Kuatkan Perpaduan

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Tuesday, May 16, 2006 | 0 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim…

Kawan-kawan sekalian, mari kita hayati firman Allah di dalam surah al Maidah yang bermaksud:

Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya.

Asas kepada kekuatan adalah perpaduan. Masyarakat yang lemah adalah yang tidak punyai perpaduan. Untuk mengembalikan keizzahan Islam di dunia amnya, Malaysia khasnya memerlukan perpaduan yang utuh di kalangan kita selaku ummat Nabi Muhammad Sallahu'alaihiwasalam yang berakidah mengEsakan Allah Subhanahuwataala.

Oleh yang sedemikian, marilah kita sama-sama eratkan ribat kesatuan akidah untuk menentang musuh Allah. Tolong-menolong di antara kita untuk mengerjakan kebaikan, meningkatkan ketakwaan kepada Ilahi.

Kaedah asas yang mudah diingati: bersatu atas perkara yang disepakati, berlapang dada di atas perkara yang diperselisihkan.

Perkara yang diperselisihkan, lapangkanlah dada seluas-luasnya untuk menerima pendapat yang tidak sehaluan. Tanpa mengangkat diri beranggapan "akulah yang telebih baik dari kamu, kamu mesti ikut hujah aku" tanpa mudah menghukum yang tidak sehaluan dengan pelbagai hukuman. Tidak timbul mengatakan "nak ikut ulama atau nak ikut Nabi?" kerana semua ulama yang berijtihad bersumberkan al Quran dan as Sunnah. Tidak timbul juga persoalan yang mana terlebih dekat dengan amalan Nabi, kerana apa jua persoalan tersebut juga semuanya berdasarkan dalil dari Nabi, Sahabat dan para Tabiin.

Marilah kita fikirkan persoalan yang disepakati, bagaimana untuk meng'islam' kan kawan-kawan kita yang sedia Islam, atau bagaimana untuk menarik masyarakat bukan Islam mendekati Islam dan menerima Islam. Mari kita juga keluarkan dalil-dalil yang sahih untuk menentang kemungkaran kerana menentang kemungkaran kita sedia sepakati untuk hapuskan.

Mari kita fikirkan untuk islahkan masyarakat Islam kita ke arah hidup menghayati Islam secara keseluruhan tanpa menjuzuk-juzukkan. Mari kita fikirkan bagaimana untuk meningkatkan lagi keizzahan Islam.

Kawan-kawan, kita hidup di akhir zaman, hidup di alam suasana yang jauh dari kurun Nabi, hidup yang penuh dengan fitnah duniawi.

Ayuh... Ribatkan Kesatuan Akidah Meningkatkan Izzah, Menentang Musuh Allah.

waAllhua'lam.

0 Komen