Pimpinan Hati

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Friday, April 01, 2005 | 0 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim...

Berhari-hari aku tak 'up date' aku punya weblog... Ntah la, susah nak terangkan sebab musabab. Tapi yang sebab utamanya, hati aku teramat tersentuh bila beberapa hari lepas di hadapan mataku belaku peristiwa apabila perintah Allah di buat main-main, disenang-senangkan... Peristiwa yang tak mampu aku luahkan di sini... Cukuplah tangisan itu menjadi saksi aku bila di masyar nanti... Syafaat aku melintasi titian siratul mustqim...

Ya Rasulullah, benarlah sabda mu. Kiamat semakin dekat, setiap saat menghampiri kami... Ya Rasulullah, alangkah indahnya hidup jika kami pernah bertemu mu ya Rasulullah... Berjuang di sisi mu... Alangkah bertuah nya Saidina Abu Bakar as Siddiq, yang pernah menemani Rasulullah berhijrah, meribai Rasulullah di gua... Ya Rasulullah...


"Renunglah selalu hati kita
Kerana ia merupakan sumber
Kebaikan dan kejahatan
Wadah kekufuran dan keimanan
Rebutan di antara malaikat dan syaitan
Hati perasaannya halus
Sentuhannya tidak terasa
Tapi sangat memberi kesan di dalam kehidupan kita
Siapa yang arif perjalanan hatinya
Faham kebaikan dan kejahatannya
Bersungguh bermujahadah membuang kejahatannya
Diganti segera dengan kebaikan
Orang itu akan selamat
Dari tipu daya syaitan dan dunia
Ramai orang tidak faham
Perjalanan hatinya sekalipun ulama
Terima sahaja yang baik dan yang buruknya
Kemudian merasakan baik kesemuanya
Tiada terasa lagi membuat dosa
Di sinilah perlu pimpinan
Guru yang mengenal hati manusia"

Wa Allahua'lam...

0 Komen