Aminawadudisme Dan Hadharisme: Kaitan.

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Sunday, April 10, 2005 | 1 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim…
Friday, April 08 @ 17:04:00 MYT

Oleh Dr Shafie Abu Bakar.
Ianya sebenarnya merupakan letusan dari faham sekular, liberal dan moden yang antaranya termanifestasi dalam tuntutan persamaan hak antara lelaki dan perempuan. Ianya terbina menjadi satu faham yang dikenali dengan `feminisme` atau `emansipasi wanita`.

Faham ini menganjurkan penentangan terhadap aturan-aturan yang dikenakan terhadap wanita sebagai sesuatu yang tidak adil. Ianya tidak terbatas di dalam bidang politik, perundangan, pekerjaan dan sebagainya, tetapi faham ini dijadikan pendekatan di dalam kajian sosial termasuklah juga sastera. Apakah itu feminisme atau faham emansipasi wanita itu ?

``Emansipasi merupakan konsep penemuan sarana; individu dan kelompok sosial berusaha membebas diri dari ketidakmampuan, ketidakadilan, penindasan-penindasan atau eksploitasi yang dialami oleh dirinya. ..emansipasi merupakan juga usaha untuk melepaskan diri dari kekuatan-kekuatan transendal yang dampaknya seakan tak terjinakkan.`` Ianya juga dihuraikan sebagai, ``Usaha membebaskan diri dari kekuatan alam dan kekuatan transendal sebagai usaha menghapuskan semua ikatan perbudakan, ketergantungan dan penindasan, sehingga pada mereka diberikan hak-hak manusiawi.`` (Dewan Sastera, Jun, 1995: 27 - 28).
WaAllahua'lam...

1 Komen

  1. Anonymous // 2:30 AM  

    ada jugak puak puak yang begitu biadab mengatakan apa yang dilakukan oleh ameena wadud ini sebagai bida'ah hasanah.