Bismillahirrahmanirrahim...
Alhamdulillah, pujian selayaknya dikembalikan pada Allah SWT. Aku sempat jua menjenguk weblog aku setelah sekian agak lama aku tak up date. Kena selesaikan urusan tugas. Sambil tu juga mencari jawapan beberapa persoalan khilaf yang telah diungkit, untuk membetulkan salah faham masyarakat umum yang telah diserang virus laa mazhabiyah yang semakin menular. Berikut beberapa jawapan yang sempat aku temui...
1. Kaifiat Tayammum
Kaifiatnya, berkata Imam an Nawawi telah bersalah-salahan ulama. Pada mazhab kita dan mazhab kebanyakkan ulama bahawasanya tak dapat tidak daripada dua kali tepuk atau pukul ke tanah kerana mengambil debu, sekali kerana menyapu ke muka dan sekali tepuk kerana menyapu dua tangan sampai kedua siku. Dan telah beramal sebegini ialah Ali bin Abu Talib, Abdullah bin Amru, Sufian at Thauri, Malik, abu Hanifah.
2. Bertayammum, mengapa menyapu sampai ke siku?
Adalah zohir hadith dari Ammar bin Yassir itu bahawasanya suruh Nabi sapu dua tapak tangan sekira-kiranya sabda Nabi الكفين ertinya dua tapak tangan. Kenapa dalam mazhab as Syafie sampai dua siku?
Telah berkata ulama wajib sampai dua siku itu ialah ditanggungkan mutlak hadith itu atas muqayyad dengan dalil daripada hadith lain sebagai di dalam al umm iaitu bunyi hadith itu mengatakan dua tapak tangan tetapi maksudnya berqayyad sampai ke siku. Adapun ulama yang mengatakan sapu dua tangan sahaja itu ialah ditanggungkan atas zahir hadith dan zahir ayat Quran yakni beramal atas zahirnya. Tetapi yang eloknya kita amalkan ialah sapu sampai ke siku supaya keluar kita dari khilaf.
Dan juga, mereka yang menolak kalam imam-imam mujtahid ialah dengan bersandarkan beberapa kalam imam tersebut, yang telah diselewengkan oleh mereka denga sesuka hati. Ambil sedikit syarah kalam tersebut, meninggalkan syarah yang lebih panjang.
Antara contoh yang aku jumpa, dan mungkin kalian sering jumpa jua ialah kalam dari Imam as Syafie, iaitu sekira-kira maksudnya:
Bila Suatu Hadith Itu Sahih Itulah Mazhabku-Nawawi, dalam al-majmu'.
Kalam ini dirujuk di dalam kitab imam an Nawawi, iaitu kitab Majmuk. Maka berbondong-bondonglah mereka itu menjual kalam imam as Syafie ini sesuka hati untuk menguatkan reformis mereka.
Sheikh al Buti telah membidas sikap mereka yang sewenang-wenangnya menyalah ertikan kalam Imam as Syafie itu di dalam kitabnya اللامذهبية pada mukasurat 128. Dan merujuk pula Sheikh al Buti terus pada kitab majmuk pada membicarakan kalam imam Syafie dengan syarahnya:
مسألة: الجزء الأول
فصل صح عن الشافعي - رحمه الله - أنه قال : إذا وجدتم في كتابي خلاف سنة رسول الله صلى الله عليه وسلم فقولوا بسنة رسول الله صلى الله عليه وسلم ودعوا قولي , وروي عنه : إذا صح الحديث خلاف قولي فاعملوا بالحديث واتركوا قولي , أو قال : فهو مذهبي , وروي هذا المعنى بألفاظ مختلفة . وقد عمل بهذا أصحابنا في مسألة التثويب واشتراط التحلل من الإحرام بعذر المرض وغيرهما , مما هو معروف في كتب المذهب . وقد حكى المصنف ذلك عن الأصحاب فيهما . وممن حكى عنه أنه أفتى بالحديث من أصحابنا أبو يعقوب البويطي [ ص: 105 ] وأبو القاسم الداركي , وممن نص عليه أبو الحسن إلكيا الطبري في كتابه في أصول الفقه , وممن استعمله من أصحابنا المحدثين الإمام أبو بكر البيهقي وآخرون , وكان جماعة من متقدمي أصحابنا إذا رأوا مسألة فيها حديث , ومذهب الشافعي خلافه عملوا بالحديث , وأفتوا به قائلين : مذهب الشافعي ما وافق الحديث , ولم يتفق ذلك إلا نادرا , ومنه ما نقل عن الشافعي فيه قول على وفق الحديث . وهذا الذي قاله الشافعي ليس معناه أن كل واحد رأى حديثا صحيحا قال : هذا مذهب الشافعي وعمل بظاهره , وإنما هذا فيمن له رتبة الاجتهاد في المذهب على ما تقدم من صفته أو قريب منه , وشرطه : أن يغلب على ظنه أن الشافعي - رحمه الله - لم يقف على هذا الحديث أو لم يعلم صحته , وهذا إنما يكون بعد مطالعة كتب الشافعي كلها ونحوها من كتب أصحابه الآخذين عنه وما أشبهها .
وهذا شرط صعب قل من يتصف به , وإنما اشترطوا ما ذكرنا ; لأن الشافعي - رحمه الله - ترك العمل بظاهر أحاديث كثيرة رآها وعلمها , لكن قام الدليل عنده على طعن فيها أو نسخها أو تخصيصها أو تأويلها أو نحو ذلك .
قال الشيخ أبو عمرو - رحمه الله - : ليس العمل بظاهر ما قاله الشافعي بالهين , فليس كل فقيه يسوغ له أن يستقل بالعمل بما يراه حجة من الحديث , وفيمن سلك هذا المسلك من الشافعيين من عمل بحديث تركه الشافعي - رحمه الله - عمدا , مع علمه بصحته لمانع اطلع عليه وخفي على [ ص: 106 ] غيره , كأبي الوليد ( 1 ) موسى بن أبي الجارود ممن صحب الشافعي , قال : صح حديث { أفطر الحاجم والمحجوم } , فأقول : قال الشافعي : أفطر الحاجم والمحجوم , فردا ذلك على أبي الوليد ; لأن الشافعي تركه مع علمه بصحته , لكونه منسوخا عنده , وبين الشافعي نسخه واستدل عليه , وستراه في ( كتاب الصيام ) إن شاء الله تعالى , وقد قدمنا عن ابن خزيمة أنه قال : لا أعلم سنة لرسول الله صلى الله عليه وسلم في الحلال والحرام لم يودعها الشافعي كتبه . وجلالة ابن خزيمة وإمامته في الحديث والفقه , ومعرفته بنصوص الشافعي بالمحل المعروف .
قال الشيخ أبو عمرو : فمن وجد من الشافعية حديثا يخالف مذهبه نظر إن كملت آلات الاجتهاد فيه مطلقا , أو في ذلك الباب أو المسألة كان له الاستقلال بالعمل به . وإن لم يكمل وشق عليه مخالفة الحديث بعد أن بحث . فلم يجد لمخالفته عنه جوابا شافيا , فله العمل به إن كان عمل به إمام مستقل غير الشافعي , ويكون هذا عذرا له في ترك مذهب إمامه هنا , وهذا الذي قاله حسن متعين والله أعلم
Alhamdulillah, pujian selayaknya dikembalikan pada Allah SWT. Aku sempat jua menjenguk weblog aku setelah sekian agak lama aku tak up date. Kena selesaikan urusan tugas. Sambil tu juga mencari jawapan beberapa persoalan khilaf yang telah diungkit, untuk membetulkan salah faham masyarakat umum yang telah diserang virus laa mazhabiyah yang semakin menular. Berikut beberapa jawapan yang sempat aku temui...
1. Kaifiat Tayammum
Kaifiatnya, berkata Imam an Nawawi telah bersalah-salahan ulama. Pada mazhab kita dan mazhab kebanyakkan ulama bahawasanya tak dapat tidak daripada dua kali tepuk atau pukul ke tanah kerana mengambil debu, sekali kerana menyapu ke muka dan sekali tepuk kerana menyapu dua tangan sampai kedua siku. Dan telah beramal sebegini ialah Ali bin Abu Talib, Abdullah bin Amru, Sufian at Thauri, Malik, abu Hanifah.
2. Bertayammum, mengapa menyapu sampai ke siku?
Adalah zohir hadith dari Ammar bin Yassir itu bahawasanya suruh Nabi sapu dua tapak tangan sekira-kiranya sabda Nabi الكفين ertinya dua tapak tangan. Kenapa dalam mazhab as Syafie sampai dua siku?
Telah berkata ulama wajib sampai dua siku itu ialah ditanggungkan mutlak hadith itu atas muqayyad dengan dalil daripada hadith lain sebagai di dalam al umm iaitu bunyi hadith itu mengatakan dua tapak tangan tetapi maksudnya berqayyad sampai ke siku. Adapun ulama yang mengatakan sapu dua tangan sahaja itu ialah ditanggungkan atas zahir hadith dan zahir ayat Quran yakni beramal atas zahirnya. Tetapi yang eloknya kita amalkan ialah sapu sampai ke siku supaya keluar kita dari khilaf.
Dan juga, mereka yang menolak kalam imam-imam mujtahid ialah dengan bersandarkan beberapa kalam imam tersebut, yang telah diselewengkan oleh mereka denga sesuka hati. Ambil sedikit syarah kalam tersebut, meninggalkan syarah yang lebih panjang.
Antara contoh yang aku jumpa, dan mungkin kalian sering jumpa jua ialah kalam dari Imam as Syafie, iaitu sekira-kira maksudnya:
Bila Suatu Hadith Itu Sahih Itulah Mazhabku-Nawawi, dalam al-majmu'.
Kalam ini dirujuk di dalam kitab imam an Nawawi, iaitu kitab Majmuk. Maka berbondong-bondonglah mereka itu menjual kalam imam as Syafie ini sesuka hati untuk menguatkan reformis mereka.
Sheikh al Buti telah membidas sikap mereka yang sewenang-wenangnya menyalah ertikan kalam Imam as Syafie itu di dalam kitabnya اللامذهبية pada mukasurat 128. Dan merujuk pula Sheikh al Buti terus pada kitab majmuk pada membicarakan kalam imam Syafie dengan syarahnya:
مسألة: الجزء الأول
فصل صح عن الشافعي - رحمه الله - أنه قال : إذا وجدتم في كتابي خلاف سنة رسول الله صلى الله عليه وسلم فقولوا بسنة رسول الله صلى الله عليه وسلم ودعوا قولي , وروي عنه : إذا صح الحديث خلاف قولي فاعملوا بالحديث واتركوا قولي , أو قال : فهو مذهبي , وروي هذا المعنى بألفاظ مختلفة . وقد عمل بهذا أصحابنا في مسألة التثويب واشتراط التحلل من الإحرام بعذر المرض وغيرهما , مما هو معروف في كتب المذهب . وقد حكى المصنف ذلك عن الأصحاب فيهما . وممن حكى عنه أنه أفتى بالحديث من أصحابنا أبو يعقوب البويطي [ ص: 105 ] وأبو القاسم الداركي , وممن نص عليه أبو الحسن إلكيا الطبري في كتابه في أصول الفقه , وممن استعمله من أصحابنا المحدثين الإمام أبو بكر البيهقي وآخرون , وكان جماعة من متقدمي أصحابنا إذا رأوا مسألة فيها حديث , ومذهب الشافعي خلافه عملوا بالحديث , وأفتوا به قائلين : مذهب الشافعي ما وافق الحديث , ولم يتفق ذلك إلا نادرا , ومنه ما نقل عن الشافعي فيه قول على وفق الحديث . وهذا الذي قاله الشافعي ليس معناه أن كل واحد رأى حديثا صحيحا قال : هذا مذهب الشافعي وعمل بظاهره , وإنما هذا فيمن له رتبة الاجتهاد في المذهب على ما تقدم من صفته أو قريب منه , وشرطه : أن يغلب على ظنه أن الشافعي - رحمه الله - لم يقف على هذا الحديث أو لم يعلم صحته , وهذا إنما يكون بعد مطالعة كتب الشافعي كلها ونحوها من كتب أصحابه الآخذين عنه وما أشبهها .
وهذا شرط صعب قل من يتصف به , وإنما اشترطوا ما ذكرنا ; لأن الشافعي - رحمه الله - ترك العمل بظاهر أحاديث كثيرة رآها وعلمها , لكن قام الدليل عنده على طعن فيها أو نسخها أو تخصيصها أو تأويلها أو نحو ذلك .
قال الشيخ أبو عمرو - رحمه الله - : ليس العمل بظاهر ما قاله الشافعي بالهين , فليس كل فقيه يسوغ له أن يستقل بالعمل بما يراه حجة من الحديث , وفيمن سلك هذا المسلك من الشافعيين من عمل بحديث تركه الشافعي - رحمه الله - عمدا , مع علمه بصحته لمانع اطلع عليه وخفي على [ ص: 106 ] غيره , كأبي الوليد ( 1 ) موسى بن أبي الجارود ممن صحب الشافعي , قال : صح حديث { أفطر الحاجم والمحجوم } , فأقول : قال الشافعي : أفطر الحاجم والمحجوم , فردا ذلك على أبي الوليد ; لأن الشافعي تركه مع علمه بصحته , لكونه منسوخا عنده , وبين الشافعي نسخه واستدل عليه , وستراه في ( كتاب الصيام ) إن شاء الله تعالى , وقد قدمنا عن ابن خزيمة أنه قال : لا أعلم سنة لرسول الله صلى الله عليه وسلم في الحلال والحرام لم يودعها الشافعي كتبه . وجلالة ابن خزيمة وإمامته في الحديث والفقه , ومعرفته بنصوص الشافعي بالمحل المعروف .
قال الشيخ أبو عمرو : فمن وجد من الشافعية حديثا يخالف مذهبه نظر إن كملت آلات الاجتهاد فيه مطلقا , أو في ذلك الباب أو المسألة كان له الاستقلال بالعمل به . وإن لم يكمل وشق عليه مخالفة الحديث بعد أن بحث . فلم يجد لمخالفته عنه جوابا شافيا , فله العمل به إن كان عمل به إمام مستقل غير الشافعي , ويكون هذا عذرا له في ترك مذهب إمامه هنا , وهذا الذي قاله حسن متعين والله أعلم
Aku lampirkan teks asal Imam an Nawiwi ini di dalam kitabnya. Syarahnya panjang, maka bagaimana mereka itu boleh ambil sedikit sahaja, dan meninggalkan yang lain syarahnya. Ini kerja khianat atas kalam ulama-ulama.
Apa maksud teks di atas? Sekira-kiranya maksudnya berbunyi, "bukan semua orang boleh kata; aku dah jumpa hadith sohih yang berlawanan dengan ijtihad Imam as Syafie, boleh terus menolak ijtihad Imam as Syafie itu, tapi hendaklah seseorang itu merujuk kesemua kitab imam as Syafie, jika dia hendak berijtihad..." Persoalannya, cukupkah syarat kita berijtihad untuk menolak ijtihad imam-imam yang sebelum ini?
Kalau setakat ana enta, hafal 2 3 hadith, hafal ayat al Quran 2 3 ayat, eloklah dulu sama-sama mengaji. Kalau tak nak ngaji, baik duduk diam-diam dan mengikut apa yang telah di gariskan oleh ulama-ulama yang telah berkurun lamanya. Usah bising-bising mencanang kalam imam as Syafie itu mengikut hawa nafsu yang terhijab dengan kejahilan.
Telah berkata Imam an Nawawi di dalam kitabnya, sekiran-kiranya berbunyi:
وقال الحميدي كان الشافعي يختم في كل شهر ستين ختمة
Lebih kurang maksudnya, Imam as Syafie khatam tiap-tiap bulan 60 kali khatam. Apakah Imam as Syafie tak paham al Quran dan as Sunnah, dengan sesuka hati kita menolak ijtihad imam dengan mentah-mentah.
Kawan-kawan, bertaqwalah kamu pada Allah. Barangsiapa daripada kalian yang telah menyandarkan di mana-mana web, komuniti, weblog dan sebagainya akan kalam Imam as Syafie di atas sesuka hati, perbetulkan balik syarahnya. Bagi jelas dan faham dahulu. Jika kalian rasa tak mengapa, jawablah di akhirat kelak hasil usaha dakyah kamu itu yang tersimpang jauh dari maksud asal.
Bertaqwalah kamu pada Allah...
waAllhua'lam.
Apa maksud teks di atas? Sekira-kiranya maksudnya berbunyi, "bukan semua orang boleh kata; aku dah jumpa hadith sohih yang berlawanan dengan ijtihad Imam as Syafie, boleh terus menolak ijtihad Imam as Syafie itu, tapi hendaklah seseorang itu merujuk kesemua kitab imam as Syafie, jika dia hendak berijtihad..." Persoalannya, cukupkah syarat kita berijtihad untuk menolak ijtihad imam-imam yang sebelum ini?
Kalau setakat ana enta, hafal 2 3 hadith, hafal ayat al Quran 2 3 ayat, eloklah dulu sama-sama mengaji. Kalau tak nak ngaji, baik duduk diam-diam dan mengikut apa yang telah di gariskan oleh ulama-ulama yang telah berkurun lamanya. Usah bising-bising mencanang kalam imam as Syafie itu mengikut hawa nafsu yang terhijab dengan kejahilan.
Telah berkata Imam an Nawawi di dalam kitabnya, sekiran-kiranya berbunyi:
وقال الحميدي كان الشافعي يختم في كل شهر ستين ختمة
Lebih kurang maksudnya, Imam as Syafie khatam tiap-tiap bulan 60 kali khatam. Apakah Imam as Syafie tak paham al Quran dan as Sunnah, dengan sesuka hati kita menolak ijtihad imam dengan mentah-mentah.
Kawan-kawan, bertaqwalah kamu pada Allah. Barangsiapa daripada kalian yang telah menyandarkan di mana-mana web, komuniti, weblog dan sebagainya akan kalam Imam as Syafie di atas sesuka hati, perbetulkan balik syarahnya. Bagi jelas dan faham dahulu. Jika kalian rasa tak mengapa, jawablah di akhirat kelak hasil usaha dakyah kamu itu yang tersimpang jauh dari maksud asal.
Bertaqwalah kamu pada Allah...
waAllhua'lam.
erm.. baru jek lepas pasal tayamum ni.. hihi..
Cantik artikel ni syeikh. Teruskanlah berkarya, dengan niat ikhlas untuk Islam dan umat Islam.
Martyr, lama tak nampak, apa khabar?
baik.. jek..hihihi..
Jangan panggil sheikh, malu arrr, ni setakat cedok-cedok ja :)
Pasal tayamum ni, ulang cetak versi weblog Hehe