10 Hari Terakhir

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Saturday, September 20, 2008 | , , | 1 Komen »

بسم الله الرحمن الرحيم

Sama ada sedar atau tidak, sudah 20 hari telah berlalu kita menempuh bersama merebut rahmat Ilahi dalam Bulan Ramadhan. Seperti yang disebut oleh Imam al Ghazali berkenaan kesempurnaan puasa; Kemudian selepas berbuka, hati bergantung gentar antara rasa takut dan harap. Kerana, tiada tahu amalan puasa siang harinya, sama ada diterima atau pun tidak. Oleh yang sedemikian adalah diharapkan hati-hati kita, sentiasa bergantung gentar antara rasa takut dan harap, moga Ramadhan yang ditempuh pada tahun ini mendapat ganjaran sesempurnanya dari Ilahi.

16 September telah berlalu, abaikan apa yang diharapkan berlaku kerana tidak berlaku pada hari tersebut. Melainkan angan-angan Mat Jenin. Seharusnya, kita selaku Muslim yang punyai akidah yang satu, Kaabah yang satu, Kiblat yang satu melupakan seketika 'peperangan saraf' untuk merebut pemerintahan secara drastik. Hendaklah kita saling berlumba-lumba untuk merebut rahmat Ilahi di akhir 10 Ramadhan, kerana belum ada jaminan untuk diberi peluang pada Ramadhan yang akan datang.

Hendaklah Ramadhan yang sedang ditempuh ini, diberi penghormatan akan ketenangan dan keamanan, tanpa kecelaruan drastik yang tidak memberi faedah terhadap amalan Ramadhan yang sedang dilalui.

Nabi Muhammad SAW seperti yang deceritakan oleh Saidatina 'Aisah RHA; adalah Nabi SAW beri'tikaf ia pada sepuluh hari yang akhir daripada Ramadhan dan telah bersabda Nabi SAW tuntutlah dengan sesungguhnya oleh sekalian kamu akan Malam Lailatul Qadr pada sepuluh yang akhir daripada Ramadhan.

Telah berkata Imam an Nawawi RahimahuLLah di dalam Majmu'; bermula Malam Lailatul Qadr itu ialah malam yang mempunyai kelebihan. Telah berfirman Allah SWT أنا أنزلناه في ليلة القدر bermaksud bahawa sesunguhnya telah Kami turunkan Quran itu pada Malam Lailatul Qadr. Telah berkata ashab kita dan lain-lainnya, Lailatul Qadr itu ialah malam yang lebih afdhal daripada segala malam dalam setahun. Dalilnya ialah firman Allah SWT ليلة القدر خير من ألف شهر bermula Malam Lailatul Qadr itu lebih baik berbuat ibadah di dalamnya lebih daripada seribu bulan yang tiada di dalamnya Lailatul Qadr.

Telah berkata Imam an Nawawi RahimahuLLah bermula Malam Lailatul Qadr itu hanyasanya untuk Ummat Nabi Muhammad SAW sahaja, tiada diberikan kepada ummat sebelum ini. Sebab dinamakan Lailatul Qadr itu kerana maknanya malam itu ditentukan bagi segala Malaikat akan segala Qadr, rezeki dan ajal yang ada di dalam tahun itu seperti firman Allah Taala فيها يفرق كل أمر حكيم di dalam Malam Lailatul Qadr itu dizahirkan bagi segala Malaikat yang diwakilkan memerintah di dalam alam tiap-tiap pekerjaan yang muhkam, iaitu yang tiada berubah dan tiada kurang daripada rezeki, ajal dan lain daripada keduanya pada tahun itu sehinggalah Malam Lailatul Qadr yang akan datang. Firman Allah Taala تنزيا الملائكة والروح فيها بإذن ربهم من كل أمر

Imam an Nawawi juga berkata, bermula Malam Lailatul Qadr itu berkekalan hingga Hari Kiamat. Maka sunat dituntut dengan bersungguh-sungguh hati kerana bahawasanya Rasulullah SAW adalah bersungguh-sungguh menuntut Malam Lailatul Qadr di dalam sepuluh malam yang akhir daripada Ramadhan dan bahawasanya Nabi SAW apabila masuk sepuluh malam terakhir Ramadhan, berjaga Nabi SAW dan mengajak ahlinya supaya berjaga daripada tidur dan berseungguh-sungguh menghidupkan malam tersebut.

Bermula Mazhab as Syafie dan jumhur ashabnya bahawasanya Malam Lailatul Qadr itu tersimpan di dalam sepuluh yang akhir daripada Ramadhan, kesamaran ke atas kita. Dan tetapinya jatuh Malam Lailatul Qadr itu tiada keluar daripada sepuluh yang akhir daripada Ramadhan. Maka sentiasalah ia demmikian malam hingga Hari Kiamat.

Ayuh... Lupakan sebentar 16 September, 17 atau 18 atau 19 atau 20 atau 21 atau 22, atau 23 kerana bekalan kita di akhirat bukannya 'kuasa pemerintah', tetapi yang digunapakai di akhirat ialah amalan seharian untuk dipersembahkan kepada Rabbul Jalil.

Masih ada harapan buat kita merebut rahmat Ilahi di dalam bulan yang mulia ini...

WaAllahua'lam

1 Komen

  1. Anonymous // 8:13 PM  

    PERINGATAN HARI KIAMAT DARI AL-MASIH

    ————————————————–

    ( SULIT DAN PERSENDIRIAN )

    Salinan kepada:

    Yang Di Pertuan Agong Malaysia ( Baginda Sultan Mizan )

    Pejabat Istana Negara ( u/p Ust. Abd Aziz, Ust. Abd Rahman)

    Jabatan Agama Islam Negeri-Negeri (u/p Mufti)

    Pejabat Perdana Menteri Malaysia

    —————————————————

    JUMAAT 3 OKTOBER 2008

    Sila layari www.layarbahtera.com. Terima kasih.