Mencari Keampunan Allah Dalam Negara Kebajikan

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Friday, February 22, 2008 | , | 2 Komen »

بسم الله الرحمن الرحيم

Oleh: SUBKY ABDUL LATIF

PAS dengan disetujui oleh KeADILan sepakat untuk melancar manifesto pilihan raya bagi mewujudkan sebuah Negara kebajikan bagi Malaysia dengan membentuk sebuah kerajaan yang berkebajikan.

Konsep negara kebajikan bukan suatu yang baru bagi politik dunia sejak sekian lama. Ia telah pun cuba dilaksanakan di Britain, Finland, Sweden dan lain-lain. Malah politik Islam telah dari awal menyarankan pembentukan sebuah masyarakat yang dikenali sebagai ‘baldatan thayibatun wa rabbun ghafur’ iiaitu negara kebajikan yang mendapat keampunan Tuhan.

Masyarakat ‘baldatan thayibatun wa rabbun ghafur’ ini diwaswaskan kepada umum sejak PAS ditubuhkan tahun 1951 dan ketika ia menyertai pilihan raya umum sebelum merdeka tahun 1955 dulu. Malah dalam ucapan pemimpin awal parti itu seperti Dr Bur-hanuddin al-Helmi dan Prof Zulkifli Mohamad, acap menekankan betapa mustahaknya masyarakat Tanah Melayu yang kemudiannya menjadi Malaysia sebagai bangsa yang berdaulat melalui pemerintahan berkebajikan yang mendapat keampunan Allah.

Betapa masyarakat Malaysia sebuah masyarakat majmuk ٌ berbilang kaum, budaya dan agama ٌ justeru ‘baldatan thayibatun wa rabbun ghafur’ itu adalah satu gagasan yang bersifat universal atau sejagat, maka ciri-ciri kebajikan yang dibawanya tidak Mencari keampunan Allah dalam negara kebajikan pernah kenal erti sempadan kaum dan kepercayaan masing-masing.

Cita-cita mewujudkan masyarakat, pemerintah dan wilayah berkebajikan untuk rakyat adalah suatu yang mulia dan disuruh Allah. Setiap yang disuruh Allah dan baik ada perkara yang berpahala, iaitu satu amalan yang tidak sia-sia.

Bagi masyarakat Islam yang percaya kepada pahala dan restu Allah, maka melakukan sesuatu yang disuruh Allah bagi mendapat-kan keredaan-Nya akan sentiasa mendapat keampunan-Nya. Segala yang mendapat keampunan Allah akan mendapat barakah dan peliharaan-Nya.

Bagi mereka yang tidak mengenal konsep pahala seperti yang difahami Islam, melihat kebajikan itu sebagai suatu kebaikan yang dapat memberikan kesenangan dan kemakmuran.

Justeru, ciri-ciri kebajikan yang terdapat di England dan negara semenanjung Scandinavia seperti Norway, Sweden, Finland dan jiran-nya Denmark dikira memberi banyak kebaikan kepada penduduknya.

Wujud kemudahan pelajaran percuma kepada semua penduduk, kemudahan perubatan dan rawatan, layanan kebajikan bagi orang yang hilang pekerjaan atau yang tidak mendapat pekerjaan, belanja hidup yang murah didorong oleh gandingan kerajaan dan rakyat yang sama-sama mengawal dan membendung kenaikan harga barang, ternyata menyenangkan penduduk.

Kalau terdapat kos hidup yang tinggi di Britain, ia disebabkan oleh pengaruh amalan dan penindasan sistem kapitalisme yang menjalar dalam kehidupan masyarakat, tetapi ia masih menyalurkan kemudahan pelajaran, rawatan kepada orang ramai dan menampung kebajikan orang tiada pekerjaan.

Ternyata negara-negara kebaji-kan yang terdapat di Eropah tidak menyebabkan ia bankrap dengan dasar dan sistem yang diamalkannya sekalipun antaranya tidak dianugerahkan kekayaan alam seperti negara kita Malaysia.

Jika diberi kepercayaan kepada PAS dan sekutunya mentadbir selepas pilihan raya nanti setelah melihat wawasan kebajikan yang dicadangkan, maka apa yang boleh menyebabkan ia muflis kalau kekayaan alamnya terus mengeluarkan hasil?

Manifesto PAS dan sekutu BA-nya belum diumumkan, tetapi garis yang sudah dibayangkan ialah untuk menurunkan harga runcit minyak, pendidikan percuma untuk rakyat, khidmat kesihatan percuma, projek pembangunan yang berorientasi kebajikan, merapatkan jurang kaya-miskin dan lain-lain.

Pengeluaran minyak di bawah Petronas tidak terhenti dengan kekalahan BN. Kelapa sawit dan segala komoditi yang berasaskan tanaman tidak mati jika PAS berkuasa dan demikian juga hasil mahsul negara tetap mengeluarkan hasil.

Kekayaan alam tetap berkembang walau siapa jua yang memerintah. Malah keyakinan kepada barakah dan keampunan Allah, insya-Allah akan menambah subur dan selesa pengeluarannya.

Yang bertukar hanya pengendali pemerintahan dan dasar serta sistem yang tidak relevan. Petugas awam, pemimpin dan kaki tangan polis, pemimpin dan anggota tentera kekal dengan tugas dan peranannya. Tentunya mereka akan berkhidmat walaupun orientasi negara menuju masyarakat dan pentadbiran berkebajikan.

Yang menjadikan negara dan masyarakat itu subur dan berkembang selama-lamanya adalah kecekapan dan ketekunan khidmat pegawai awam dan pegawai-pegawai lain. Para pentadbir ini adalah pihak yang terus membantu melancarkan perjalanan pentadbiran seperti biasa dan seperti yang terdapat di mana-mana di dunia.

Tiada sebab pentadbiran negara terhenti semata-mana kerana Umno/BN kalah kerana kaki tangan kerajaan tidak bertukar. Hanya satu kemungkinan negara muflis dan terkubur kalau dengan kekalahan BN itu semua kaki tangan awam, anggota polis dan tentera berhenti kerja dan semuanya jadi kosong.

Tetapi itu tidak berlaku kerana Malaysia sudah berada di tangan orang profesional yang berupaya bergerak mengikut nada yang berubah.

Para penentang kemerdekaan dulu menyindir apa akan jadi kepada Tanah Melayu apabila merdeka sedang jarum pun tidak terbuat. Ternyata pemergian penjajah tidak menyebabkan negara merdeka itu runtuh. Ia berjalan mengikut kemahuan kerajaannya.
Selepas kemerdekaan, pemimpin Umno dan BN menyangka ia saja mampu mentadbir. Yang lain semuanya hampas. Semua ini adalah fikiran kuno dan lapuk.

Rakyat yang maju adalah rakyat yang diberi peluang berfikir dan menghidupkan minda, bukan menutup mindanya dengan ugutan dan tipu daya.

Pemimpin kerajaan sekarang terdiri dari orang-orang yang beku, tidak lagi mengenal kesusahan rakyat dan orang takut hilang kuasa serta orang-orang yang teruk dari orang zaman feudal yang tidak bersekolah dulu. Dengan rasuah menguasainya, maka mereka tidak nampak sistem lain selain menindas rakyat.

Peranan kebajikan langsung tiada diketahui, malah kebajikan itu mati bersama fikiran mereka. Negara kebajikan yang ditawarkan oleh PAS moga mendapat bimbingan Allah, dan diperlukan oleh negara dan rakyat sekarang hanya keampunan Allah.

Keampunan Allah tidak datang sendiri tetapi ia perlu dicari. PAS mengajak semua pihak bersama-sama mencari keampunan Allah melalui wawasan negara kebajikan-Nya.

WaAllahua'lam.

2 Komen

  1. Anonymous // 1:30 PM  

    "Masyarakat ‘baldatan thayibatun wa rabbun ghafur’ ini diwaswaskan kepada umum sejak PAS ditubuhkan tahun 1951"

    Bukan waswas tapi warwar.

  2. Anonymous // 7:06 AM  

    jika sahaja agenda ini mampu dilaksanakan oleh org Islam,syukur alhamdulillah,tapi yang menjadi kebimbangan kerna BA didominasi oleh org yg anti Islam. wallahualam