atau engkau pergi ke pengajian yang mengingatkan hati kepada Allah; atau engkau cari waktu dan tempat yang sunyi, di sana engkau bersunyi-sunyi menyembah Allah, umpama pada waktu tengah malam buta, pada saat orang sedang nyenyak tidur, engkau bangun mengerjakan solat malam, meminta dan memohon kepada Allah ketenangan jiwa, ketenteraman fikiran dan kemurnian hati.

“Seandainya jiwamu belum juga terubat dengan cara ini, engkau minta kepada Allah agar diberi-Nya hati yang lain, sebab hati yang kamu pakai itu bukan lagi hatimu."

Setelah orang itu kembali ke rumahnya, diamalkannya nasihat Ibnu Mas'ud itu. Dia pergi mengambil wuduk dan kemudian diambilnya al-Quran, terus dibaca dengan hati khusyuk.

Selesai membaca al-Quran, berubahlah kembali jiwanya, menjadi jiwa yang aman dan tenteram, fikirannya tenang, kegelisahannya hilang sama sekali.

waAllhua'lam...

[+/-] Selengkapnya...

Persoal Isu Picisan

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Wednesday, July 27, 2005 | 2 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim...

Rimas gelagat masyarakat minat persoal isu picisan

Saudara Pengarang,
SAYA amat bersetuju dengan tulisan Mohd. Haikal Mohd. Fadzil dari Alor Star, Kedah yang bertajuk ``Masyarakat kita lebih minat bincang isu picisan'' yang disiarkan dalam forum Utusan Malaysia ini pada 25 Julai 2005.

Untuk mengulas lanjut, saya amat sedih dan terperanjat dengan kegilaan masyarakat sekarang dengan kebangkitan rancangan realiti TV seperti Akademi Fantasia.

Bukan sahaja remaja akan tetapi mereka yang dewasa pun tidak kurang ketinggalan untuk mempersoalkan isu remeh ini.

Kebangkitan blog-blog (laman Internet) yang mengupas rancangan ini juga boleh dikirakan sebagai kayu pengukur kepada betapa terkebelakangnya masyarakat Melayu. Blog-blog Internet ini lebih cenderung bercerita perihal persembahan pelajar, tarian peserta, baju yang dipakai tidak kena dengan lagu dan lain-lain.

Rata-rata blog ini adalah kepunyaan kaum Melayu yang mempunyai pekerjaan tetap. Saya hairan, mana mungkin mereka punyai begitu banyak masa untuk menulis perkara-perkara remeh sedemikian melainkan jika menggunakan masa di pejabat untuk berbuat demikian.

Kaum Melayu haruslah bangkit dan menyalurkan daya kreativiti mereka untuk menaiktarafkan daya pemikiran dan daya saing mereka sendiri sejajar dengan hasrat pertubuhan UMNO untuk menjana Melayu Glokal - yang mampu berdiri di atas kaki sendiri dan tidak takutkan kepada persaingan tempatan atau global.

Saya menyeru kepada mereka yang terlibat ini, gunakanlah fikiran kamu seadanya untuk terus memartabatkan bangsa. Banyak lagi isu semasa yang boleh dikupas untuk tujuan perbahasan bersama.

Daripada bercerita tentang perkara remeh seperti baju pelajar Akademi Fantasia lebih baik kita kupas sedikit tentang sumbangan kita terhadap Rancangan Malaysia Ke-9 (RMK-9) yang sedang hangat menghambat negara sekarang. Kita perlukan pendapat dan saranan yang utuh untuk terus mengemudi negara.

Cubalah tukar isi-isi blog itu agar lebih ilmiah dan dihormati. Sarankan apa yang patut, berasas untuk terus menjadikan negara Malaysia ini maju dalam masa 15 tahun dari sekarang.

Umpamanya isu Bio-Valley yang bakal menjana ekonomi baru bagi negara kita ini. Bagaimana industri baru ini boleh menjadi salah satu teras yang boleh membawa Malaysia ke arah kemajuan. Kupas isu ini dari segi masa depan Malaysia, peluang pekerjaan, pelaburan asing dan sebagainya. Terlalu cetekkah pemikiran kita untuk terus menguburkan perkara-perkara serius sedemikian?

Saya menyeru agar pemilik-pemilik blog Melayu khasnya untuk bangkit dan janganlah terus alpa dengan isu-isu remeh rancangan realiti TV yang tidak mendatangkan sebarang faedah pun. Bangkitlah untuk kita terus menjana masa depan negara berteraskan kesahsiahan Melayu Glokal itu sendiri. - AZHAN JUSOH, Sri Damansara, Selangor.



Apa pandangan kalian? Rajin-rajinkan lah jari-jari anda menaip keyboard meninggalkan komen di bawah... Hehe

waAllhua'lam

[+/-] Selengkapnya...

Maria

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Wednesday, July 27, 2005 | | 5 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim...

MARIA seorang gadis Jerman bermazhab Katholik. Mengharungi liku-liku kehidupan sebagai seorang anak kepada ibu yang fanatik dengan mazhab tersebut dan ayah yang berfahaman Aties.


Posted by Picasa

Namun kehendak Allah mengatasi segala-galanya. Maria memilih Islam sebagai pegangan hidup setelah mengalami episod pergelutan tiga penjuru (Islam, Kristian dan Aties)

Abdul Wahab, pemuda Mesir yang belajar di sana berjaya menariknya ke jalan Allah, akhirnya memilih Maria sebagai calon isteri setelah kematian tunangnya, Salwa. Juga setelah Maria kecundang dalam alam percintaanya dengan pemuda Turki bernama Muhammad. Perkahwinannya dengan Abdul Wahab terhalang oleh khabar kewujudan semula Salwa. Sekali lagi Maria terperangkap di antara cinta dan pengorbanan di samping tekanan yang tidak pernah kenal erti belas kasihan dari ibu dan adiknya.

Mampukah Maria terus berdiri di atas niat murni demi kegemilangan Islam tanpa Abdul Wahab di sisi dan mampukah dia terus hidup dalam mengharungi kemelut kekufuran.

Segala terjawab di dalam novel yang berjudul, Maria; oleh Emine Senlikoglu.

Pergilah kau, kahwinilah dia...
Usah kau bimbang tentangku. Duniaku masih
belum lagi berakhir walaupun kita terpaksa berpisah
buat selama-lamanya. Suatu waktu nanti keperitan
ini akan berakhir jua...


waAllhua'lam...

[+/-] Selengkapnya...

Ya Rabb: al Baqarah; 30-33

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Tuesday, July 26, 2005 | 0 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim...

Kawan-kawan, mari sama-sama kita hayati firman Allah SWT di dalam al Quran, yang menceritakan hal khalifah Allah di atas dunia ini. Semua yang berlaku di dunia ini, telah diceritakan Allah di dalam al Quran, telah dikhabarkan oleh Nabi Muhammad SAW.

Allah taala telah berfirman, antaranya:

[30] Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi. Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?. Tuhan berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya.

[31] Dan Dia telah mengajarkan Nabi Adam, akan segala nama benda-benda dan gunanya, kemudian ditunjukkannya kepada malaikat lalu Dia berfirman: Terangkanlah kepadaKu nama benda-benda ini semuanya jika kamu golongan yang benar.

[32] Malaikat itu menjawab: Maha suci Engkau (Ya Allah)! Kami tidak mempunyai pengetahuan selain dari apa yang Engkau ajarkan kepada kami; sesungguhnya Engkau jualah Yang Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

[33] Allah berfirman: Wahai Adam! Terangkanlah nama benda-benda ini semua kepada mereka. Maka setelah Nabi Adam menerangkan nama benda-benda itu kepada mereka, Allah berfirman: Bukankah Aku telah katakan kepada kamu, bahawasanya Aku mengetahui segala rahsia langit dan bumi dan Aku mengetahui apa yang kamu nyatakan dan apa yang kamu sembunyikan?.


Surah al Baqarah, ayat 30-33.

London dilanda letupan -- * 47 terbunuh * 700 cedera (sehingga pukul 2 pagi hari ini)

Al-Qaeda bunuh Duta Mesir ke Iraq

25 maut, rekrut dibom

Konvoi diserang, Elias cedera

3 mati ditembak

Lima maut serangan berani mati

Dunia kutuk bom di Mesir

25 mati, 33 cedera dalam serangan berani mati

Ini antara berita yang aku paparkan, dari banyak-banyak berita di alam ini. Kita tak lihat lagi, statistik terkini jenayah bunuh yang berlaku di dalam negara kita. Berita bunuh ni, tiap-tiap hari disiarkan. Kiamat dah dekat yang perlu kita ingati.

waAllhua'lam...

[+/-] Selengkapnya...

Rasulullah SAW; Idola Sepanjang Zaman.

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Sunday, July 24, 2005 | 2 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim...

Masyarakat kini dahagakan role model, yang boleh diikut sebagai panduan untuk melayari kehidupan menuju ke alam akhirat. Sebagai seorang mukmin dan mukminat, al Quran dan as Sunnah adalah sumber utama untuk dijadikan panduan.

Dua sumber tersebut, tidak dapat tidak hendaklah diterjemahkan secara realiti, yang boleh dinampak dengan mata kasar, yang telah dijelmakan dalam bentuk kehidupan. Itulah yang dimaksudkan 'masyarakat kini dahagakan role model'; perlukan 'role model' yang nampak dan boleh diikuti secara 'live' untuk dijadikan contoh.

Seperti firman Allah SWT di dalam al Quran yang merupakan sumber panduan kehidupan kita:

Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah. ( Al-Ahzab : 21 ).

Dan tiadalah Kami mengutuskan kamu, melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam. (al Anbiya': 107)

Dan bahawa sesungguhnya engkau mempunyai akhlak yang sangat-sangat mulia. (al Qalam: 4).


Oleh yang sedemikian, tamadun ummah yang berkualiti bermula dari kita, dari diri sendiri. Kita jadikan keperibadian Rasulullah SAW sebagai idola, role model. Kita laksanakan as Sunnah secara realiti dalam kehidupan kita. Maka, diri kita pula sebagai role model untuk anak-anak kita yang mendatang. Sebab, kita adalah insan yang paling hampir dengan anak-anak, dan mereka mudah ikut apa yang dilihat. Jika kita sebagai ibu bapa adalah jelmaan al Quran dan as Sunnah dalam kehidupan, maka anak-anak juga akan dapat dilahirkan melalui konsep role model keperibadian Rasulullah dan seterusnya lahirlah keluarga Islam.

Segalanya bermula dari diri kita, tarbiyah bermula dari hati-hati kita. Mari kita cuba laksanakan sedaya mungkin keperibadian Rasulullah SAW untuk diphotostatkan dalam diri kita untuk dijadikan contoh kepada masyarakat kita yang kini dahagakan serta tercari-cari role model yang boleh dilihat secara live.

Rasululullah, pada dirimu satu contoh ikutan terbaik buat ummat...

Amalan:
Amalan yang paling disukai oleh Rasulullah SAW ialah kekal (istiqamah) sekalipun sedikit. (Riwayat Termizi dan Nasai daripada Aisyah dan Ummu Salamah)

Tahajjud:
Rasulullah SAW bangun menghidupkan malam (tahajjud) hingga bengkaklah kedua kaki Baginda (Riwayat Bukhari, Muslim, Termizi, Nasai, Ibnu Majah kepada Mughirah)

Puasa:
Rasulullah SAW berpuasa pada hari Isnin dan Khamis (Riwayat Ibnu Majah)

Pakaian:
Adalah pakaian yang paling disukai Rasulullah SAW ialah gamis (Riwayat Abu Daud, Termizi, Hakim daripada Ummu Salamah.

Berserban:
Apabila Rasulullah SAW berserban ia akan melabuhkan ekor serbannya antara dua bahunya (Riwayat at Termizi daripada Ibnu Umar)

Bertemu:
Adalah Rasulullah SAW apabila mendatangi rumah seseorang, ia akan berdiri menghadap di hadapan pintu akan tetapi baginda akan berdiri di sebelah kanan atau kiri pintu sambil mengucapkan; Assalamualaikum. (Riwayat Ahmad dan Abu Daud daripada Abdullah bin Bisr)

Sujud syukur:
Apabila Rasulullah SAW didatangi dengan berita yang menggembirakan hatinya Baginda akan terus sujud syukur pada Allah SWT (Riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah daripada Abi Bakrah.

Berbaring:
Apabila Rasulullah SAW hendak berbaring (untuk tidur), Beliau akan meletakkan tangan kanannya di bawah pipi kanannya (Riwayat Tabrani daripada Hafsah)

Makan:
Adalah Rasulullah SAW apabila beliau makan tengah hari Baginda tak akan makan malam lagi dan jikalau beliau makan malam beliau tak akan makan tengahari (Riwayat Abi Na'im daripada Abi Sa'id)

Berwuduk:
Apabila Rasulullah SAW berwuduk, Baginda akan meyelati janggutnya dengan air (Riwayat Tabrani daripada Ibnu Umar)

Ketawa:
Apabila Rasulullah SAW ketawa, Baginda meletakkan tangannya di atas mulutnya (Riwayat Baghawi daripada Walid Murrah)

Istighfar:
Apabila Rasulullah SAW menghadiri satu majlis kemudian hendak bangun meninggalkannya, Baginda akan beristigfar sebanyak sepuluh hingga lima belas kali (Riwayat Ibnu Sinni daripada Abi Umamah)

Berani:
Adalah Rasulullah SAW orang yang paling baik, paling pemurah dan paling berani. (Riwayat Bukhari, Muslim, Termizi dan Ibnu Majah dari Anas)

Benci dusta:
Adalah perangai yang sangat dibenci olehnya (Nabi SAW) ialah dusta (Riwayat Baihaqi dari Aisyah)

Marah:
Apabila Rasulullah SAW marah dan baginda dalam keadaan berdiri baginda akan duduk , dan jikalau sedang duduk baginda akan berbaring, hingga hilanglah marahnya (Riwayat Tebrani daripada Ibnu Mas'ud dan Ummu Salamah)

Beri salam kepada kanak-kanak:
Apabila Rasulullah lalu di hadapan anak-anak, Rasulullah SAW akan beri salam (Riwayat Bukhari kepada Anas)

Memotong kuku:
Rasulullah SAW memotong kuku dan menggunting misainya pada hari Jumaat sebelum keluar sembahyang. (Riwayat Baihaqi kepada Abi Hurairah)

Menerima berita:
Apabila Rasulullah SAW didatangi dengan perkara (berita) yang menggembirakan, Baginda akan berkata; "Alhamdulillahillazi bi ni'matihi tatimmus solihat", dan apabila Baginda didatangi perkara yang buruk, Baginda akan berkata "Alhamdulillahi'ala kulli hal". (Riwayat Ibnus Sinni dan Hakim daripada 'Aisyah).

Mmm Jika ibu bapa pun minat kat Mawi, duduk sekali ngan anak-anak tengok Akademi Fantasia, tengok Mentor, bermesyuarat sekeluarga nak undi siapa, tengok Malaysia Idol serta galakkan anak-anak masuk dunia hiburan, bagaimana la generasi yang akan lahir mendatang...

Kiamat dah dekat...

waAllhua'lam.

[+/-] Selengkapnya...

Minggu Penghayatan Islam

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Friday, July 22, 2005 | 1 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim...

Adalah dimaklumkan, program Minggu Penghayatan Islam akan dilaksanakan bermula hari Khamis, 21 Julai 2005 hingga 29 Julai 2005 bertempat di Dewan Besar Maktab Mahmud, Alor Setar, Kedah Darul Aman.

Oleh yang sedemikian, muslimin dan muslimat dijemput hadir. Antara maklumat program tersebut adalah seperti berikut:

1) Seminar Ancaman Yahudi.
Oleh: Sheikh Muhammad Nur Habibi


Hari: Jumaat
Tarikh: 22 Julai 2005
Masa: 09.30 Malam
Tempat: Dewan Besar Maktab Mahmud, Alor Setar, Kedah Darul Aman.

2) Seminar Perbandingan Fahaman Islam
Oleh: Sheikh Fauzi Tohir


Hari: Sabtu
Tarikh: 23 Julai 2005
Masa: 09.30 pagi
Tempat: Dewan Besar Maktab Mahmud Alor Setar, Kedah Darul Aman.

3) DAURAH KITAB.
Oleh: Sheikh Aminuddin Abdul Rahim (Din Tok Guru)

Kitab:
-at Tibyan fi HumlatilQuran. التبيان في حملة القرآن
-Sifat SolatunNabi. صفة صلاة النبي

Tarikh: 23 hingga 28 Julai 2005
Masa: 8.30 malam hingga 10.00 malam
Tempat: Dewan Besar Maktab Mahmud, Alor Setar, Kedah Darul Aman.

waAllhua'lam

[+/-] Selengkapnya...

Idola: Rasulullah SAW

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Wednesday, July 20, 2005 | 0 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim...

Suasana masyarakat kita pincang dengan serangan pelbagai aliran fikiran; seperti Islam Liberal, Islam Fundamentel dan Islam Had hari, juga golongan reformis yang mengucar kacirkan lagi dengan sikap semberono membid'ahkan kebanyakan masyarakat Islam, ditambahkan lagi perubahan fenomena masyarakat menerima artis sebagai idola.

Rasulullah SAW menjadi ikutan hanya dalam ibadah, bukan perjalanan hidup bermula dari bangun tido hinggalah tido semula. Rasulullah SAW tidak dijadikan idola sebagai seorang remaja, sebagai seorang suami, sebagai seorang bapa dan juga pemimpin Negara.

Posted by Picasa

Keperibadian Rasulullah SAW, insan teladan sepanjang zaman semakin dilupakan. Jika ada yang ingin memusnahkan peninggalan sejarah Rasulullah SAW di Mekah, kini di Malaysia, kita berhadapan juga sekelompok manusia yang menyuntik kecelaruan fikiran ummat Muhammad SAW hal keperibadian Rasulullah dengan mengatakan Rasulullah juga melakukan kesilapan walaupun Baginda SAW maksum. Katanya juga; Kerana Baginda hanya maksum dalam menerima wahyu saja, tetapi dalam kehidupan baginda juga terdedah kepada bermacam-macam kekurangan seperti semua manusia.

Kenapa Rasulullah SAW itu sebagai idola, ikutan buat ummat Baginda SAW? Adalah kerana Rasulullah SAW adalah insan yang sempurna diciptakan Allah SWT zahir dan batinnya, dan Allah SWT berfirman di dalam al Quran mengatakan pada diri Rasulullah itu suri teladan yang baik.

Telah berfirman Allah SWT di dalam al Quran, bermaksud:

Katakanlah: Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.(Ali Imran: 31)

Dan tiadalah Kami mengutuskan kamu, melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam. (al Anbiya': 107)

Dan bahawa sesungguhnya engkau mempunyai akhlak yang sangat-sangat mulia. (al Qalam: 4)

[1]Demi bintang semasa ia menjunam. [2]Rakan kamu (Nabi Muhammad), tidaklah ia menyeleweng, dan ia pula tidak sesat. [3]Dan ia tidak memperkatakan sesuatu menurut kemahuan dan pendapatnya sendiri. [4]Segala yang diperkatakannya itu tidak lain hanyalah wahi yang diwahikan kepadanya. (an Najm: 1-4)


Tidak ada cacat cela keperibadian Rasulullah SAW, dan hendaklah kita menjadikan Rasulullah SAW idola, suri teladan buat perjalanan kehidupan. Dan hendaklah kita sama-sama berusaha untuk menyekat serta membanteras elemen-elemen fikiran yang ingin melupakan keperibadian Rasulullah SAW, sebagai idola sepanjang zaman.

waAllhua'lam.

[+/-] Selengkapnya...

Sejarah

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Sunday, July 17, 2005 | 2 Komen »

Bismillahirrahamanirrahim...

Bila berbicara soal idola, tak dapat tidak, kita mesti menyentuh apa jua berkaitan ngan idola tersebut. Tahun ni, tak salah aku, budak-budak yang amik PMR, diminta buatkan kajian sejarah berkaitan ngan Tun Dr. Mahathir Mohamad; sejak dari beliau lahir sehinggalah beliau jadi PM membangunkan negara, menjadi sebuah negara kecil yang di hormati dan di segani. Kat Alor Setar, rumah kelahiran beliau masih lagi di kekalkan, serta dijaga, agar generasi mendatang kenal dah tahu siapakah yang membangunkan negara Malaysia sehingga mecapai tahap sekarang. Sebab apa, sebab kerajaan mahukan agar beliau dijadikan idola. Segala jasa, kerja, gambar, pemikiran dan rumah juga akan dijaga serta disimpan rapi buat tatapan mendatang.

Sejarah warisan bangsa. Kita tahu sejarah negara kita, salah satunya ialah melalui pemerhatian. Contoh, kita boleh lihat sendiri sejarah ketamadunan kerajaan Islam Melaka, dengan pergi ke Melaka. Kerajaan masih lagi memelihara tempat sejarah di sana, dinobatkan Melaka 'Bandaraya Bersejarah'. Menggambarkan betapa pentingnya sejarah untuk ditatapi. Begitu juga di negara-negara lain, Turki yang merupakan pusat Kerajaan Othmaniyah, mempunyai banyak tempat sejarah dan masih lagi dipelihara. Di Sepanyol, keindahan sejarah tamadun Islam masih lagi boleh dilihat. Begitu juga di Mesir, Kubu Sultan Sallehuddin al Ayyubi masih lagi dipelihara, makam-makam ribuan ulama-ulama masih lagi ada untuk di ziarahi. Masjid al Azhar, Masjid Saidina Hussin, dan para ahli bait Rasulullah SAW masih kekal dipelihara.

Bagaimana dengan sejarah idola ummat Islam sekarang di Mekah? Alangkah indahnya umat Islam yang lahir sebelum wujudnya fahaman wahabi, boleh melihat kesan peninggalan kelahiran serta perjuangan Rasulullah SAW dan para sahabat depan mata. Sekarang, bagaimana? Mungkin kalian boleh menilai sendiri kerja yang telah dilakukan wahabiyyah di sana. Berikut apa yang boleh aku paparkan kalam dari sahabat-sahabat lain untuk tatapan kita.

Sejarah Mekah jadi korban pembangunan

SETIAP tahun berjuta-juta orang dari segenap pelosok dunia akan mengunjungi Mekah dengan satu tujuan iaitu menunaikan haji yang juga menjadi salah satu rukun Islam kelima.

Selain menyerah diri kepada Allah semasa menunaikan haji, umat Islam juga pastinya mahu menikmati kesan-kesan sejarah yang ada di bumi Mekah, ibu kota kelahiran Nabi Muhammad SAW, rasul yang terakhir.

Tetapi selepas masa berlalu dan kemajuan serta kemodenan dengan rancak dirancang, ada juga khabar yang kurang enak disebabkan oleh pembangunan khususnya di Mekah.

Di situ ia dikatakan bahawa beberapa tapak-tapak bersejarah, termasuk tapak kediaman Nabi Muhammad s.a.w diancam pembangunan hartanah.

Lebih buruk, mereka yang berfahaman Wahabi juga berpandangan tapak-tapak bersejarah itu sebagai `alat' menggalakkan pendewaan atau pemujaan.

Sami Angawi, seorang pakar dalam bidang seni reka bentuk Islam di rantau itu berkata, bangunan berusia 1,400 tahun bermula dari era awal kebangkitan Islam berisiko dimusnahkan bagi memberi laluan kepada kerja-kerja pembangunan.

Ini termasuk projek yang mahukan menara tinggi dibina bagi membolehkan orang Islam yang datang berduyun-duyun menunaikan haji pada setiap tahun di kota suci Mekah itu ditempatkan.

``Kita kini sedang menyaksikan detik-detik terakhir hayat sejarah Mekah. Lapisan sejarah Mekah yang agung itu akan dimusnahkan oleh jentolak demi membina medan tempat letak kereta,'' katanya.

Angawi menganggarkan bahawa sejak 50 tahun lalu, sekurang-kurangnya 300 bangunan bersejarah telah diruntuhkan di Mekah dan Madinah, sebuah lagi bandar suci yang menempatkan makam Rasulullah.

``Mereka (golongan Wahabi) tidak membenarkan usaha-usaha pemuliharaan bangunan lama dilaksanakan, khususnya yang mempunyai kaitan dengan Nabi Muhammad s.a.w.

``Mereka bimbang jika orang Islam lain datang dan melihat bangunan-bangunan berkenaan sebagai tempat menyembah sekali gus menurut mereka mendorong kepada tindakan kufur dan mendewa-dewakan.''


Institut Saudi yang berpangkalan di Washington dan menjadi kumpulan mengumpul maklumat bebas berkata, kebanyakan mercu tanda Arab Saudi diasaskan pada tahun 1932.

Bersejarah

Ia menarik perhatian bahawa satu arahan dikeluarkan oleh ulama kanan majlis agama pada tahun 1994 yang menyebut, usaha memulihara bangunan-bangunan bersejarah akan membawa kepada kekufuran.

Sementara itu, Angawi, yang mengasaskan Pusat Kajian Haji pada tahun 1975 untuk mengkaji secara mendalam tentang kekayaan khazanah Mekah dan Madinah, mendakwa telah mengenal pasti tapak kediaman Nabi Muhammad.

Tetapi beliau enggan mendedahkan lokasi sebenar dengan alasan takut ia dimusnahkan seperti mana yang berlaku kepada Dar Al-Arqam - sekolah Islam pertama di mana Nabi Muhammad dikatakan mengajar.

Di London, Geoffrey King, pakar arkeologi dan seni Islam di Sekolah Pengajian Oriental dan Afrika berkata, nasib tapak-tapak bersejarah Islam di Arab Saudi sangat `menyedihkan'.

Pihak berkuasa agama gagal menghargai dan memberikan signifikan serta kepentingan bangunan-bangunan terbabit kepada Islam dan ulama di seluruh dunia, kata beliau.

King yang mengajar beberapa tahun di Arab Saudi menegaskan ramai pelajar generasi muda di negara itu bersetuju dengan pendapat beliau.


Dalam pada itu, para pengikut fahaman Wahabi berkata, orang-orang Islam patut memberi tumpuan kepada Masjidilharam yang menempatkan Kaabah di dalamnya.

Firma-firma hartanah melihat permintaan secara besar-besaran untuk membina tempat penginapan bagi menampung lebih 20 juta jemaah yang dijangka mengunjungi bandar suci pada tahun akan datang.

``Infrastruktur pada masa ini tidak dapat menampung. Permintaan terhadap perkhidmatan hotel baru dan pangsapuri sangat mendesak,'' kata seorang pengarah sebuah syarikat hartanah yang enggan dikenali.

Beliau menganggarkan bahawa pemaju-pemaju membelanjakan kira-kira 50 bilion riyal (RM49.4 bilion) ke atas projek di bandar itu.

Kumpulan yang mendominasi projek berkenaan ialah Syarikat Pembangunan Jabal Omar.

Firma itu diberi tanggungjawab menyiapkan kawasan seluas 230,000 kaki persegi di mana ia bersambung dengan Masjidilharam.

Projek yang memakan masa selama tujuh tahun untuk disiapkan itu merangkumi beberapa bangunan yang menempatkan hotel, apartmen, kedai serta restoran.

Angawi berkata, pembangunan ini akan menyebabkan Masjidil Haram terpinggir selain barangkali menjadi tanda pengkormersialan keterlaluan..

``Mekah tidak sepatutnya diangkat sebagai sebuah bandar kepada korban pembangunan apabila ia adalah kota perlindungan. Rumah Allah dikomersialkan dan pembangunan ini direncanakan tanpa rasa hormat dan tidak masuk akal sama sekali.''


Tetapi Syarikat Pembangunan Jabal Omar, firma yang bertanggungjawab dengan projek berkenaan berkata, ia perlu bagi menyuntik perubahan kepada Mekah.

``Ia bertujuan baik untuk pembangunan Mekah, selain memusnahkan lebih 1,000 rumah buruk dan daif di kawasan bukit yang ada di sekitar Masjidilharam.''

Firma itu berkata, kira-kira 70,000 penduduk daripada 29 warganegara berlainan biasa tinggal di tapak-tapak Jabal Omar sebelum mereka menjual dan berpindah ke kediaman yang lebih selesa di tempat lain.

Beberapa penduduk di kawasan berjiran juga kelihatan bersetuju dengan hasrat pemaju itu.

Ali Hussein,38, yang berasal dari Myanmar tinggal di rumah yang sangat padat dan buruk di kawasan berkenaan.

``Mereka yang pindah kini tinggal di rumah lebih baik,'' katanya.

``Kawasan ini tidak membangun. Kami berharap pelabur lain akan datang,'' kata Amin Rafie, seorang penduduk tempatan.

Tambahnya, para penduduk mengharapkan tawaran pampasan yang baik atau dipindahkan ke kediaman yang lebih selesa di Arab Saudi.

Tetapi Angawi tidak yakin dengan motif pihak pemaju itu.

``Sememangnya kita perlu menampung jemaah baru setiap tahun, tetapi apakah kita perlu menempatkan mereka di menara atau bangunan pencakar langit? Kelihatannya, keuntungan menjadi perkiraan utama.

``Dalam hal ini, kita bertindak memusnahkan hubungan fizikal kepada masa lampau dan menukarkan agama serta sejarah kita kepada satu legenda,'' ujar beliau dengan nada kecewa.
-Reuters



Habis semua tempat bersejarah Rasulullah di tutup atas nama bidaah. Saya penat le baca cerita Rasulullah pergi sana, duduk kat sini le...bila saya nak pergi tengok kat mana tempat tu, dia tutup semua sebab boleh mendatangkan bidaah dan khurafat.

Tapi bab dia menjaga baik kubu lama Ibnu Saud boleh pulak....belah mana yang bidaah dan khurfata ni saya kurang faham.

Terbaru, tempat nak pergi ke Telaga Zam-zam telah ditutp...jadi pada sesapa yangbelum pernah ke Mekah, tinggal mimpi je le nak tengok telaga Zam zam tu macamana rupa, sebaliknya sedara semua akan tengok kepala paip yang disalurkan terus dari telaga zam-zam.

Telaga Ji'ronah yang mana Nabi SAW meletakkan tangannya tu pun ditutp atas alasan Telaga Zam-Zam tu ada. Kan bodoh namanya tu, tak tau apa dia makna keberkatan Anbiya Allah.

Saya bercakap bukan berdasarkan pada penulisan Imam Abdul Wahhab tetapi berdasarkan benda yang berlaku depan mata sendiri, sebab orang putih kata "Seeing is believing...." Nak tau benda tu betul ke idak, kita tengok hasilnya.-Keramatau


Quote:
--------------------------------------------------------------------------
Pada 2005-07-07 18:37, abu atiah menulis:
kalu saya guna kaedah sedara yang dicedok dari kaedah omputih 'seeing is believing..', kalu tengok akhlak umat Islam sekarang, saya tak percaya ada lagi orang yang nak masuk Islam lagi.
--------------------------------------------------------------------------

naam, terutama selepas melihat orang2 pak wahhab memukul jemaah haji dikeliling ka'bah dan di depan maqam Rasul s.a.w.-viceroy



kalau nak list-kan "atrocities" Wahabi ni memanglah tak terlarat.
semua org sedar pasal rumah yg dilahirkan Rasulullah (saw) ditukar menjadi tempat ikat unta... kemudian perpustakaan yg sentiasa tertutup. Juga, sedar yg baru-baru ini telaga zamzam ditutup semua sekali (dah takde tempat air "underground"... tertutup).

Ada banyak-banyak lagi, antaranya
1) pokok yg disebut dlm Qur'an di mana terjadi Bai'ah Ridwan telah pun ditebang. Pokok yg dimuliakannya oleh Kalamullah tetapi dipandang "sensong" oleh Pak Wahab ni.

2) Rumah Saiyidatina Khatijah yg terletak di dalam Sagah Street telah dijadikan Public Toilet. (ader makna?) rumah di mana dilahirkan insan-insan termulia iaitu Umm Kulthum, Ruqqayah, Fatimah, Zainab, Qasim dan Abdullah.

3) Jannatul Mau'la iaitu perkuburan yg dimakamkan Saiyidatina Khatijah, shaykh tariqat Ahmadiyyah Idrisi dan baru-baru ini Sayyid Muhammad bin Alwi Al Maliki... telah diratakan dan kubah2nya dipecahkan.

4) Antara maqam2 yang rosakkan dan ratakan agar tidak "dipuja" orang adalah maqam Saiyidatina Hawa (isteri Nabi Adam di Jeddah), maqam Abdullah (bapa Rasulullah saw) di Medina, rumah di mana Saiyidina Hassan dan Hussein telah dibesarkan, rumah Saiyidina Hamzah-miskin



Sedih saya tengok rumah Rasulullah SAW dilahirkan dah jadi tempat berkumpulnya minah-minah dan pak-pak afrika, kat situ le diorang bantai tido ke, makan, tak terjaga langsung. Cuma saya nak tanya je le, begini ke cara kita menghormati kemuliaan manusia agung macam Rasulullah SAW. Ok le, mungkin alasan Pak Wahhab ni betul dia runtuhkan makan-makam orang lain, takkan le rumah Rasulullah SAW pun kena.

Apa perasaan kita bila ada org runtuhkan rumah nenek kita tak tentu pasal, tentu kita pun marah...apa lagi rumah Rasulullah SAW dilahirkan.

Pergi ke Makam Al-Baqi' pulak, hmmmm bukan main beria lagi bebudak-bebudak yang nak jadi imam berceramah pasal dilarang memohon melalui perantaraan, hendaklah kita memohon terus dari Allah....ok le lantak le mereka tu. Saya org yang baru nak kenal makam2 sahabat, pergi le tanya salah seorang dari mereka, "kamu tau tak mana satu makam Sayyidina Osman bin Affan RA"....heheheh jawapannya hampeh....sorang pun tak tau. Tak ke pelik bin ajaib...mengaku ikut Salafi, makam sahabat pun tak tau mana satu...

Saya kata "seeing is beliving.." pasal setiap perbuatan kita akan jadi tanda pada diri kita, kalau kita tuan nak buang mana hadis yang membawa maksud "Setiap manusia yang beriman akan mempunyai tanda...". Jadi simple je pemahaman hadis tu, kalau betul amalan mereka tu akan mencerminkan akhlak mereka.

Tuan cuba rayau satu kota Mekah, dan cuba cari buku Ihya Ulumuddin, hmmm tuan susah nak jumpa, kalau jumpa pun kira jual black market. Hari tu saya cuba le cari kot -kot kalau le ada.....hehehe tak ada. Pasal apa, sebab dah memang termaktub dalam kepala diorang yang Imam Ghazali ni fahamannya tu sudah terpengaruh dengan ajaran Yunani. Kira kata "direct"nya Imam Ghazali ni sudah sesat le. Dia nak cakap macam tu tak le berani.

Hmmmm...tak le larat nbe kalau nak listkan perangai bodoh diorang ni.....kalau tuan kata saya tak baca buku pasal Imam Muhammad Abdul Wahhab tu, saya dah baca banyak karangan ulamak dulu pasal dia ni.

Sayyid Ahmad Zaini Dahlan ada karang banyak buku.....terjemahan buku ke bahasa Melayu saya tgh tunggu dari Tuan Miskin.....

Sayyid Abdul Hakim Awarasi Mufti kerajan Otthmaniyyah pun ada karang.

Ishhhh banyak le, tak terhitung jumlahnya.

Satu lagi kenapa org Melayu terus percaya karangan Sayyid Ahmad Zaini Dahlan...pasal dia ni tok guru pada Syeikh Ahmad Al-Fatani, dan satu dunia Melayu tau sapa Syeikh Ahmad Al-Fatani, sebab dia ni tok guru pada Tok Kenali, Tuan Hussin Kedah, Syeikh Abdullah Fahim, dan ramai lagi ulamak-ulamak besar Melayu.



WaAllahua'lam...

[+/-] Selengkapnya...