Jarum Suntikan, Kondom Percuma

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Friday, June 03, 2005 | 0 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim...

Aku agak tergejut apabila berita menyiarkan Kementerian Kesihatan ingin memberikan jarum suntikan dan kondom percuma kepada penagih dadah mulai Oktober depan bagi mengurangkan kadar jangkitan HIV.

KUALA LUMPUR 2 Jun - Kementerian Kesihatan sedang menimbang untuk memberikan jarum suntikan dan kondom percuma kepada penagih dadah mulai Oktober depan bagi mengurangkan kadar jangkitan HIV.

Menteri Kesihatan, Datuk Dr. Chua Soi Lek berkata, sebagai permulaan seramai 1,200 penagih dadah terutama melalui kaedah suntikan akan terlibat dalam projek selama enam bulan itu.

Jelas beliau, pelaksanaannya turut melibatkan 10 klinik kerajaan dan swasta di setiap empat zon yang ditetapkan iaitu di utara, selatan, tengah dan timur setelah semua kakitangan perubatan yang terlibat diberikan latihan secukupnya.

Melalui projek itu penagih akan diberikan jarum suntikan `bersih', kondom dan dadah gantian yang dikenali sebagai metadon.

Aku harap, kementerian berfikir dengan waras apa yang ingin dilaksanakan. Entah lah, dimanakah releven untuk laksanakan sedemikian. Cadangan mufti Perak, ditolak mentah-mentah oleh Marina Mahathir.

Buletin TV3 sebentar tadi menyiarkan pandangan orang ramai akan pelaksanaan tersebut. Hasilnya lebih 80% tidak bersetuju daripada hasil tinjaun. Naib pengerusi PEMADAM pun tak bersetuju. Dan beliau akan tentang, dan cuba akan berikan altenatif lain untuk mengatasi masalah tersebut. Bukan hanya Naib PEMADAM, bahkan bekas penagih dadah pun tak setuju.

Duit rakyat akan banyak dihabiskan untuk penagih dadah. Kroni-kroni yang akan mengedar jarum dan kondom akan bertambah kaya. Seks bebas bertambah. Mungkin bagi mereka, lakukan seks bebas tak pa, asalkan ada kondom untuk menghalang HIV. Dalam Islam, tak kiralah ada kondom ka, tak dak kondom ka, hukum zina tetap dosa besar dan hudud hendaklah dilaksanakan oleh pemerintah.

Bagaikan orang mengantuk, disorong bantal... Beginilah jika manusia memperhambakan diri pada akal semata-mata. Islam dah bagi jalan, akal juga yang diikut. Islam hanyalah ibadat semata-mata. Begitu lah kata Dr. Rais Yatim seperti yang dilaporkan di Berita Harian dengan katanya:

Beliau percaya agama mesti digunakan untuk tujuan keagamaan semata-mata dan tidak dilaksanakan terhadap corak kehidupan rakyat Malaysia seluruhnya.

Rakyat penat-penat majukan negara, tapi kerajaan nak habiskan duit untuk penagih dadah dan menggalakkan seks bebas.

Inilah Negara Islam Had Hari ku...

waAllhua'lam...

0 Komen