"Kadang-kadang Wanita Goda Kita"

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Saturday, April 16, 2005 | 0 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim…

Bila aku baca harakahdaily pagi ni, aku tertarik satu berita dari parlimen. Tajuknya seperti kalian baca di atas; ''Kadang-kadang wanita goda kita'' . Bila aku baca secara keseluruhan berita tajuk tu, rupanya YB Salahuddin Ayub tegur berkaitan dengan pakaian pramugari MAS.

KUALA LUMPUR, 14 April (Hrkh) - "Kadang-kadang sebut saja seksual dan gangguan seksual bukan saja lelaki menggoda wanita tetapi kadang-kadang wanita menggoda kita, bak kata pepatah Melayu 'bertepuk tak sebelah tangan'," kata Salahuddin Ayub (PAS - Kubang Kerian) semasa mencelah ucapan Rang Undang-undang Kesalahan-kesalahan Penerbangan (Pindaan) 2005 oleh Idris Harun (BN - Tangga Batu) di parlimen hari ini. Beliau berkata, oleh sebab itu sewajarnya Sistem Penerbangan Malaysia (MAS) mengkaji kembali pakaian pramugarinya.

Ini katanya, pakaian pramugari MAS tidak perlu hendak dibandingkan dengan syarikat penerbangan seperti Pakistan Airline, Arab Saudi Airline ataupun Qatar Airlines bahkan dengan syarikat British Airway pun mereka lebih sesuai daripada mengenakan kebaya yang dipakai pramugari MAS.

Malah katanya, baju mereka sepeti 'cheongsum' tertutup sampai ke atas dada. "Saya pun gusar juga kerana kita ini semua bukan Malaikat Jibrail, kita manusia biasa, itulah sebabnya pramugari kita ini kadang-kadang dia nak hendak tunduk untuk "serve' kepada kita kadang kita tengok dia sendiri pun rasa malu kerana nak tutup dadanya, apalah salah mengena pakaian kebangsaan, pakai kebaya tapi dengan lebih kemas, dan lebih sopan," katanya.

Sementara itu, Idris yang menyambung ucapannya berkata, beliau menyokong saranan Salahuddin dan meletakkan tanggungjawab itu kepada pengurusan MAS supaya dapat membezakan antara seksi dan 'beauty'.

"Seksi tidak semestinya 'beauty' dan 'beauty' tidak semestinya seksi dan dua perkara inilah yang perlu diberi perhatian oleh MAS," katanya. - mks.

Nak tau betul ke tak, jom naik kapal terbang. Pi la mana-mana pun. Tapi kalau naik penerbangan domestic, tak dapat nak buktikan kenyataan di atas. Tapi kalau naik penerbangan jauh, insyaAllah, mungkin anda akan setuju dengan teguran YB Salahuddin.

Aku ada gak sikit-sikit pengalaman flight perjalanan jauh. Nak boleh di pesan, iman kena kuat sungguh. Kena jaga sungguh-sungguh pandangan mata. Tak jaga, mmm waAllahua’lam. Cek tak tau nak habaq Hehe. Tapi tak tau la, kalau ada manusia yang tak normal; rasa cam tengok kayu tunggul Hehe. Tak rasa apa-apa pun. Nak syarah panjang-panjang, tak elok lak kan, so sendiri mau ingat Hehe.

Mungkin juga pramugari tu pun malu nak berpakaian sebegitu, tapi apakan daya. Dah bos suruh pakai macam tu. So, kita nak letakkan tanggungjawab pada siapa? Kuasa di tangan siapa?

Macam mana la kalau ada yang nak datang Malaysia, nak tengok pelaksanaan Islam Had-hari di negara kita. Naik kapal terbang MAS pun dah dok nampak serupa cam negara sebelah barat ja. Bila landing di negara kita, ntah apa la yang dia nampak. Awal perjalanan pun dah tak nampak di mana Islamnya Malaysia. Di atas pun boleh terbuka, bila di darat, ntah apa la yang di buka.

Isu ni bila dapat kat 50 NGO atau SIS, dikatakan hak kebebasan individu. Undang-undang tak boleh mengongkong hak individu berpakaian. Lantak la, nak pakai ke tak nak, nak pakai ape-apa pun. Nasib baik ada sedikit perasaan malu, so pakai la untuk tutup sikit, kalau tak dak rasa malu, mmm tak tahu nak cerita.

Aku tak pernah pi haji dan umrah lagi, so aku tak tau cam mana gambaran bila bapak-bapak kita, mak-mak kita yang pi haji atau umrah naik MAS. Cam mana la pakaian pramugari. Nak kata tak dak paramugari mustahil, tapi tak tau la sewaktu nak pi anto orang pi haji, pakaian pramugari pun dah bertukar, tutup abih dari atas sampai bawah. Ehhh bermusim la pulak etika pakaian ni yerk.

Bayangkan lah, kita nak pi Mekah (sama ada haji atau umrah), nak pi tu elok dah, tapi dalam perjalanan, mmm kita di layan oleh mereka yang berpakaian tapi telanjang. Tergugat iman gak tuh, dan bila balik, dah dapat gelaran haji, tak turun Malaysia lagi pun dah teruji dengan mereka yang tak berpakaian nih. Fuhh akhir zaman ni, macam-macam fitnah di sekeliling kita.

WaAllahua’lam.

0 Komen