16 September

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Wednesday, September 17, 2008 | , | 0 Komen »

بسم الله الرحمن الرحيم

Ketika ini, tarikh menunjukkan 17 September 2008. Sehari telah berlalu. Tarikh 'keramat' 16 September yang ditunggu-tunggu, tidak menghasilkan apa yang diduga.

Sedih dan terkilan. Mungkin 2 kalimah ini sesuai untuk saya gambarkan perasaan di dalam dada. Sedih bukan kerana tidak berlakunya peralihan kuasa, sedih bukan kerana kerajaan BN tidak dapat ditumbangkan, tetapi sedih kerana suasana orang-orang politik yang perilakunya menghiris sanubari saya.

Terkilan, terkilan bukan kerana Anwar Ibrahim belum kesampaian menjadi PM Malaysia yang ke enam, tetapi terkilan kerana isu Anwar dan 16 Septembernya menjadikan 'rumah tangga' gerakan Islam PAS menjadi kucar kacir.

Saya amati tulisan TG Haji Nik Aziz (jika benar keaslian tulisan beliau). Isu teguran secara terbuka tehadap Dato Mustafa Ali amat menjadikan saya keliru bertambah sedih. Benarkah manhaj teguran TG Nik Aziz begitu?

6. Apa tujuan kita adakan kursus, seminar, ceramah, tamrin, usrah, doa, sembahyang hajat, munajat, pagi, petang, siang dan malam kalau tidak kerana untuk menumbangkan sebuah pemerintahan yang tidak cenderung kepada Islam. Jika Umno hendakkan Islam, sudah lama dia laksanakan Islam.


Kita sebulat hati bersetuju bahawa kepimpinan UMNO perlu ditukar kerana UMNO tidak menjadikan Islam sebagai dasar perjuangan. Tapi, saya yakin dan amat yakin bahawa PKR dan DAP yang menjadi rakan PAS dalam Pakatan Rakyat juga tidak ingin sesekali menjadikan Islam sebagai asas dalam pemerintahan, bahkan amat mustahil mereka akan menjadikan Malaysia sebagai Daulah Islamiyah.

Jika Anwar Ibrahim ingin melakukan perubahan dalam kerajaan, saya rasakan sudah lama beliau boleh lakukan semasa beliau menjadi ahli kabinet dalam kerajaan.

Kedudukan PAS dalam Pakatan Rakyat perlu di kaji. Kemenangan Pakatan Rakyat di negeri Perak dan juga Selangor, adakah ianya menjadi titik kemenangan Islam untuk memerintah di negeri tersebut. Atau PAS hanyalah sekadar 'kuda tunggangan' untuk memenuhi selera nafsu rakus perseorangan untuk memerintah.

Saya tak dapat jawapan, kenapakah beriya-ria TG Nik Aziz mempertahankan dan menonjolkan idealisme Anwar sebagai pemimpin, mengetepikan pandangan pemimpin veteran PAS yang sudah sebati perjuangannya di dalam PAS.

Mungkin, di dalam senarai pemimpin PAS, ada manusia yang berwatakan 'munafik' yang ingin menjahanamkan saf perjuangan PAS, mengadu domba untuk melaga-lagakan saf pimpinan. Ini tidak mustahil kerana musuh dalam selimut lebih bahaya dari musuh yang terang-terangan di hadapan kita.

Dasar Islam tak kan sesekali boleh bersama dasar sosialis, libral dan lebih-lebih lagi DAP yang terang-terangan menolak Islam.

Lebih baik kita 'berbantal'kan UMNO yang seakidah dengan kita, dari DAP atau PKR yang secara nyata tidak ingin sesekali melaksanakan Islam sebagai teras pemerinthan.

Saya tetap berpegang dengan firman Allah SWT di dalam al Quran yang membawa maksud: “ Dan tidak akan sesekali redha yahudi dan nasara kepada kamu selagi kamu tidak mengikuti apa yang mereka katakan”.

Saya tidak mengharapkan perubahan drastik pemerintahan kerajaan sekarang, tetapi saya mengharapkan PAS selaku gerakan dakwah yang utamanya melakukan perubahan dan muhasabah hala tuju PAS dalam arena politik negara.

Saya amat bersetuju kalam TG Haji Hadi Awang:

"Kami rela kalah kerana melaksanakan Islam, kita rela ditolak rakyat kerana melaksanakan suruhan Allah, apalah ertinya sebuah pemerintahan tanpa mendapat redha Allah"


Lebih baik bermuqabalah dengan UMNO, dari bersahabat dengan PKR dan DAP yang secara terang menolak sistem pemerintahan Islam.

"Majlis Syura Ulama yang bersidang pada 23 April, 2008 mengambil ketetapan bersetuju sebulat suara merestui Presiden, Timbalan Presiden dan Setiausaha Agung parti bagi mempertingkatkan usaha yang bersungguh-sungguh untuk menyatupadukan umat Islam dan rakyat Malaysia."


Ayuh, sudah masanya umat Islam bersatu padu mendaulatkan Islam, mush Islam sentiasa mengintai-intai keretakan saf perpaduan sesama Islam. Mari rapatkan saf, betulkan saf, bersama Imam yang boleh membawa kita kepada Redha Allah.

WaAllahua'lam

0 Komen