بسم الله الرحمن الرحيم
Sudah acap kali rasanya dibahaskan persoalan tawassul. Sejak zaman kehidupan Baginda, para sahabat, tabi'in seterusnya hingga zaman kini. Sayangnya, hanya kerana persoalan tawassul, sering berlaku pertelagahan sehingga mengganggu gugat keutuhan dan perpaduan ummah.
Aku tidaklah bermaksud untuk ikut sama bertelagah persoalan yang sama. Orang utara kata, 'pi mai pi mai tang tu juga'. Apa jua perselisihan antara Salafipalsu Wahabi dan ASWJ, tidak akan ketemui titik noktahnya kerana persoalan furu', persoalan ijtihad merupakan persoalan yang sudah tentunya punya perbezaan pendapat. Tunggulah, tunggulah kedatangan Imam Mahdi di akhir usia dunia ini, permulaan kebangkitan Islam yang hakiki memimpin ummah, menyatukan dan menunjukkan jalan yang benar untuk diikuti.
Biarlah apa yang bakal ku coretkan di sini, merupakan catatan ilmiah untuk khazanah peribadi. Menghimpunkan kalam ulama, buat tatapan diri ini yang lemah. Dijadikan juga buat tatapan kalian bagi memudahkan kalian untuk beramal. Kemungkinan, ada di antara kita, yang mahukan sumber-sumber amalan tersebut, membuahkan keyakinan untuk terus beramal.
Kita perlu juga, berikhtiar sedaya upaya untuk terus mencari ilmu, menambahkan pengetahuan dalam diri kita. Apakah hujah dan sandaran kita dalam beramal. Dengan harapan, amalan kita lebih kukuh keyakinan untuk beramal. Bak kata pepatah, amal tanpa ilmu ni, sia-sia jadinya...
Ku mulakan dengan sebuah hadis Nabi SAW yang diriwayatkan oleh Imam at Turmuzi di dalam sunanya, pada bab الدعوات عن رسول الله. Telah bersabda Nabi Muhammad SAW:
حدثنا محمود بن غيلان حدثنا عثمان بن عمر حدثنا شعبة عن أبي جعفر عن عمارة بن خزيمة بن ثابت عن عثمان بن حنيف
أن رجلا ضرير البصر أتى النبي صلى الله عليه وسلم فقال ادع الله أن يعافيني قال إن شئت دعوت وإن شئت صبرت فهو خير لك قال فادعه قال فأمره أن يتوضأ فيحسن وضوءه ويدعو بهذا الدعاء اللهم إني أسألك وأتوجه إليك بنبيك محمد نبي الرحمة إني توجهت بك إلى ربي في حاجتي هذه لتقضى لي اللهم فشفعه في
قال أبو عيسى هذا حديث حسن صحيح غريب لا نعرفه إلا من هذا الوجه من حديث أبي جعفر وهو الخطمي وعثمان بن حنيف هو أخو سهل بن حنيف
وروينا في كتاب الترمذي وابن ماجه، عن عثمان بن حُنَيْف رضي اللّه عنه،
أن رجلاً ضريرَ البصر أتى النبيّ صلى اللّه عليه وسلم فقال: ادعُ اللَّهَ تعالى أن يعافيني، قال: "إنْ شِئْتَ دَعَوْتُ، وَإِنْ شِئْتَ صَبرْتَ فَهُوَ خَيْرٌ لَكَ" قال: فادعُه، فأمره أن يتوضأَ فيُحسنَ وضوءَه ويدعوَ بهذا الدعاء: "اللَّهُمَّ إني أسألُكَ وأتَوَجَّهُ إِلَيْكَ بِنَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ نَبِيّ الرَّحْمَةِ صلى اللّه عليه وسلم، يا مُحَمَّدُ! إني تَوَجَّهْتُ بكَ إلى رَبّي في حاجَتِي هَذِهِ لِتُقْضَى لي، اللَّهُمَّ فَشَفِّعْهُ فيّ" قال الترمذي: حديث حسن صحيح.
(469) الترمذي (479) ، وابن ماجه (1384) ، والحاكم 1/320، وهو حديث ضعيف، انظر الفتوحات 4/298ـ299.
(470) الترمذي (3573) ، وابن ماجه (1385) ، والحاكم 1/313، وقال: هذا حديث صحيح على شرط الشيخين ولم يخرِّجاه، ووافقه الذهبي.
Sudah acap kali rasanya dibahaskan persoalan tawassul. Sejak zaman kehidupan Baginda, para sahabat, tabi'in seterusnya hingga zaman kini. Sayangnya, hanya kerana persoalan tawassul, sering berlaku pertelagahan sehingga mengganggu gugat keutuhan dan perpaduan ummah.
Aku tidaklah bermaksud untuk ikut sama bertelagah persoalan yang sama. Orang utara kata, 'pi mai pi mai tang tu juga'. Apa jua perselisihan antara Salafi
Biarlah apa yang bakal ku coretkan di sini, merupakan catatan ilmiah untuk khazanah peribadi. Menghimpunkan kalam ulama, buat tatapan diri ini yang lemah. Dijadikan juga buat tatapan kalian bagi memudahkan kalian untuk beramal. Kemungkinan, ada di antara kita, yang mahukan sumber-sumber amalan tersebut, membuahkan keyakinan untuk terus beramal.
Kita perlu juga, berikhtiar sedaya upaya untuk terus mencari ilmu, menambahkan pengetahuan dalam diri kita. Apakah hujah dan sandaran kita dalam beramal. Dengan harapan, amalan kita lebih kukuh keyakinan untuk beramal. Bak kata pepatah, amal tanpa ilmu ni, sia-sia jadinya...
Ku mulakan dengan sebuah hadis Nabi SAW yang diriwayatkan oleh Imam at Turmuzi di dalam sunanya, pada bab الدعوات عن رسول الله. Telah bersabda Nabi Muhammad SAW:
حدثنا محمود بن غيلان حدثنا عثمان بن عمر حدثنا شعبة عن أبي جعفر عن عمارة بن خزيمة بن ثابت عن عثمان بن حنيف
أن رجلا ضرير البصر أتى النبي صلى الله عليه وسلم فقال ادع الله أن يعافيني قال إن شئت دعوت وإن شئت صبرت فهو خير لك قال فادعه قال فأمره أن يتوضأ فيحسن وضوءه ويدعو بهذا الدعاء اللهم إني أسألك وأتوجه إليك بنبيك محمد نبي الرحمة إني توجهت بك إلى ربي في حاجتي هذه لتقضى لي اللهم فشفعه في
قال أبو عيسى هذا حديث حسن صحيح غريب لا نعرفه إلا من هذا الوجه من حديث أبي جعفر وهو الخطمي وعثمان بن حنيف هو أخو سهل بن حنيف
Maksudnya: Daripada Uthman Bin Hunaif RA, bahawa seorang yang buta datang bertemu dengan Baginda SAW katanya: ’Dokanlah kepada Allah supaya membuang [penderitaan] saya ini. Nabi SAW bersabda: ‘Kalau engkau mahu saya akan berdoa, dan kalau engkau mahu engkau boleh bersabar, itu lebih baik lagi [daripada memohon supaya engkau celik]. Kemudian Baginda berdoa untuk orang itu dan menyuruhnya [juga] ia mengambil wudhu’ dengan baik dan membaca doa ini ’Wahai Tuhan, hamba bermohon, menumpukan diri hamba kepada Engkau melalui nabi Engkau Muhammad, Nabi Pembawa Rahmat. Wahai Muhammad, hamba meminta kepada Tuhan, dengan menyebut tuanhamba, dalam keperluan hamba yang sangat, wahai Tuhan, terimalah syafaatnya untuk hamba ini.’
Hadis ini juga telah dikeluarkan oleh Imam an Nawawi di dalam kitab al Azkaarnya, pada bab أذكارِ صَلاةِ الحَاجة:
Hadis ini juga telah dikeluarkan oleh Imam an Nawawi di dalam kitab al Azkaarnya, pada bab أذكارِ صَلاةِ الحَاجة:
وروينا في كتاب الترمذي وابن ماجه، عن عثمان بن حُنَيْف رضي اللّه عنه،
أن رجلاً ضريرَ البصر أتى النبيّ صلى اللّه عليه وسلم فقال: ادعُ اللَّهَ تعالى أن يعافيني، قال: "إنْ شِئْتَ دَعَوْتُ، وَإِنْ شِئْتَ صَبرْتَ فَهُوَ خَيْرٌ لَكَ" قال: فادعُه، فأمره أن يتوضأَ فيُحسنَ وضوءَه ويدعوَ بهذا الدعاء: "اللَّهُمَّ إني أسألُكَ وأتَوَجَّهُ إِلَيْكَ بِنَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ نَبِيّ الرَّحْمَةِ صلى اللّه عليه وسلم، يا مُحَمَّدُ! إني تَوَجَّهْتُ بكَ إلى رَبّي في حاجَتِي هَذِهِ لِتُقْضَى لي، اللَّهُمَّ فَشَفِّعْهُ فيّ" قال الترمذي: حديث حسن صحيح.
(469) الترمذي (479) ، وابن ماجه (1384) ، والحاكم 1/320، وهو حديث ضعيف، انظر الفتوحات 4/298ـ299.
(470) الترمذي (3573) ، وابن ماجه (1385) ، والحاكم 1/313، وقال: هذا حديث صحيح على شرط الشيخين ولم يخرِّجاه، ووافقه الذهبي.
Tawassul selepas kewafatan Baginda.
Telah di sebut oleh Imam Ibnu Hajar dalam Fathul Bari pada bab باب سُؤَالِ النَّاسِ الْإِمَامَ الِاسْتِسْقَاءَ إِذَا قَحَطُوا:
وروى ابن أبي شيبة بإسناد صحيح من رواية أبي صالح السمان عن مالك الداري - وكان خازن عمر - قال " أصاب الناس قحط في زمن عمر فجاء رجل إلى قبر النبي صلى الله عليه وسلم صلى الله عليه وسلم فقال: يا رسول الله استسق لأمتك فإنهم قد هلكوا، فأتى الرجل في المنام فقيل له: ائت عمر " الحديث.
وقد روى سيف في الفتوح أن الذي رأى المنام المذكور هو بلال بن الحارث المزني أحد الصحابة، وظهر بهذا كله مناسبة الترجمة لأصل هذه القصة أيضا والله الموفق.
حدثنا طاهر بن عيسى بن قيرس المصري المقرىء ثنا أصبغ بن الفرج ثنا بن وهب عن أبي سعيد المكي عن روح بن القاسم عن أبي جعفر الخطمي المدني عن أبي أمامة بن سهل بن حنيف عن عمه عثمان بن حنيف أن رجل كان يختلف إلى عثمان بن عفان رضي الله تعالى عنه في حاجة له فكان عثمان لا يلتفت إليه ولا ينظر في حاجته فلقي بن حنيف فشكى ذلك إليه فقال له عثمان بن حنيف ائت الميضأة فتوضأ ثم ائت المسجد فصلى فيه ركعتين ثم قل اللهم اني أسألك وأتوجه إليك بنبينا محمد صلى الله عليه وسلم نبي الرحمة يا محمد إني أتوجه بك إلى ربي فتقضي لي حاجتي وتذكر حاجتك ورح حتى أروح معك فانطلق الرجل فصنع ما قال له ثم أتى باب عثمان بن عفان رضي الله تعالى عنه فجاء البواب حتى أخذ بيده فأدخله على عثمان بن عفان رضي الله تعالى عنه فأجلسه معه على الطنفسة فقال حاجتك فذكر حاجته وقضاها له ثم قال له ما ذكرت حاجتك حتى كان الساعة وقال ما كانت لك من حاجة فأذكرها ثم إن الرجل خرج من عنده فلقي عثمان بن حنيف فقال له جزاك الله خيرا ما كان ينظر في حاجتي ولا يلتفت إلي حتى كلمته في فقال عثمان بن حنيف والله ما كلمته ولكني شهدت رسول الله صلى الله عليه وسلم وأتاه ضرير فشكى إليه ذهاب بصره فقال له النبي صلى الله عليه وسلم فتصبر فقال يا رسول الله ليس لي قائد وقد شق علي فقال النبي صلى الله عليه وسلم ائت الميضأة فتوضأ ثم صل ركعتين ثم أدع بهذه الدعوات قال بن حنيف فو الله ما تفرقنا وطال بنا الحديث حتى دخل علينا الرجل كأنه لم يكن به ضر قط
بعد أن ذكر رواية الطبراني والبيهقي لهذه القصة: وهذه القصة صحيحة صححها الطبراني ونقل تصحيحه الحافظ المنذري في الترغيب والحافظ الهيثمي في مجمع الزوائد وأقرّاه عليه
Telah di sebut oleh Imam Ibnu Hajar dalam Fathul Bari pada bab باب سُؤَالِ النَّاسِ الْإِمَامَ الِاسْتِسْقَاءَ إِذَا قَحَطُوا:
وروى ابن أبي شيبة بإسناد صحيح من رواية أبي صالح السمان عن مالك الداري - وكان خازن عمر - قال " أصاب الناس قحط في زمن عمر فجاء رجل إلى قبر النبي صلى الله عليه وسلم صلى الله عليه وسلم فقال: يا رسول الله استسق لأمتك فإنهم قد هلكوا، فأتى الرجل في المنام فقيل له: ائت عمر " الحديث.
وقد روى سيف في الفتوح أن الذي رأى المنام المذكور هو بلال بن الحارث المزني أحد الصحابة، وظهر بهذا كله مناسبة الترجمة لأصل هذه القصة أيضا والله الموفق.
Telah diriwayatkan oleh Imam Ibnu Syaibah dengan sanad yang sohih daripada Abi Soleh al Saman, daripada Malik ad Dar yang merupakan penjaga perbendaharaan Umar, yang menceritakan:
“Telah berlaku kemarau yang teruk pada zaman Umar RA, lalu seorang lelaki pergi ke kubur Nabi SAW, lalu ia berkata; ‘Wahai Rasulullah! Mohonlah hujan (dari Tuhanmu) untuk umatmu kerana sesungguhnya mereka telah mengalami kemusnahan (kerana kemarau)’. Pada malamnya, lelaki itu bermimpi Rasulullah datang kepadanya dan berkata; “Pergilah kepada Umar, sampaikan salamku kepadanya dan khabarkan kepadanya bahawa mereka akan dikurniakan hujan (oleh Allah)”.
Menurut Imam Ibnu Hajar, lelaki tersebut bernama Bilal bin al Harith al Muzani dan beliau merupakan seorang sahabat.
Telah diriwayatkan juga sebuah hadis yang boleh dijadikan sandaran untuk bertawassul selepas kewafatan Baginda, iaitu di dalam kitab Mu'jam At Tabrani Kabir pada bab عثمان بن حنيف الأنصاري, ما أسند عثمان بن حنيف:
“Telah berlaku kemarau yang teruk pada zaman Umar RA, lalu seorang lelaki pergi ke kubur Nabi SAW, lalu ia berkata; ‘Wahai Rasulullah! Mohonlah hujan (dari Tuhanmu) untuk umatmu kerana sesungguhnya mereka telah mengalami kemusnahan (kerana kemarau)’. Pada malamnya, lelaki itu bermimpi Rasulullah datang kepadanya dan berkata; “Pergilah kepada Umar, sampaikan salamku kepadanya dan khabarkan kepadanya bahawa mereka akan dikurniakan hujan (oleh Allah)”.
Menurut Imam Ibnu Hajar, lelaki tersebut bernama Bilal bin al Harith al Muzani dan beliau merupakan seorang sahabat.
Telah diriwayatkan juga sebuah hadis yang boleh dijadikan sandaran untuk bertawassul selepas kewafatan Baginda, iaitu di dalam kitab Mu'jam At Tabrani Kabir pada bab عثمان بن حنيف الأنصاري, ما أسند عثمان بن حنيف:
حدثنا طاهر بن عيسى بن قيرس المصري المقرىء ثنا أصبغ بن الفرج ثنا بن وهب عن أبي سعيد المكي عن روح بن القاسم عن أبي جعفر الخطمي المدني عن أبي أمامة بن سهل بن حنيف عن عمه عثمان بن حنيف أن رجل كان يختلف إلى عثمان بن عفان رضي الله تعالى عنه في حاجة له فكان عثمان لا يلتفت إليه ولا ينظر في حاجته فلقي بن حنيف فشكى ذلك إليه فقال له عثمان بن حنيف ائت الميضأة فتوضأ ثم ائت المسجد فصلى فيه ركعتين ثم قل اللهم اني أسألك وأتوجه إليك بنبينا محمد صلى الله عليه وسلم نبي الرحمة يا محمد إني أتوجه بك إلى ربي فتقضي لي حاجتي وتذكر حاجتك ورح حتى أروح معك فانطلق الرجل فصنع ما قال له ثم أتى باب عثمان بن عفان رضي الله تعالى عنه فجاء البواب حتى أخذ بيده فأدخله على عثمان بن عفان رضي الله تعالى عنه فأجلسه معه على الطنفسة فقال حاجتك فذكر حاجته وقضاها له ثم قال له ما ذكرت حاجتك حتى كان الساعة وقال ما كانت لك من حاجة فأذكرها ثم إن الرجل خرج من عنده فلقي عثمان بن حنيف فقال له جزاك الله خيرا ما كان ينظر في حاجتي ولا يلتفت إلي حتى كلمته في فقال عثمان بن حنيف والله ما كلمته ولكني شهدت رسول الله صلى الله عليه وسلم وأتاه ضرير فشكى إليه ذهاب بصره فقال له النبي صلى الله عليه وسلم فتصبر فقال يا رسول الله ليس لي قائد وقد شق علي فقال النبي صلى الله عليه وسلم ائت الميضأة فتوضأ ثم صل ركعتين ثم أدع بهذه الدعوات قال بن حنيف فو الله ما تفرقنا وطال بنا الحديث حتى دخل علينا الرجل كأنه لم يكن به ضر قط
Bahawa ada seorang lelaki yang bertemu dengan Uthman bin ’Affan RA berkenaan dengan sesuatu hajatnya; tetapi khalifah itu tidak menyelesaikan hal itu dengan segera. Lelaki itu menyebut kepada Uthman bin Hunaif yang memberi nasihat kepadanya: ’Pergilah mengambil wudhu’. Kemudian pergi ke masjid dan berdoa begini: ’wahai Tuhan, hamba meminta Engkau dan menumpukan diriku kepadamu dengan menyebut NabiMu Muhammad, Nabi Pembawa Rahmat, Wahai Muhammad, hamba menumpukan diri hamba kepada Tuhan dengan menyebut engkau, supaya Ia tunaikan hajat hamba’.Kemudian sebutkan hajat engkau. Kemudian ia pergi ke pintu kediaman Uthman bin Affan. Kemudian penjaga pintu datang kepadanya, memegang tangannya, lalu membawanya ke hadapan Uthman, dan menyuruhnya duduk dengannya. Uthman berkata: ’Beritahu kepada ku apa keperluan anda’, lalu ia menyebut hajatnya dan hajatnya ditunaikan. Kemudian khalifah berkata kepadanya:’ Apa-apa hajat anda, sebutkan kepada saya’. Bila lelaki itu keluar dari situ ia bertemu dengan ’Uthman bin Hunaif , katanya: ’Mudah-mudahan Allah memberi ganjaran kebaikan kepada anda kerana beliau tidak akan melihat kepada hajat saya sehingga tuan berbicara kepadanya untuk saya.’ Tetapi ibn Hunaif berkata: ’Demi Allah, saya tidak bercakap dengan baginda, tetapi saya melihat Rasulullah SAW bila orang buta datang bertemu dengannya dan merayu berkenaan dengan matanya yang tidak boleh melihat’.
Berkenaan hadis di atas, telah berkata al Imam Abdullah al Ghumari di dalam kitabnya (إتحاف الأذكياء):
Berkenaan hadis di atas, telah berkata al Imam Abdullah al Ghumari di dalam kitabnya (إتحاف الأذكياء):
بعد أن ذكر رواية الطبراني والبيهقي لهذه القصة: وهذه القصة صحيحة صححها الطبراني ونقل تصحيحه الحافظ المنذري في الترغيب والحافظ الهيثمي في مجمع الزوائد وأقرّاه عليه
Ikhwah... Rasanya, cukuplah setakat ini aku kumpulkan beberapa hadis Baginda SAW buat pedoman amalan kita. Usah diragui akan kebenaran yang jelas nyata. Abaikan golongan-golongan fitnah akhir zaman, yang selalu menggugat keutuhan dan perpaduaan ummat Baginda. Abaikan mereka. Mereka ibarat radio lama yang selalu memainkan lagu-lagu lama agar ummah leka dengan persoalan dan isu yang sudah sekian lamanya dibincangkan oleh pada ilmuan Islam.
Baca Lagi: Kisah al 'utbi
WaAllahua'lam
Baca Lagi: Kisah al 'utbi
WaAllahua'lam
salafi ng wahabi spe yg btl
Salafi bukannya wahabi, dan wahabi bukannya salafi, amat jauh bezanya.
Wahabi yang ngaku salafi adalah 'salafi celup', penuh dengan tajdid lapok.