Idola: Rasulullah SAW

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Wednesday, July 20, 2005 | 0 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim...

Suasana masyarakat kita pincang dengan serangan pelbagai aliran fikiran; seperti Islam Liberal, Islam Fundamentel dan Islam Had hari, juga golongan reformis yang mengucar kacirkan lagi dengan sikap semberono membid'ahkan kebanyakan masyarakat Islam, ditambahkan lagi perubahan fenomena masyarakat menerima artis sebagai idola.

Rasulullah SAW menjadi ikutan hanya dalam ibadah, bukan perjalanan hidup bermula dari bangun tido hinggalah tido semula. Rasulullah SAW tidak dijadikan idola sebagai seorang remaja, sebagai seorang suami, sebagai seorang bapa dan juga pemimpin Negara.

Posted by Picasa

Keperibadian Rasulullah SAW, insan teladan sepanjang zaman semakin dilupakan. Jika ada yang ingin memusnahkan peninggalan sejarah Rasulullah SAW di Mekah, kini di Malaysia, kita berhadapan juga sekelompok manusia yang menyuntik kecelaruan fikiran ummat Muhammad SAW hal keperibadian Rasulullah dengan mengatakan Rasulullah juga melakukan kesilapan walaupun Baginda SAW maksum. Katanya juga; Kerana Baginda hanya maksum dalam menerima wahyu saja, tetapi dalam kehidupan baginda juga terdedah kepada bermacam-macam kekurangan seperti semua manusia.

Kenapa Rasulullah SAW itu sebagai idola, ikutan buat ummat Baginda SAW? Adalah kerana Rasulullah SAW adalah insan yang sempurna diciptakan Allah SWT zahir dan batinnya, dan Allah SWT berfirman di dalam al Quran mengatakan pada diri Rasulullah itu suri teladan yang baik.

Telah berfirman Allah SWT di dalam al Quran, bermaksud:

Katakanlah: Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.(Ali Imran: 31)

Dan tiadalah Kami mengutuskan kamu, melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam. (al Anbiya': 107)

Dan bahawa sesungguhnya engkau mempunyai akhlak yang sangat-sangat mulia. (al Qalam: 4)

[1]Demi bintang semasa ia menjunam. [2]Rakan kamu (Nabi Muhammad), tidaklah ia menyeleweng, dan ia pula tidak sesat. [3]Dan ia tidak memperkatakan sesuatu menurut kemahuan dan pendapatnya sendiri. [4]Segala yang diperkatakannya itu tidak lain hanyalah wahi yang diwahikan kepadanya. (an Najm: 1-4)


Tidak ada cacat cela keperibadian Rasulullah SAW, dan hendaklah kita menjadikan Rasulullah SAW idola, suri teladan buat perjalanan kehidupan. Dan hendaklah kita sama-sama berusaha untuk menyekat serta membanteras elemen-elemen fikiran yang ingin melupakan keperibadian Rasulullah SAW, sebagai idola sepanjang zaman.

waAllhua'lam.

0 Komen