Sebelum Pulang... Makam Imam as Syafie

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Monday, February 14, 2005 | 0 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim…

Seni bina masjid yang terletak di dalam kubu Sultan Sallehuddin al Ayyubi amatlah menarik. Seni bina masjid amat bermutu nilainya. Indah dan cantik mata memandang. Masjid yang di bina berada di kedudukan paling tinggi di dalam kubu menunjukkan untuk membina kekuatan hendaklah bermula dari masjid. Nabi SAW di dalam hijrahnya ke Madinah, perkara utama sekali yang di bina, yang di janakan untuk membina Hadhariyah Islamiyah ialah masjid. Tidak sekali-kali Nabi menjanakan dan merancang untuk membangunkan ekonomi terlebih dahulu.

Tetapi terbalik pada akhir zaman. Untuk mengembalikan Islam Hadhari, teknik dan cara mengikut landasan akal semata-mata. Mengangkat maruah bangsa terlebih dahulu. Perjuangkan membina dan mengislah bangsa lebih diutamakan. Mendahulukan kekuatan ekonomi dari menbina perkembangan insani yang berterasakan ‘tarbiyah Islamiyah’ yang Rasulullah ajarkan.

Untuk kembali zaman kegemilangan Hadhariyah Islamiyah Rasulullah, tidak dapat tidak hendaklah mengikuti jalan yang Rasulullah ajarkan. Asasnya ialah masjid. Di situlah hubungan dengan Allah dan juga hubungan sesama manusia. Asas tarbiyah kemanusiaan bermula dari situ. Pembagunan rohani bermula dari masjid. Kelas pengajian, tazkirah dan juga segala-galanya berpusat di situ. Bukan sekadar urusan ibadah sahaja, bahkan meliputi segala urusan kehidupan. Bak kata pepatah; Islam adalah cara hidup. Segala urusan kehidupan, tidak terkecuali pun adalah benar-benar berlandaskan syariat Allah SWT dan apa yang telah diajarkan oleh Nabi SAW.

Sedihnya sekarang, urusan masjid hanya berkisar urusan solat dan juga nikah. Persoalan lain dalam kehidupan tidak boleh disentuh. Maka, terhasil lah khutbah hari Jumat isu-isu yang mengantukkan para jemaah. Isu ‘Cintailah Sungai Kita’, ‘Kempen Makan Buah Tempatan’ dan sebagainya disentuh di dalam khutbah. Teringat khutbah semasa di sana, khutbahnya cukup menarik, disampaikan dengan penuh semangat. Berkisar isu-isu yang baru dan penting. Bukannya isu-isu remeh seperti mana di sini.

Kedudukan masjid yang berada paling atas kubu menggambarkan fungsi masjid yang begitu tinggi. Peranan masjid untuk melahirkan sebuah kekuatan dalam menghadapi musuh. Itulah kekuatan tentera dan pemerintahan Sultan Sallehuddin al Ayyubi.

Setelah habis melewati kawasan kubu, kami bergerak turun untuk pergi ke destinasi seterunya iaitu makam Imam as Syafie. Perjalanan agak lama. Kami hanya berjalan kaki dari kubu. Kawasan makam imam as Syafie dinamakan ‘makam’. Sebab banyak makam-makam yang berada di situ. Antara makam lain yang terkenal ialah makam guru kepada Imam as Syafie, iaitu Imam Waqi’.

Kami tiba terlebih dahulu makam Imam Waqi’. Guru kepada imam as Syafie. Teringat pengaduan Imam as Syafie kapada gurunya Imam Waqi’. “wahai guru ku, kenapa aku ni susah nak ngapal”. “Jawab gurunya, tinggalkanlah maksiat, ilmu itu cahaya, cahaya ilmu itu padam disebabkan maksiat” (versi terjemahan aku).

Nasihat imam Waqi’ kepada anak muridnya imam as Syafie, amat popular bagi penuntut ilmu yang mendalami ilmu agama. Amat popular buat motivasi kita dalam memudahkan urusan pengajian kita. Di mana-mana pun, ceramah motivasi untuk belajar akan guna nasihat yang sama.

Untuk beramal, amat lah susah. Maksiat yang disebutkan oleh imam Waqi’, bukan sekadar maksiat besar, bahkan meliputi maksiat-maksiat yang kecil. Sekarang di mana-mana kita terdedah dengan maksiat. Di rumah pun ada, dan kalau keluar rumah, lagi la banyak.

Di rumah, tv menjadi sumber pendapatan utama ke arah kemaksiatan. Program-program kelalaian bermaharajalela. Artis menjadi teraju utama dalam mebentuk minda masyarakat sekarang. Sekiranya tidak pandai mengawasi bahan bacaan anak-anak, pasti majalah hiburan di bawa masuk ke dalam rumah. Majalah yang penuh dengan aksi-aksi yang menjolok mata. Majalah-majalah hiburan yang sedikitpun tidak memberi manfaat. Kalau tidak membeli majalah hiburan pun, akhbar-akhbar perdana punyai juga ruang khas yang memaparkan aksi artis-artis.

Zaman sekarang, segalanya bergantung kapada iman. Kemudahan hasil dari teknologi bermanfaat sekiranya kita selaku penggunanya menggunakan ke arah kebaikan. Sekira sebaliknya, maka akan menghasilkan ke arah negatif.

Bila sebut hal artis ni, teringat aku akan salah satu tanda kiamat akan berlaku. Antarnya; apabila artis-artis sudah menjadi pujaan, menjadi kegilaan, menjadi contoh ikutan masyarakat. Yang lebih dasyat lagi, isu agak baru sekarang, ada ulama dari Indosnesia mengatakan Siti Nurhaliza boleh dijadikan ikutan kerana kesopanan dia dalam berpakaian. Sejauh mana kebenaran kata ulama Indonesia tu, wahua’lam, tetapi memang itulah yang aku dengar dari pengacara di dalam rancangan Malaysia Hari Ini.

Bila di luar rumah pula, pakaian yang menjolok mata bermaharajalela. Kata ulama, sekiranya kita hendak tahu tanda-tanda masyarakat itu sedang menuju ke arah kebinasaan, lihatlah wanita-wanita di dalam masyarakat tersebut. Sekiranya rosak wanita dalam masyarakat tersebut, maka itulah tanda-tanda masyarakat tersebut diambang kebinasaan.

Lihatlah wanita sekarang etika pemakaianya. 'Trend’ pakai baju sekadar paras pusat, ketat, lengan pendek, seluar ‘jean’ berkaki kecik dan bertudung memeningkan kita. Dengan baju ketat, hanya sekadar paras pusat, seolah-olah mereka ingin menayangkan apa yang mereka ada dan ‘pakai’. Isu artis perempuan ditangkap di ‘pub’ di sebuah pusat hiburan kerana memakai pakaian tidak senonoh oleh pihak JAWI, membuktikan betapa tenatnya masyarakat sekarang. Artis tersebut ingin menyaman pihak JAWI di atas sebab penangkapan tersebut. Pegawai JAWI yang menyerbu ‘pub’ tersebut di siasat. Kita tunggulah hasil penyiasatan tersebut, siapakah yang akan terbela, artis tersebut atau pun pegawai JAWI yang bertugas. Teringat bekas mufti yang dipecat dulu. Inilah acuan Islam Hadhari di Malaysia ku…

Setelah solat maghrib di masjid Imam as Syafie, kami menziarahi makam imam. Merenung dan berfikir jasa imam yang begitu besar di dalam dunia Islam terutama bidang feqh. Manaqib imam as Syafie boleh kita baca dan hayati di dalam sebuah kitab yang berjudul: Manaqib Imam as Sayfie oleh Imam Baihaqi.

Dibandingkan Imam as Syafie dengan diri kita, amat jauh bezanya. Bagaikan langit dan bumi. Begitu juga dengan gurunya Imam Malik dan anak muridnya Imam Ahmad ibnu Hanbal. Dan juga imam dalam mazhab Hanafi, Imam Abu Hanafiah. Aku sedih kerana persoalan ikutan salah satu mazhab yang mereka asas ini sering dicemuh dan diperlecehkan oleh mereka-mereka yang sering mengaku salafi. Menyeru ke arah tidak bermazhab. Golongan ini bermaharajalela di IPT tempatan. Kesian kerana mereka mudah terpedaya dengan ajakan ke arah tidak bermazhab. Sekiranya ilmu mereka melebihi ulama-ulama silam, aku tidak peduli. Tetapi yang menyedihkan, ilmu mereka sekadar tahu yang asas. Mengafal sikit 2 3 hadith, ayat Quran dan dengan mudah membid’ahkan pihak lain. Dengam mudah mengatakan; “aku tidak ikut mana-mana mazhab, aku pakai yang rajih sahaja. Aku hanya ikut al Quran dan as Sunnah”. Padahal apa yang terkandung sepenuhnya dan pemahaman selengkapnya dari al Quran dan as Sunnah tidak seberapa yang mereka ketahui.

Bersambung…

0 Komen