Antara Islam Dan Melayu

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Sunday, August 17, 2008 | , | 0 Komen »

بسم الله الرحمن الرحيم

Mulianya Saidina Umar RA kerana Islam, bukan kerana bangsanya. Seperti mana yang dikatakan oleh Saidina Umar yang bermaksud: Kita adalah umat yang diberikan kemuliaan oleh Allah dengan Islam. Sekiranya kita mencari kemuliaan yang lain daripada Islam nescaya kita menerima penghinaan daripada Allah.

Dari kalam itu, jelas lah bahawa Allah SWT telah memuliakan kita dengan Agama Islam, jika kita meninggalkan ajaran Islam, nescaya kita mendapat penghinaan dari Allah SWT. Isu 10% kuota dibukakan kepada bukan bumiputra di uITM, hanya kerana cadangan seorang MB yang sudah tentu tidak mempunyai kuasa mengubah dasar yang sedia ada, ramai hero 'melayu' dengan lantangnya bangun menempelak, bahkan pelajar-pelajar uITM yag semestinya 'melayu tulen' berdemontrasi agar cadangan, diulangi; hanya cadangan agar memohon maaf dan menarik balik cadangan tersebut.

Bagaimana dengan isu forum "Memeluk Islam" oleh Majlis Peguam? Ini isu Agama Islam, bukan isu bangsa. Diulangi, ini adalah isu agama. Kenapa isu Agama Islam tidak mendapat perhatian dari hero 'Melayu-Melayu' itu? Kenapa pelajar-pelajar uITM yang kesemuanya 'bangsa Melayu beragama Islam' tidak berdemontrasi mengutuk dan membantah Majlis Peguam yang menganjurkan forum tersebut?

Di mana sensitiviti umat Islam berbangsa Melayu bangsa Melayu beragama Islam terhadap Agama Islam? Betapa hinanya mereka-mereka yang tidak merasai apa-apa hal berkaitan dengan Agama Islam. Sudah hilang rasa tanggungjawab mendaulatkan Islam di bumi Malaysia. Kita lupa bahawa hidupnya kita di bumi milikNYA ini adalah untuk menjadi khalifahNya, menjaga agamaNya. Sila baca: Forum: Syed Ali persoal Zaid membisu? NGO kecam protes forum 'peluk Islam'

الإسلام يعلو ولا يعلى عليه Sesungguhnya Islam itu tinggi dan tiada apa yg lebih tinggi darinya! Isu Islam lebih dekat di hati-hati kita, bahkan lebih aula kita perjuangkan dari isu bangsa kerana isu bangsa menjadikan ada sempadan antara sesama manusia. Jika agama kita perjuangkan, ianya melangkaui sempadan geografi, sempadan bangsa.

Ayuh, ayuh para 'hero Melayu' yang bergama Islam, ayuh para pelajar uITM yang berbangsa Melayu beragama Islam, tunjukkan 'kejantanan' anda, bangkitkan satu suara senada berirama, perjuangkan Agama Islam nescaya bangsa Melayu itu dengan sendirinya akan dimuliakan oleh bangsa lain, kerana itulah janji Allah SWT.

Coretan ini bukan bermaksud aku menyokong agar dasar uITM itu dirubah, tetapi lebih ke arah melahirkan kekecewaan apabila isu agama dipandang enteng, bahkan seolah-olah orang yang beragama Islam itu sendiri tidak merasai apa yang dia anutinya.

Sila baca:

Haram buku 'kemuncak kebaculan'

Pelajar UiTM protes di Permatang Pauh

NGO Melayu, Islam serah memo pada Agong

'Dayus' jika Majlis Peguam terlepas

MB S'gor enggan mohon maaf

Dr M: Zaid 'beri muka' pada Majlis Peguam

Naib presiden GPMS beri keterangan

UiTM: MB S'gor, jangan kacau kami

Siswa UiTM mahu temui Khalid segera

Khalid digesa jangan ulang lagi...

MB S'gor mahu temui pelajar UiTM

WaAllahua'lam.

0 Komen