Bid'ah Bukan Hukum

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Thursday, April 26, 2007 | | 4 Komen »

بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah, selayaknya segala pujian dikembalikan kepada Rabbul Jalil. Selawat dan Salam ke atas junjungan Nabi Muhammad SAW, moga-moga dengan selawat dan salam ke atas Baginda, perolehi syafaat Baginda di hari yang tiada syafaat melainkan syafaat Baginda SAW.

Seperti yang sedia maklum, di dalam perbincangan ilmu feqh secara umumnya kita ketahui bahawa hukum terbahagi kepada lima; iaitu wajib, sunat, haram, makruh dan harus. Sehingga kini, aku belum ketemui hukum yang ke enam diperbincangkan oleh para ulama di dalam kitab-kitab iaitu "bid'ah".

Oleh yang sedemikian, buat mereka-mereka yang selalu menghukum membuta tuli tanpa ilmu, bolehlah belajar dahulu istilah-istilah feqh yang diguna pakai di dalam kitab para ulama. Sila ikuti perbincangan ringkas oleh Sheikh Nuruddin di bawah. Moga ada manfaat buat mereka yang masih lagi keliru.



WaAllahua'lam

4 Komen

  1. Anonymous // 10:02 AM  

    usrah ni bid'ah @ tak? Tapi ada org lagak pandai, kata usrah tu bid'ah, baca buku
    ikhwan pun bid'ad.

    http://usrah2007.blogspot.com/

  2. .::.anNaQshY.::. // 10:20 PM  

    :)

    Sapa la kata bid'ah... Rasanya... Cuba ingat semula permulaan dakwah di rumah al Qrqam Bin Abi al Arqam? (Feqh Sirah; Jilid 1; m/s 102 DPF.

    Apa-apa pun, abaikan depa-depa ni... Anggaplah mereka ni hanya pengacau jalanan dakwah. Depa ni bukan isu utama untuk diberi perhatian. Teruskan usaha anda...

  3. Anonymous // 11:33 PM  

    :) Ooo

  4. Anonymous // 4:35 AM  

    tak apa-apa, kita dipanggil ahli bid'ah... kita terpaksa mempertahankan amalan-amalan bid'ah tu, kalau tidak amalan bid'an tu akan lenyap.. Biarlah.. lagi pun amalan2 kita, kita akui memang menyimpang dari sunnah yang sebenar... kita sabar jer la..
    :) kita sucikan diri