Mufti Perlis Baru

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Tuesday, January 27, 2009 | | 0 Komen »

بسم الله الرحمن الرحيم

Jika anda selalu membaca kolum agama di akhbar Berita Harian, anda pasti berjumpa istilah 'Tajdid iman'. Yang terkini, tajuknya; Tajdid Iman: Cetek agama punca penulisan anti-Muslim.

Kini, seperti yang dilaporkan oleh Utusan Malaysia, penulis telah dilantik sebagai Mufti Perlis yang baru menggantikan Dr. Asri seperti yang dilaporkan:

KANGAR 27 Jan. - Bekas Naib Mufti Sarawak, Dr. Juanda Jaya, 37, disahkan sebagai mufti baru Perlis baru mengantikan Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin yang menamatkan kontraknya pada 11 November tahun lalu.

Pengisian Dr. Juanda yang juga bekas Penolong Pengarah Bahagian Dakwah Jabatan Agama Islam Sarawak menamatkan spekulasi 'kerusi' Mufti Perlis selepas kosong hampir dua bulan.

Menteri Besar Perlis, Datuk Seri. Dr. Md. Isa Sabu berkata, Dr. Juanda dipinjamkan oleh kerajaan Sarawak bagi memenuhi kekosongan jawatan Mufti Perlis bagi tempoh dua tahun.

Katanya, pemilihan bekas naib Mufti Sarawak itu juga telah mendapat perkenan Raja Perlis, Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail. - Utusan


Mungkin negeri yang sekecil Perlis belum lagi melahirkan ulama-ulama yang boleh menerajui badan mufti negeri tersebut. Terpaksa meng'import' dari negeri lain.

Atau mungkin tidak ada ulama yang berstatuskan DR yang menjadi pilihan hati pemimpin negeri.

Ayuh! Satu cabaran buat sahabat-sahabat saya yang masih lagi menuntut di Ardhul Kinanah, lekas pulang ke negeri anda, masyarakat amat memerlukan tenaga muda anda untuk menerajui institusi ulama di negeri anda.

Nota: web soal jawab agama oleh ulama dari Perlis, sila klik ilmudanulamak

WaAllahua'lam

0 Komen