16 September II

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Friday, September 19, 2008 | , | 0 Komen »

بسم الله الرحمن الرحيم

Menyoroti kembali pandangan peribadi Datuk Mustafa Ali yang telah disiarkan dalam Utusan bertajuk 'Kerajaan baru mungkin tidak berlaku', adalah bertepatan dengan apa yang berlaku pada 16 September yang lepas. Tidak ada kerajaan baru seperti digembar-gemburkan. Bahkan, kredibiliti Datuk Seri Anwar Ibrahim boleh dipertikaikan.

Ujar Datuk Mustafa Ali:

Jelasnya, secara teknikalnya perubahan sesebuah kerajaan tidak boleh dilakukan melainkan jika ada satu undi tidak percaya terhadap kerajaan atau Perdana Menteri dibawa ke Parlimen.

“Ada dua cara sahaja untuk membuat perubahan kerajaan iaitu sama ada Perdana Menteri letak jawatan yang saya percaya tidak mungkin berlaku atau mesti ada satu undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri di Parlimen,” katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Beliau memberitahu, disebabkan pada 16 September Parlimen tidak bersidang, maka undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri tidak boleh dibawa sekalipun terdapat bilangan Ahli Parlimen yang mencukupi untuk membolehkan sesiapa yang mengusahakan perubahan itu mahu menubuhkan kerajaan baru.


Saya tetap beranggapan, ujar Datuk Mustafa itu ada benarnya berdasarkan fakta yang beliau kemukakan. Dan saya juga tetap mengatakan bahawa MP BN yang 'lompat' parti untuk bersama Pakatan Rakyat adalah tidak bermaruah sama sekali. Orang yang tidak tetap pendirian dan tidak bermaruah tidak selayaknya menjadi pemimpin dalam masyarakat. Begitu juga orang yang menghasut dan bersekongkol dengannya agar 'lompat' parti adalah tidak layak memimpin negara. Bak kata TG Nik Aziz seperti yang disiarkan dalam BERNAMA:

Bernama 22 Mac 2008 : Lompat Parti Kerja Orang Tak Bermaruah - TG Nik Aziz Nik Mat;

KOTA BAHARU: Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata perbuatan melompat parti hanya dilakukan orang yang tidak bermaruah.

Sehubungan itu, beliau yang juga Mursyidul Am PAS berharap undang-undang untuk menghalang perbuatan itu terutama dalam kalangan ahli politik yang menang pada pilihan raya umum 8 Mac lepas, digubal segera.

“Memang melompat (parti) ni bukan kerja orang politik, kerja orang makan upah… Bukan manusia (kalau) boleh dijual beli ni,” katanya kepada pemberita ketika menghadiri majlis kesyukuran Menteri di Jabatan Perdana Menteri Senator Datuk Mohd Zaid Ibrahim di kediamannya di sini, pada hari Sabtu.

Nik Aziz berkata demikian ketika diminta mengulas cadangan Mohd Zaid yang menyarankan undangundang anti lompat parti digubal bagi mengelak perbuatan itu berlaku secara berleluasa.

Katanya, beliau sangat bersetuju dengan cadangan seumpama itu bagi mengelak wakil rakyat termasuk daripada PAS berhadapan dengan perkara seumpama itu.

Dalam perkembangan lain, Nik Aziz berharap pemimpin Barisan Nasoinal (BN) kembali bermuhasabah diri bagi melihat punca kekalahan yang dialami dalam pilihan raya umum lepas.


Adalah diharapkan, para pendokong dan penyokong perjuangan Jamaah Islam kembali ke matlamat asas perjuangan. Tidak terikut-ikut rentak parti lain yang hanya mementingkan nafsu untuk memerintah tanpa meletakkan Islam sebagai matlamat utama atau dasar.

Saya memetik kalam TG Haji Hadi Awang semasa berucap di hadapan lebih 5,000 orang pada Majlis Memperingati Nuzul Quran di Kompleks Pas Kedah, Kota Sarang Semut:

ALOR STAR 18 Sept. - Semua ahli Pas diingatkan agar tidak terlalu terbawa-bawa dengan usaha membentuk kerajaan baru sehingga sanggup mengetepikan ideologi parti itu untuk menubuhkan sebuah negara Islam.

Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, adalah menjadi tanggungjawab pengikut Pas supaya konsisten dengan dasar perjuangan yang berlandaskan Islam dalam apa jua keadaan.

Menurut beliau, ahli-ahli Pas juga perlu mengutamakan pemimpin-pemimpin mereka dengan sentiasa mengikut arahan.

"Kita minta pengikut-pengikut Pas setia kepada perjuangan. Ikut arahan, jangan lari daripada jemaah walau apa sekali pun yang berlaku. Ini tanggungjawab ahli," katanya.

Abdul Hadi turut mengulangi pendirian bahawa Pas tidak akan menyertai kerajaan baru jika ia tidak dipandu oleh Islam.

Beliau menegaskan, perkara berkenaan menjadi syarat utama bagi Pas untuk menyertai perubahan kerajaan dan tidak akan berkompromi mengenainya.

"Walaupun 16 September sudah lepas tetapi kita berusaha nak buat perubahan. Perubahan untuk menukar kerajaan.

"Saya sebut Pas akan menyertai perubahan kerajaan dengan syarat kerajaan baru ini dipandu oleh Islam, dipandu oleh orang Islam. Kalau perkara ini tiada, Pas tidak akan menyertai perubahan itu," tegasnya.


Adalah jelas bahawa matlamat perjuangan Jamaah Islam di Malaysia khasnya adalah Daulah Islamiyah. Matlamat ini tidak akan berubah walaupun pimpinan silih berganti. Berjuang mencari keredhaan Allah SWT adalah asas perjuangan.

Oleh yang sedemikian, tsunami pilihanraya ke 12 yang lalu, menjadi motivasi kepada jamaah untuk terus mengorak langkah kehadapan mendepani politik semasa. Perjuagan PAS selama lebih kurang 50 tahun dalam arus politik negara, sewajarnya mematangkan gerak geri PAS. Seharusnya, PR mengetepikan kepentingan peribadi untuk mengubah secara drastik kerajaan sekarang dan memberikan tumpuan kepada kerajaan negeri yang ditadbir oleh PR. Laksanakan manifesto yang dijanjikan, usah terlalu 'kegilaan' bak 'gila talak' untuk meruntuhkan kerajaan secara tidak bermaruah.

Jadilah pembangkang yang dihormati dan disegani lawan, bukan pembangkang yang kehilangan maruah dek kerana nafsu serakah. Rakyat mengintai dan melihat, mahukan keamanan dan keperluan sebagai rakyat yang diperintah dipelihara. Sudah naik muak dengan tingkah laku kartun dari kalangan ahli politik yang amat merugikan bangsa dan negara.

Buktikan bahawa pentadbiran PR di beberapa buah negeri mementingkan kesyumulan Islam. Sekiranya Islam itu tidak boleh menjadi tunjang kepada pemerintahan PR, ini memburukkan lagi PR lebih-lebih lagi tempiasnya mengenai hala tuju PAS sebagai Gerakan Islam dalam Pakatan Rakyat.

Bak kata hasrat Dr Burhanuddin:

”Dalam perjuangan kita (PAS) bagi mencapai kemerdekaan, kita telah dan terus menerus memperjuangkan Melayu itu sebagai kebangsaan bagi negara Tanah Melayu ini dengan bertapak di atas asas ideologi Islam yang maha suci"


Agak menarik diperkatakan, adakah Parti Keadilan Rakyat yang ahlinya dari pelbagai agama dan bangsa berpaksikan Islam sebagai perjuangannya? Dan saya yakin, tentu kalian akan katakan tidak.

Tertarik kata YB Zulkifli Nordin setelah dipanggil Jawatankuasa Disiplin kerana penglibatan beliau dalam Himpunan Aman Umat Islam membantah forum anti Islam anjuran Bar Council pada 7 Sya'ban lepas. Katanya:

Saya nyatakan bahawa nothing can stand between me and Islam. Saya mungkin bukan Muslim yang terbaik, namun saya bersedia melakukan yang terbaik untuk Islam.

Malahan saya menyatakan dengan jelas bahawa selain menjaga kebajikan rakyat dan pengundi saya di Kulim Bandar Bharu, misi utama saya sebagai Ahli Parlimen adalah untuk berusaha untuk memartabatkan dan menobatkan Islam, syariat dan institusinya melalui constitutional reform, sebagaimana yang dicadang dan diputuskan oleh Mahkamah Persekutuan dalam beberapa keputusan sebelum daripada ini.

Ahli panel ada menyebut kemungkinan prinsip dan pendirian saya ini akan bercanggah dengan pendirian PKR.

Saya mengulangi pendirian dan prinsip saya bahawa 'for me, Islam come first, the rest are second'.


Secara jelas AJK Disiplin PKR terdiri daripada 3 ahli panel iaitu Tuan Syed Hussin Ali (Timb. Pres), Tuan Din Marican dan YB Hee mengatakan bahawa kemungkinan prinsip dan pendirian YB Zulkifli ini akan bercanggah dengan pendirian PKR.

Jadi, pemimpin parti ini kalian harapkan untuk mamacu ummah?

WaAllahua'lam

0 Komen