Cuti Sekolah, Musim Kenduri...

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Monday, May 30, 2005 | 0 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim...

Bermula 28 Mei hingga 12 Jun, bermulalah cuti sekolah. Selamat bercuti lah kepada pelajar-pelajar, dan kepada member-member aku yang bertugas sebagai guru j-Qaf, selamat masuk maktab laaa. Tapi, elaun tiap-tiap bulan masuk kan. Ok la tuuu. Member aku, yang baru bertugas dalam 2 3 bulan, dah beli kereta wira special edition. Warna itam lak tu. Itam itu menawan. Hehe.
Musim cuti ni, musim kenduri kahwin juga. Kenduri di mana-mana. Kesempatan cuti sekolah ni lah, untuk mengadakan kenduri. Esok, kenduri sepupu aku kawin. Balik kampung la aku jawabnya. Bagus gak, dah lama tak balik kampung. Sejak balik dari ngaji ni, tak jumpa abih lagi semua sanak saudara. Sampai Malaysia ja, alhamdulilah, orang bagi keja. Jadilaaa... Masuk duit walau sikit. Lepas duit belanja harian, dan simpan sikit untuk masa depan. Kan kan kan. So, tak dan nak pi abih semua umah sanak saudara. Kesempatan aku amik cuti esok, leh la balik jumpa la baki-baki sanak saudara yang tak sempat jumpa lagi.

Mabruk aku ucapkan sapa-sapa yang akan melangsungkan akad nikah sempena cuti sekolah ni. Menangis iblis bila anak adam berkahwin. Satu pintu untuk menghasut anak adam telah tertutup. Bila tak kahwin ni, macam-macam leh jadi. Suasana hidup masyarakat sekarang lebih menjurumus kita ke arah kebinasaan jika benteng keimanan rapuh. Hubungan bukan muhrim yang bebas tanpa sempadan halal dan haram, dianggap satu perkara biasa. Undang-undang moral yang dibuat untuk mendidik akhlak pemuda-pemudi di anggap mengongkong hak kebebasan individu. Islam libreal yang dicanang, menjadi satu cabaran baru ummat Islam sekarang. InsyaAllah, niatkan perkahwinan itu untuk Islam, mengikut sunnah Nabi SAW, meramaikan ummat Nabi, membina sebuah keluarga Islam yang akan melahirkan sebuah negara Islam. InsyaAllah, perkahwinan kerana Allah taala, akan menjaga diri kita dari maksiat, zahir dan batin. Pandangan mata terpelihara, hati lebih tenteram untuk beribadah.
Moga kita sama-sama tergolong dalam golongan hambaNya yang berbuat kebaikan...

Aku... Bila lagi yerk... Hehe... Mak aku kata, jangan buat kenduri waktu cuti sekolah. Full Hehe Banyak sangat orang buat kenduri... Mmm Sheikh Nuruddin kata, sunnah nikah bulan Syawal, sebab Nabi dan Siti Aisyah nikah pada bulan Syawal. Dan di sunatkan kenduri selepas 'bersama'. Tapi, adat sekarang, kenduri sebelum 'bersama' kan. Kalau nak 'bersama' sebelum kenduri, nanti orang tua-tua kata.. 'Amboiii.. Tak sabar aihhhh, tunggu la kenduri dulu..." Hehe

anNaQshY: Selamat berimtihan kepada rakan-rakan aku, semoga najah... Aku tunggu hampa balikkk. Mmm lepas imtihan ni, di sana mesti ramai yang nak buat kenduri nikah kan.. Hehe Kita tunggu sapa dulu... Dengar khabar angin tu, telah dikenal pasti siapa tuan punya tubuh... Hehe

waAllhua'lam...

0 Komen