Kahwin

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Tuesday, February 15, 2005 | 0 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim…

Tahniah buat ‘member’ aku yang telah berjaya mengadakan kenduri kali ke 2 pada hari Sabtu yang lepas. Tumpang kenduri adik dia yang juga telah berkahwin. Jadi, 2 pasangan adik beradik.

‘Member’ aku, mengadakan walimah kali 1, sewaktu berada di Mesir. Rasanya bulan 3 tahun 2004. Kali ke 2 lak, buat kat Malaysia. Bukan apa, dia kata untuk adik beradik dan kawan-kawan yang di sini. Kenduri kali ke 2 tu, bukan bermaksud bini yang ke 2, bini yang sama juga, Cuma kenduri tu ja, buat 2 kali, satu di sini dan satu lagi di Mesir. Tapi, kalau nak berpoligami, tak salahkan. Hehe.

Dalam usia 23 tahun, alhamdulillah telah selesai separuh urusan agama. Kahwin, dituntut sangat-sangat oleh agama, agar masalah sosial dapat di atasi, juga dapat menjaga keturunan dan diri dari terjerlus ke lembah maksiat. Maklum la, akhir zaman ni, orang-orang ‘jahat’ lebih banyak dari orang baik. Maksiat merata-rata mudah di dapati. Keluar rumah, kelihatan maksiat merata-rata. Perempuan dengan pakaian seperti seorang yang amat memerlukan pakaian. Kain tak cukup, kemungkinan kilang kain tak dak di Malaysia. Amat menjolok mata. Dengan berpakaian sedemikian, naik motosikal berdua-duan seperti suami isteri, si perempuan memeluk erat pinggang si lelaki. Rasanya, pihak jabatan agama negeri kena buat sekatan jalan raya. Pasangan mana yang naik motosikal, tahan dan ‘cek’, laki bini atau pun pasangan yang belum berkahwin. Kalau bukan laki bini, buatlah denda apa pun, penjara dan hanya boleh diikat jamin oleh mak ayah sahaja ka, denda serta merta tunai ka.

Apa apa pun, sempena Islam Hadhari Pak Lah, buat la la acuan mengikut seperti yang dilolongkan. Salah satunya, kaum muda mudi ni, kena didik sungguh-sungguh. Dalam surat khabar, sering melolong; "Islam Hadhari mengikut seperti apa yang ada dalam al Quran dan as Sunnah". Jadi, dah kata cam tu, buatla apa yang Allah sebut, dan apa yang Nabi ajarkan. Jangan hanya gimik untuk meraih undi buat memuaskan nafsu untuk memerintah negara bagi mengaut keuntungan peribadi.

Zaman sekarang, ‘jahat’ lebih menguasai suasana. Jika tak pandai jaga diri, maka binasalah diri sendiri. Seeloknya, mereka yang ingin menikah, untuk manjaga diri dari lembah dosa, permudahkan lah niat mereka itu. Kadang-kadang, yang susah nak kahwin, sebab adat lebih diutamakan. Bila adat lebih diutamakan, maka peninglah si lelaki nak kena cari duit beribu-ribu hanya untuk satu kenduri. Padahal, bukan kenduri mewah yang dituntut, tetapi kehidupan selepas berkahwin yang perlu difikirkan. Bila susah nak kahwin, mula la masalah sosial meningkat. Sebelah utara ni, depa kata, kalau tak dak 6 ribu ke atas, tak yah dok ngada nak pi pinang anak orang. Hehe. Aku lak, cam mana la nak cekau duit 6 ribu lebih. Dah la nak cari kerja pun susah. Ntah-ntah bila la leh kahwin. Hehe.

Masa musim peperiksaan semester pertama tahun sudah, bang Kamal ajak aku pi Iskandariah. Pi kuliah Syeikh Ibrahim al Kattani. Beliau seorang muhaddis, bukan sekadar tau ilmu hadith, bahkan sunan sittah, (sunan yang 6) berada dalam otak beliau. Beliau mengajar tak bukak buku. Matan hadith dan semua urutan sanad berada dalam kepala beliau. Masa aku pi tu, beliau ngajar Sohih Bukhari. Tanpa membuka kitab, beliau sebut matan, dan sanad-sanad dengan lengkap, tanpa gagap, tanpa jatuh walau satu huruf. MasyaAllah. Setahu aku, puak-puak wahabi, atau yang ngaku salafi, atau yang dok ngaku tak bermazhab ni, tak berani nak pi jumpa dan berbahas ngan dia. Sebab apa, sebab puak-puak ni tak sekemas dia. Cuma dok berani di luar gelanggang ja, dok tunjuk kemaih di luar gelanggang.

Dalam perjalanan, aku sembang ngan bang Kamal mengenai pendapat dia, aku bertanya; "kenapa orang berkahwin di Mesir, tak tunggu ja balik Malaysia." So dia kata, antaranya ialah, akad nikah di sana, lebih berkat kerana kita boleh di akadkan oleh wali Allah, ahli bait Rasulullah, ulama-ulama yang berada di sana. Contohnya Sheikh Ibrahim, Sheikh Ali Jum’ah (mufti Mesir sekarang) dan ramai lagi. Jadi, bila lepas akad, kita didoakan keberkatan oleh ulama-ulama tersebut. Dan yang hadiri majlis akad nikah kita, oleh ulama-ulama, dan penuntut-penuntut ilmu.

Dan yang pentingnya, masa kenduri kahwin tu, lebih terjaga batasan syariat. Tak dak benda yang sia-sia dan membazir. Masa aku pi kenduri ‘member’ aku tu, masyaAllah, terbukti apa yang aku bincangkan ngan bang Kamal. Sampai ja tempat kenduri, lagu Hindustan berkumandang. Lepas tu, tak dak batasan meja makan antara lelaki dan perempuan. Dan yang pentingya juga, yang menghadiri kenduri tu, aku tengok, serabut ja kepala aku. Kaum-kaum muda yang…. Ntah la, aku tak tau nak cerita. Pendek kata, serabut.

Kalau kenduri di Mesir, insyaAllah semuanya terjaga. Ruang makan untuk akhwat, khas untuk akhwat, dan ikhwah, khas untuk ikhwah. Tak dak hiburan yang melalaikan. Dan yang pentingya, kawan-kawan kita yang hadiri majlis walimah kita, adalah terdiri daripada orang yang ngaji agama. Datang membawa keberkatan dan mendoakan barakah kepada kita.

Aku… Wahua’lam. Minta-minta la, aku dijauhkan kenduri walimah macam ‘member’ aku. Moga keluarga aku faham tuntutan agama dalam melaksanakan walimah. Sedih aku, takut pun ada. Tapi insyaAllah, kita orang yang tahu, akan tegur dan beritahu apa yang patut. InsyaAllah, bila kenduri aku, aku akan jaga segalanya. Moga Allah makbulkan niat aku.

Dan aku dengar, ada ustazah yang dulunya syadid di Mesir, balik Malaysia, buat kenduri walimah memakai tudung ala ‘wardina’. Ni bang Kamal cerita kat aku. Terfikir aku, kenapa di Mesir syadid, di sini dah hilang kesyadidan nya…. Hanya mereka sendiri yang mampu menjawab persoalan aku…

Wahua’lam.

0 Komen