Ulasan: Solat Sunat Jumaat.

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Friday, June 24, 2005 | 0 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim...

Ada orang berkata, kita seharusnya memikirkan permasalahan ummat yang lebih besar dari membincangkan masalah-masalah yang lebih dikategorikan masalah cabang, yang semestinya punyai perbezaan pendapat.

Ya, aku bersetuju dengan pendapat tersebut. Dan ianya menjadi salah satu prinsip aku. Jika secara umum ditanya, aku akan menjawab setakat mana yang aku boleh berdasarkan pegangan mazhab majoriti di Malaysia, iaitu as Syafie Rahimahullah. Dan aku juga berpendapat, seharusnya jika di ruang internet, kuliah-kuliah masjid hendaklah mengguna pakai prinsip tersebut.

Aku tak akan membalas hujah mereka, sekiranya mereka tak menimbulkan kembali persoalan yang telah lama dijelaskan oleh ulama-ulama sebelum ini. Kita punyai urusan yang lebih aula untuk diselesaikan. Tapi malangnya, ada segelintir menusia yang kononnya untuk me'reformis' masyarakat selalu menimbulkan kembali persoalan ini. Selalu memutarkan 'lagu lama', selalu memainkan 'filem lama' seolah-olah nak menunjukkan hanya sanya mereka terkehadapan memahami al Quran dan as Sunnah. Barangsiapa tak bersama atau sependapat dengan mereka, maka jatuhlah kalam bid'ah.

Jawapan aku atas persoalan solat sunnat Jumaat, memberi penjelasan bahawa amalan tersebut ada dalilnya. Maka tertolak kalam mereka yang mengatakan bahawa tidak ada dalil amalan tersebut. Barangsiapa yang mahu dapat pahala, kerjakanlah, akan dinilai di sisi Allah dengan pahala. Dan yakinilah bahawa amalan tersebut ada dalilnya.

Tapi, barangsiapa yang tak mahu kerjakan, tak usah dibuat. Tak sedikit pun mengurangi pahala mereka yang kerjakan amalan tersebut. Bahkan jua tak membebani dosa ke atas kamu yang tak mahu kerjakan. Tapi, jangan lancang mulut kamu menghukum bahawa siapa yang melaksanakan amalan tersebut bi'dah, tak ada dalil. Jika lancang mulut kamu menghukum bahawa ianya bid'ah, maka jangan di marahi jika kamu dikatakan jahil kerana tak mengetahui adab-adab khilaf.

Adakah kamu tak menyedari bahawa persoalan tersebut telah di bahaskan ulama sebelum kamu? Dan adakah kamu tak menyedari bahawa ianya dikategorikan persoalan cabang? Adakah kamu tak pelajari adab-adab apabila berlakunya khilaf atas persoalan yang cabang?

Jika kamu tak tahu, balik belajar. Tawadhukkan diri kamu untuk belajar apa yang kamu tak tahu. Jika kamu nak tegakkan dan memaksa untuk mengikuti kamu, ketahulilah kamu tak jumpa jalan sebenarnya untuk menuju kematian.

Kawan-kawan, taqwalah kamu pada Yang Menciptakan Kamu...

waAllhua'lam.

0 Komen