Ngertilah Wahai Nazri...

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Saturday, April 09, 2005 | 0 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim…

Sejak berita berkaitan Jawatankuasa Kaukus Parlimen berkenaan Hak Asasi Manusia yang menolak penggunaan undang-undang dalam menjaga moral individu, ianya terus mendapat perhatian rakyat. Aku fikir, rata-rata rakyat tak bersetuju dengan tindakan tersebut. Walau individu itu yang memangkah parti kerajaan yang berkuasa sekarang. Walau ianya ahli parti kerajaan sekarang. Ini bukan soal politik, ini soal maruah, soal pegangan agama. Soal kehidupan dan masa depan anak-anak yang sedang membesar. Sapa tak sayangkan anak, semua nak lihat anak-anak membesar dalam suasana keislaman. Yang bersetuju dengan tindakan jawatankuasa terbabit, hanya golongan yang tak pernah kenal apa itu Islam, golongan yang bekepentingan politik, yang tak pernah rasa sekelumit untuk mengikuti ajaran Islam.

Penolakan undang-undang moral bertentangan Islam Hadhari

Malah, desakan untuk menolak penguatkuasaan Undang-Undang Dalam Penjagaan Moral Individu yang diketengahkan baru-baru ini oleh Pengerusi Jawatankuasa Caucus Parlimen berkenaan Hak Asasi Manusia itu nyata bercanggah sama sekali dengan prinsip Islam Hadhari yang ingin dilaksanakan di Malaysia iaitu keutuhan budaya dan moral.

Usaha 50 NGO umpama kembali ke zaman purba

Sebagai seorang bapa kepada tiga anak kecil, saya juga turut berasa bimbang dengan perkembangan itu, apatah lagi ia disokong oleh sebilangan pihak yang berada di dalam kerajaan.

Jika apa yang dituntut menjadi suatu kenyataan, maka sudah pasti kita akan berhadapan dengan suatu fenomena masyarakat yang cukup menakutkan sebagaimana kehidupan masyarakat Barat yang begitu bebas dan permisif dalam soal akhlak.

Bimbang kesan usaha tolak undang-undang jaga moral

Saudara Pengarang,DI sebuah kampung pedalaman di Perak, seorang pemuda dan seorang gadis `ditangkap basah' ketika berdua-duaan di tepi bendang pada waktu malam. Yang menangkap ialah orang kampung bersama ketua kampung dan imam.

Tiada kekerasan digunakan terhadap mereka, hanya sekadar dipaksa berkahwin serta-merta dengan kenduri kecil.

Kaji semula undang-undang moral individu

Exco Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Pirdaus Ismail berkata, keputusan itu bukan sahaja menyentuh sensitiviti umat Islam, malah membelakangkan undang-undang sedia ada yang jelas berperanan mengekalkan keamanan termasuk membentuk masyarakat berperibadi mulia.

anNaQshY: Jika seorang bekas Imam Masjid Negara (kini ahli politik kerajaan) pun berpendapat tidak bersetuju... Tak kan nak lawan pendapat imam sendiri...

WaAllahua’lam

0 Komen