Hijrah

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Wednesday, February 16, 2005 | 0 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim…

Alhamdulillah, selayaknya dikembalikan pada Allah. Masih lagi dapat menghirup udara di awal pagi ini. Menandakan kehidupan mesti diteruskan berlandaskan iman dan taqwa. Nikmat kesihatan yang baik akan terasa apabila kita sakit, nikmat masa lapang akan dihargai apabila masa disempitkan dengan urusan kehidupan.

Hari ni, ikut kalendar sudah masuk hari ke 6 dalam bulan Muharam tahun 1426. Selamat tahun baru hijrah, mungkin agak terlewat aku ucapkan. Apa-apa pun, semoga tahun ini mentari kebangkitan Islam semakin sirna di alam yang fana ini. Muhasabah harian, mingguan, bulanan dan kali ini, muhasabah tahunan yang perlu kita sama-sama laksanakan. Hari ini lebih baik dari semalam. Tahun ni, insyaAllah lebih baik dari tahun lepas.

Caramah hijrah masih lagi ada walaupun sudah masuk hari yang ke 6 Muharam. Semestinya berkisar hijrahnya Nabi SAW ke Madinah. Daripada Mekah dinamakan Muhajirin dan yang menyambut serta memberikan pertolongan kepada Muhajirin dinamakan Ansar. Indahnya ukhuwwah Islamiyah. Indahnya contoh teladan generasi dahulu dalam meletakkan asas untuk membina sebuah negara Islam. Bantuan pertolongan yang dihulurkan, tidak ada tolak bandingan yang boleh disamakan dengan generasi sekarang.

Bila sebut ukhuwwah Islamiyah ni, aku teringat gerakan Jamaah Arqam yang diharamkan oleh kerajaan. Bukan aku nak sentuh apa yang menjadi sebab utama diharamkan, tetapi aku nak sentuh, kejayaan Jemaah Arqam dalam menarik minat individu untuk menyertai jemaahnya. Dan juga kejayaan mereka dalam menguasi ekonomi sehingga dapat membentuk ‘network’ perniagaan yang banyak dan berdaya saing.

Asas yang mereka guna ialah kasih sayang. Tautan ukhuwwah Islamiyah. Cara mereka jalankan usaha dakwah dengan kasih sayang. Dengan kasih sayang, mereka berjaya menarik individu yang kurang baik kepada yang lebih baik, sama ada dari sudut penampilan, akhlak, hubungan sesama manusia ataupun hubungan dengan Pencipta. Dan akhirnya berjaya menarik untuk menyertai Jemaah Arqam. InsyaAllah, ada peluang aku cuba menyentuh Jamaah Arqam mengikut kaca mata aku.

Cuma, hijrah pada masa sekarnag ni, aku rasa adalah perlu. Ramai orang kata, zaman sekarang bila sambut Maal Hijrah, semua bagi pendapat; “kita perlu berhijrah dari yang kurang baik kepada yang baik.” Ia, memang betul, itu kita tak perlu nak masuk tahun baru, baru nak berubah. Setiap kali turun naik nafas kita perlu ada peningkatan ke arah yang terbaik.

Bagi aku, hijrah dalam konteks sekarang juga perlu ‘berhijrah’ hakiki, iaitu kita berpindah ke tempat lain untuk menyampaikan usaha dakwah. Bermaksud, mungkin aku yang berada di utara perlu ‘berhijrah’ ke tempat lain untuk mengembangkan dakwah Islam. Dengan ‘hijrah’ hakiki inilah, insyaAllah akan kecapi kejayaan. Orang yang dahulunya miskin, dengan ‘hijrah’ juga dia berjaya membina empayar perniagaan di bandar, ‘berhijrah’ dari kampung ke bandar. Mmm agak-agak aku kena hijrah ke negeri Sabah kot… Hehe…

Ada gak, niat nak pi Sabah, minta J Qaf mengajar di sana. Di sana, masih banyak memerlukan tenaga-tenaga kader Islam. InsyaAllah, biiznillah, apa-apa pun, kena berhijrah gak, tak berhijrah ke Sabah pun, keluar dari daerah pun jadilah… Hehe.

Dengan hijrah Nabi SAW, tersebarnya Islam ke serata alam, maka insyaAllah, dengan hijrahnya kita ke tempat lain, maka Islam juga akan tersebar berkat usaha kita.

Wahua’lam…

0 Komen