Pulang...

Catatan Oleh: .::.anNaQshY.::. | Sunday, February 06, 2005 | 0 Komen »

Bismillahirrahmanirrahim…

Hari ni, hari yang ke 4 aku berada di Malaysia. Selama 1 tahun 4 bulan aku meninggalkan Malaysia. Daerah tempat tinggal aku, mengalami sedikit perubahan. Seperti yang diceritakan oleh ayahku, jalan raya telah dinaik tarafkan. Diperbesar untuk kemudahan penduduk. Pekan telah semakin maju, dulunya sepi tetapi kini meriah dengan kompleks perniagaan yang semakin rancak.
Perubahan fizikal memanglah mudah untuk dilakukan. Pesatnya pembagunan yang dilakukan, itulah kemajuan. Kemajuan diukur tingginya bagunan, bercambahnya kompleks membeli belah dan sebagainya. Ekonomi yang rancak, tandanya kehidupan masyarakat semakin maju. Walaupun, nilai akhlak masyarakat semakin runtuh, pembagunan fizikal tetap diutamakan. Hidup untuk mengumpul duit. Bila bangun dari tidur, perkara utama yang menerjah masuk ke dalam otak ialah; bagaimana aku hendak mengumpul duit sebanyaknya walau apa jua cara. Siapa yang lambat merebut peluang, maka dia ketinggalan. Mundur dan jumud. Walaupun kekayaan dikumpul tanpa mengira halal dan haram. Yang pentingnya, kepuasan.

Yang susahnya, untuk mengubah dan membina pembangunan rohani. Untuk merubah kehidupan masyarakat sekarang ke arah kehidupan yang benar-benar berlandaskan jalan taqwa. Setelah peristiwa Tsunami pada tahun lepas, mungkin masih ada diantara kita yang belum mampu sedar dari kealpaan. Mungkin kerana diri sendiri tidak mengalami. Seandainya jasad sendiri yang mengalami, mungkin… Orang kata, kalau tak kena batang idung sendiri… Susah nak sedar. Selagi mana tak sakit, selagi tu tak tahu nak bersyukur atas kenikmatan sihat. Selagi tak kena ujian, selagi tu tak ada rasa kehambaan. Rasa kehambaan penting untuk membina pembangunan rohani.

Sejarah telah membuktikan, pembagunan fizikal semata-mata, tanpa berlandaskan jalan taqwa dan panduan yang telah diajarkan oleh utusan Allah, maka ianya tidak bernilai di sisi Allah. Lihatlah kaum-kaum sebelum ini, yang amat maju dalam pembangunan fizikal; musnah kerana masyarakatnya tidak tunduk dan patuh kepada peringatan yang disampaikan oleh utusanNya. Lihat dan baca: Bangsa yang musnah.

Masyarakat yang maju serba serbi akan musnah oleh masyarakat itu sendiri sekiranya akhlak masyarakat itu sudah runtuh. Remaja yang menjadi tonggak utama untuk mewarisi generasi terdahulu untuk membina ketamadunan manusia, sudah mabuk dengan kenikmatan dunia yang sementara. Nilai akhlak remaja sekarang sudah mencapai serendah-rendah taraf. Acuan yang dibina untuk membentuk mereka lebih kepada hiburan semata-mata. Dunia artis yang menjanjikan pulangan duit yang lumayan dengan cara mudah, lebih digilai remaja. Program-program yang diadakan seperti Akademi Fantasia, lebih untuk melahirkan lagi ramai arti-artis.

Program ‘sure heboh’, yang telah ditegur oleh mufti Perak satu ketika dulu, dipandang enteng. Bahkan dipertikaikan kewibaan mufti. Mufti, sebuah institusi yang sah, didengari hanya melibatkan perkara-perakara yang asas sahaja. Mereka menganggap, program seperti inilah yang akan membina ketamadunan bangsa. Yang akan membina syakhsiah peribadi remaja yang akan memimpin negara pada masa hadapan.

Majalah-majalah yang berbentuk hiburan lebih digemari remaja. Majalah yang mempunyai berita sensasi artis menjadi kegilaan dan merupakan perkara yang wajib diketahui oleh remaja. Berita artis nak berkahwin, nak pakai baju apa, nak pergi ke mana, nak makan apa, nak membuang air besar, jatuh tangga, menangis dan pelbagai lagi perkara yang remeh inilah disumbat masuk ke dalam otak remaja sekarang.

Malang sekali ramaja sekarang yang dibentuk acuan sebegini. Artis menjadi ‘role model’ utama dalam kehidupan. Kegilaan remaja tahap maksimum untuk menjadi seorang artis bagi mengejar kemewahan hidup dengan cepat dan mudah membuatkan meraka lupa tugas yang akan dipikul kelak untuk membentuk generasi masa yang akan mendatang Sekiranya zaman remaja telah diisi perkara yang tidak bermanfaat, bagaimana mereka hendak mendidik generasi mendatang?

Membina sebuah masyarakat yang punyai nilai akhlak dan pegangan agama yang tinggi amatlah susah. Nabi SAW mengambil masa 13 tahun di Mekah untuk membina tapak yang ampuh untuk membina generasi yang berkualiti sehingga terbentuknya sebuah masyarakat yang bertamadun tinggi. Sebuah masyarakat yang aman damai, punyai ketenangan dan hala tuju hidup yang jelas. Apa gunanya negara kita sekarang yang dikatakan maju pembagunannya, seandainya kehidupan bermasyarakat yang semakin runcing. Seorang yang kaya sentiasa dibimbangi akan hartanya yang belum tentu selamat. Kejadian rompakan dan bunuh berlaku setiap hari. Perkara yang dilaporkan oleh media massa sudah membimbangi kita, itu tidak termasuk laporan yang tidak disiarkan oleh media massa.

Bertamadunkah masyarakat kita dengan nilai etika moral akhlak ahli masyarakat yang rendah? Harta, nyawa dan maruah tidak terjamin dalam kehidupan kita. Dulu, mungkin kejadian rogol tidak berlaku pada mangsa yang masih kecil, tetapi sekarang, lihatlah, perogol merogol tanpa mengira usia mangsa. Mangsa belasan tahun dirogol, bahkan ada kes sehingga dibunuh.

Ingin mengubah masyarakat ke arah menghayati aturan agama tidak semudah seperti mengubah dan membina pembangunan lahiriah. Dalam masa 1 tahun 4 bulan dah nampak perubahan lahiriah seperti yang berlaku di tempat aku, tetapi kalau untuk mengubah dan membina pembangunan akhlak masyarakat dalam tempoh yang sama, mustahil dilakukan.

Jadi bagaimana dan apakah usaha kita untuk sama-sama kembali membina tamadun kemanusian yang punyai nilai hidup yang patuh pada pegangan agama? Bermula pada individu, iaitu diri kita, kemudian pada keluarga, dari keluarga akan lahir sebuah masyarakat dan dari masyarakatlah akan lahir sebuah negara. Jika bermula dari individu-individu yang patuh pada agama, kemudian keluarga dan seterusnya sehinggalah membentuk sebuah negara yang mana masyarakatnya menghayati akan tuntutan Ilahi.

Wallahua’lam.

0 Komen