Cerpen-Orang Berjasa

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Wednesday, April 06, 2005 | 0 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim…

Pada bulan Mac yang lepas, aku ada terbaca satu cerpen yang menarik; bukan cerpen cinta cintun yang melembikkan jiwa, bukan kisah pasangan kekasih seperti romeo dan juliet, tetapi kisah kehidupan dan perjuangan yang perlu kita sama-sama hayati. Aku pun minat membaca novel dan cerpen, tapi bukan kisah yang bertemakan cinta semata-mata. Bukan novel dan cerpen yang penulisnya menulis menggunakan bahasa yang terlalu bombastic. Tapi, hasil tulisan yang biasa, yang ayatnya mudah difahami. Punyai maksud yang tersirat

So, apa kata kita baca cerpen tersebut… Penulisnya ialah Mohd. Affandi Hassan. Aku tak kenal pun sapa Hehe. Yang aku pernah dengar, Ramlee Awang Murshid, penulis novel thriller. Novel dia ok la. Ayat tak la bombastic yang memeningkan kepala. Tapi, novel dia kita kena main otak banyak sikit. Banyak kena fikir.

Tajuk cerpen yang aku maksudkan bertajuk Orang Berjasa. Antara sedutan yang menarik:
``Kamu tidak kenal orang berjasa seperti Tok Guru Haji Hashim Azhari? Umurnya sekarang lebih dari 90 tahun, masih sihat, masih mengajar sedikit-sedikit kepada yang memerlukan. Itulah orang berjasa yang sebenar-benar berjasa.''

``Berjasa? Apakah jasanya?'' Semua kami berasa hairan. Bagaimana orang berjasa tidak dikenal orang? Kalau begitu, apa jenis jasanya yang tidak dikenal orang itu?

``Apakah jasanya, nenek?'' desak kami seakan-akan membantah.

``Apakah jasa kamu sendiri, yang berani menyoal jasa seseorang?'' tempelak nenek dengan suara tajam.


``Prof. Fakhruddin Adli adalah seorang ahli falak tinggi, seorang ahli kaji bintang yang sangat alim dalam ilmunya. Jika kamu kenal beliau, nenek jamin kamu akan jadi lebih cerdik, dan akan lebih cintakan ilmu. Fakhruddin mengemukakan tesis, bahawa bintang-bintang dan cakerawala mengadakan dialog sesama mereka di angkasa lepas, memerhatikan dengan teliti segala gelagat anusia dan makhluk di bumi. Kamu berasa pelik kerana kamu tidak mengkaji al-Quran. Kamu tentu sudah pernah diberitahu oleh ustaz kita tentang zikir, tentang zikir Nabi Daud a.s. yang disambut oleh gunung, langit, burung, dan alam maya. Tentang Nabi Yusuf a.s. yang bermimpi tujuh bintang sujud di kaki baginda,'' (nenek tunduk terharu, sambil menyapu air matanya. Suaranya menggeletar ketika dia menyambung percakapannya).

Nak tahu apa kisahnya, baca selanjutnya, selamat membaca…Cerpen-Orang Berjasa

WaAllahua’lam…

0 Komen