Masyarakat Yang Celaru...

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Monday, April 18, 2005 | 1 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim…

Al kisah, telah dikhabarkan kalam seorang Setiausaha Parlimen di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Mashitah Ibrahim bahawa - Kerajaan bercadang mewajibkan semua pasangan yang telah berkahwin mengikuti kursus pasca perkahwinan dalam usaha mengurangkan kadar perceraian di negara ini. Berita lanjut.

Jadi, mau tak mau, Dr. Mashitah sendiri yang kena pi kursus tersebut; kalau dia dah kawin 30 tahun, maka kena pi la qadha kursus selama 3 kali. Hehe… Aku bukan apa, bila timbul kursus ni, takut-takut ada pihak yang mengambil kesempatan untuk mengaut keuntungan. Swastakan kursus. Maka kayalah individu-individu tertentu dengan cepat. Jadi, dengan agama ni, orang leh pikir untuk cari untung sahaja. Bukan pikir nak tinggikan agama.

Bila aku baca berita tu kelmarin, aku pikir ini menandakan bahawa masyarakat kita sudah berada tahap paling kritikal. Kehidupan masyarakat yang dah semakin serabut. Dulu-dulu, zaman tok nek kita, walaupun kehidupan ala kampung, tak modern cam kita sekarang ni, tak mewah semewah kehidupan sekarang, bagunan tak setinggi langit, alhamdulillah mampu hidup bersama sampai ke mati. Mampu sarakan anak sehingga anak-anak yang hidup sekarang ni berjaya dan hidup mewah.

Bila zaman bertambah modern, rupanya masyarakat sudah semakin serabut. Tahap perceraian semakin tinggi. Bukan isu perceraian sahaja membimbangkan kita, tapi gejala sosial remaja sekarang juga amat merungsingkan minda kita.

Pendek kata, masyarakat kita sekarang dari atas semuanya berproblem. Pimpinan kerajaan dengan isu rasuah, ibu bapa dengan isu cerai, anak-anak remaja sekarang dengan isu gejala sosial; campur gaul lelaki perempuan bukan muhrim sebebasnya, artis dengan isu dedah dan dadah. Media massa dengan keuntungan tanpa memikirkan kesan daripada pendedahan gambar 'dedah' para artis kepada masyarakat. Alam sekitar dengan isu gondol dan untung serta pencemaran alam. Mahasiswa-mahasiswi dengan isu seks bebas dan pelaja-pelajar sekolah dengan isu gengster, dadah dan mat rempit. Dan seterusnya kalian boleh pikir dan senaraikan…

Dan berita hari ni, Kak Shitah membidas remaja sekarang kerana mahu mengejar populariti dengan kalamnya:
BALING 17 April - Setiausaha Parlimen di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Mashitah Ibrahim membidas sikap remaja Melayu yang terlalu ghairah mengejar populariti.

Beliau berkata, kebelakangan ini ramai remaja Melayu cenderung menyertai program berbentuk hiburan dan nyanyian yang dilihat gagal membentuk remaja berbudaya.

Remaja sekarang, bila terlalu mengejar populariti, sedikit demi sedikit, akan men‘dedahkan’ tubuh mereka, lepas tu, bila dah puas ‘dedah’, maka akan isap dadah pula… Cam sekarang, isu artis yang suka dedah dan isap dadah.

Aku terlalu heran, kerajaan tahu dan bimbang dengan isu ni, tapi dasar kerajaan masih suka membiarkan program-program ke arah melahirkan artis. Suka buat konsert, suka buat karnival dan macam-macam lagi. Nasihat ulama tak mau dengar…

Sedarlah wahai aku dan kawan-kawan, masyarakat kita semakin haru biru. Bila masyarakat dah semakin haru biru, maka secara automatik negara pun haru biru. Mari sama-sama pikir, semuanya ini adalah berpunca dari individu-individu. Tu kita lihat, dalam kitab Ustaz Fathi Yakan; apa ertinya saya seorang Islam telah menyusun bahawa pembentukan sebuah negara itu bermula dari seorang individu, jika individu lingkup, maka lingkuplah sebuah negara… Jika individu-individu itu adalah seorang yang berpegang teguh dengan Agama Allah, maka lahirlah sebuah negara Islam yang Allah buka pintu langit dan bumi buat penduduknya yang bertaqwa.

WaAllahua’lam…

1 Komen

  1. Asma // 2:36 PM  

    heh..xdo gapo mau komen..rsnya bkn 'penceraian' tp perceraian.