Kuliah Online

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Saturday, August 23, 2008 | , , , | 0 Komen »

بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah, berkat usaha sahabat-sahabat seakidah di bumi an Biya', telah lahir portal kuliah secara on line. Memberikan medan alternatif buat kita untuk berusaha mencari ilmu. Moga, dengan berkat usaha ini, dapat mengembalikan keizzahan para ulama yang dulunya sinar menerangi perjalanan ummah.

سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ

Maksudnya: Kami akan perlihatkan kepada mereka tanda-tanda kekuasaan Kami di merata-rata tempat (dalam alam yang terbentang luas ini) dan pada diri mereka sendiri, sehingga ternyata jelas kepada mereka bahawa Al-Quran adalah benar. Belum kah ternyata kepada mereka kebenaran itu dan belum kah cukup (bagi mereka) bahawa Tuhan mu mengetahui dan menyaksikan tiap-tiap sesuatu? (Al-Fussillat ayat 53)

Era globalisasi dengan temanya dunia tanpa sempadan menjadikan segala maklumat begitu pantas disampaikan. Kecanggihan dan kehebatan teknologi tanpa sempadan ini mestilah dilihat sebagai peluang serta wasilah dakwah dalam meransang mewujudkan sebuah masyarakat yang berilmu dan berakhlak yang tentunya akan dimanfaatkan oleh mereka yang tercari-cari serta amat dahagakan ilmu pengetahuan khususnya ilmu agama.

Menyedari hakikat inilah Majlis Kebajikan Keluarga Kedah Mesir (MKKK) merasa terpanggil dan cuba mengorak langkah dengan menubuhkan anak syarikatnya yang diberi nama Al-Muttaqin pada Mei 2008 dibawah naungan Pejabat Pegawai Kebajikan Anak Kedah Mesir. Kemunculan Al-Muttaqin ini diharap akan dapat mengenengahkan seberapa ramai pelapis ulama' serta cendiakawan yang berkebolehan dalam pelbagai bidang ilmu serta dapat melahirkan pelbagai penemuan baru hasil kajian-kajian ilmiah yang dilakukan oleh Mahasiswa di pelbagai bidang khususnya mahasiswa Universiti Al-Azhar.

Sesungguhnya kewujudan Al-Muttaqin ini diharap akan dapat memberi satu sumbangan yang bermakna kepada semua lapisan masyarakat dan diharapkan agar bahan-bahan yang disediakan akan dapat membantu menyelesaikan persoalan yang berkaitan. Pihak Al-Muttaqin juga mengaharap sokongan daripada semua pihak agar ianya lebih maju serta berdaya saing.

Tarikh ditubuhkan

8 Jamadil Awwal 1429 H bersamaan 14 Mei 2008 dan dirasmikan oleh YAB Dato’ Seri Ustaz Azizan bin Abd Razak, Menteri Besar Kedah pada 29 Mei 2008

Objektif Penubuhan

* Melahirkan Ulama yang berkemahiran
* Menggabungkan di antara wahyu dan akal untuk menzahirkan kehebatan Islam
* Memberikan ilmu kepada seluruh manusia di dunia dengan manhaj al-Azhar

Disediakan oleh:
Lokman bin Yaakob
Setiausaha Al-MuttaqinTV

WaAllahua'lam.

0 Komen