Ya Rabb: al Baqarah; 30-33

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Tuesday, July 26, 2005 | 0 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim...

Kawan-kawan, mari sama-sama kita hayati firman Allah SWT di dalam al Quran, yang menceritakan hal khalifah Allah di atas dunia ini. Semua yang berlaku di dunia ini, telah diceritakan Allah di dalam al Quran, telah dikhabarkan oleh Nabi Muhammad SAW.

Allah taala telah berfirman, antaranya:

[30] Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi. Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?. Tuhan berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya.

[31] Dan Dia telah mengajarkan Nabi Adam, akan segala nama benda-benda dan gunanya, kemudian ditunjukkannya kepada malaikat lalu Dia berfirman: Terangkanlah kepadaKu nama benda-benda ini semuanya jika kamu golongan yang benar.

[32] Malaikat itu menjawab: Maha suci Engkau (Ya Allah)! Kami tidak mempunyai pengetahuan selain dari apa yang Engkau ajarkan kepada kami; sesungguhnya Engkau jualah Yang Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

[33] Allah berfirman: Wahai Adam! Terangkanlah nama benda-benda ini semua kepada mereka. Maka setelah Nabi Adam menerangkan nama benda-benda itu kepada mereka, Allah berfirman: Bukankah Aku telah katakan kepada kamu, bahawasanya Aku mengetahui segala rahsia langit dan bumi dan Aku mengetahui apa yang kamu nyatakan dan apa yang kamu sembunyikan?.


Surah al Baqarah, ayat 30-33.

London dilanda letupan -- * 47 terbunuh * 700 cedera (sehingga pukul 2 pagi hari ini)

Al-Qaeda bunuh Duta Mesir ke Iraq

25 maut, rekrut dibom

Konvoi diserang, Elias cedera

3 mati ditembak

Lima maut serangan berani mati

Dunia kutuk bom di Mesir

25 mati, 33 cedera dalam serangan berani mati

Ini antara berita yang aku paparkan, dari banyak-banyak berita di alam ini. Kita tak lihat lagi, statistik terkini jenayah bunuh yang berlaku di dalam negara kita. Berita bunuh ni, tiap-tiap hari disiarkan. Kiamat dah dekat yang perlu kita ingati.

waAllhua'lam...

0 Komen