Valentine Day

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Wednesday, February 16, 2005 | 0 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim…

14 Februari yang lepas, hari Valentine, disambut oleh muda-mudi yang kemaruk dengan dunia percintaan. Persoalannya, apakah pandangan Islam? Nak tahu jawapan, mari kita baca pandangan tokoh agama yang tidak asing lagi, yang amat popular di kaca televisyen dan merupakan ahli parlimen kawasan Baling. Antara sedutan pandangan beliau ialah:

Penolong Profesor Jabatan Quran dan Sunnah, Universiti Islam Antarabangsa (UIA), Datuk Dr. Mashitah Ibrahim, berkata hari tersebut tidak salah untuk diraikan selagi ia tidak bercanggah dengan ajaran Islam. Menurut beliau ia bergantung kepada individu itu untuk memurnikan cara sambutan agar ia boleh dianggap sebagai satu hari yang benar-benar istimewa dan bermakna dalam hidup.

Jawapan lengkap pandangan beliau, sila kliik: Valentine-Elak jika bertentangan dengan Islam.

Inilah ‘ulama’ yang diidamkan oleh kerajaan, matlamat menghalalkan cara. Siapa penduduk di kawasan Baling, pilihanraya yang akan datang, pakat-pakat pangkah beliau lagi.

anNaQshY-kak Shitah… Oooo kak shitah, kenapa anda jadi sebegini…

Tu jawapan versi ‘ulamak’ dalam ‘semak’, sekarang kita baca pula pandangan seorang ulama yang beramanah dengan ilmu yang beliau ketahui.

KUALA LUMPUR 11 Feb. - Umat Islam yang meraikan Hari Memperingati Kekasih pada 14 Februari boleh dianggap murtad atau terkeluar daripada Islam jika cara melakukannya mirip dengan agama asal perayaan itu, Kristian.

Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria berkata, hukum itu boleh jatuh kepada mereka berdasarkan sebuah hadis sahih yang menyebut bahawa:

``Sesiapa yang melakukan perbuatan yang menyerupai sesuatu kaum itu, maka ia turut termasuk bersama golongan tersebut.''


Jadi, bagaimana dengan anda, ingin menyambut hari yang tak pernah diiktiraf oleh Islam, tak pernah dilakukan oleh ulama-ulama silam. Kenapa golongan-golongan yang mengaku ‘salafi’ tak mengeluarkan fatwa sesat dan bid’ah secara rasmi kepada mereka yang menyambut hari tersebut?

Wahua’lam…

0 Komen